گروه اجتماعی - مینا شهنی: برای اجرای قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان مبلغ 1563میلیارد تومان میان بازنشستگان تأمین اجتماعی تقسیم می‌شود.

طرح

این تقسیم پول به‌صورت ماهانه به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد و طی 12‌ماه به حساب‌هایشان واریز می‌شود. هر چند هنوز فرمول مشخصی برای چگونگی تقسیم این پول میان یک میلیون و 400هزار بازنشسته آماده نشده است، اما شواهد نشان می‌دهد کسانی که حقوق بازنشستگی بیشتری دریافت می‌کنند سهم بیشتری هم از این پول دریافت خواهند کرد. وضعیت معیشتی‌ بازنشستگان همواره مورد اعتراض آنها بوده و طی سال‌های اخیر اعلام نارضایتی از سوی بازنشستگان به روش‌های گوناگونی انجام شده‌است.

آنها در تلاش برای ملاقات با نمایندگان مجلس همواره سعی کرده‌اند تا دولت و مجلس را نسبت به زندگی مشکلشان آگاه کنند تا از این طریق از سوی دولت یا مجلس راهی برای حل مشکلاتشان اندیشیده شود. یکی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در این‌باره گفت: بعد از پرداخت 30سال حق‌بیمه، در دوران بازنشستگی با مشکلات معیشتی جدی روبه‌رو هستیم که زندگی ما را به چالش کشیده است. در این شرایط انتظار داریم تا دولت احساس مسئولیت کند و راه‌حلی برای این مشکل درنظر بگیرد.

او اضافه کرد: با توجه به تورم روزافزون حاکم بر کشور توان معیشتی بازنشستگان روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند و خطرات جدی زندگی گروه زیادی از بازنشستگان را تهدید می‌کند. هر چند نمایندگان‌ مجلس، دولتمردان و مدیران سازمان تأمین اجتماعی بارها و بارها وعده‌داده‌اند که مشکلات بازنشستگان را کاهش دهند اما این وعده‌ها عملی نشده و فشاری که بر ما وارد می‌شود روزبه‌روز بیشتر شده است، این حرف‌ها و وعده‌ها درد ما را درمان نمی‌کند، قول‌های مسئولان خرج زندگی ما را که تأمین نمی‌کند.

بهتر است که به جای وعده دادن و شعار دادن کاری برایمان انجام دهند که رنج‌مان کم شود. اگر تورم در کشور ا ینقدر زیاد نبود، من که یک بازنشسته هستم، ‌می‌توانستم راحت‌تر زندگی کنم، ولی با این تورم واقعا فکر می‌کنید می‌شود با حقوق 600-500 هزار تومان زندگی کرد؟

گفته می‌شود 80درصداز کسانی که بازنشسته تأمین اجتماعی هستند حداقل بگیر به شمار می‌روند؛ یعنی تأمین اجتماعی یک میلیون و 120هزار نفر بازنشسته‌ با حداقل حقوق دارد که در تقسیم این مبلغ نیز کمترین سهم را صاحب خواهند شد. حداقل حقوق تأمین اجتماعی در سال91 ماهانه 430هزار تومان است.

علی‌اکبر خبازها، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی‌ درباره اجرای قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان در سال آینده گفت: اجرای این قانون به شکلی انجام می‌شود که کسانی که حق بیمه بیشتری پرداخت کرده‌اند، مبلغ بیشتری به حقوقشان اضافه شود، به این ترتیب کسانی که حداقل حق بیمه را پرداخت کرده‌اند، کمترین مبلغ از اجرای این قانون به حقوقشان اضافه می‌شود، ما با این روش می‌خواهیم عدالت را میان بازنشستگان تأمین اجتماعی برقرار کنیم.

او افزود: برای انجام این کار یک کمیته سه نفره متشکل از من، منصور آتشی سرپرست اداره کل امور فنی مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی و علیرضا رخشنده‌رو معاون اداری مالی تأمین اجتماعی تشکیل شده است و سعید مرتضوی، ‌مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هم گاهی در این جلسات شرکت می‌کند. خبازها توضیح داد که بازنشستگان و مستمری‌بگیران با سابقه بیمه‌پردازی متفاوت در اجرای قانون همسان‌سازی‌ به میزان متفاوتی پول به حقوقشان اضافه خواهد شد، یعنی افزایش حقوق بازنشستگان دارای 10سال سابقه با 30سال سابقه یکی نخواهد بود.براساس قانون جدید افراد بازنشسته‌ای که سابقه پرداخت بیمه بیشتری دارند حقوق بیشتری دریافت خواهند کرد و فاصله موجود و عدالت حفظ می‌شود.

مبلغی که قرار است سال آینده بین بازنشستگان تقسیم شود باقیمانده 2500 میلیارد تومانی است که در قانون بودجه سال88 ‌ برای اجرای طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی درنظر گرفته شده بود. در همان سال 937میلیارد تومان از این بودجه صرف اجرای قانون همسان‌سازی‌ شد، قانونی که اگر چه کارشناسان و مدیران تأمین اجتماعی مدعی بودند که همسان‌سازی‌ را اجرا کردند اما بازنشستگان همواره اعتراض کرده و می‌گفتند که این طرح هرگز به درستی اجرا نشد.

حالا بعد از سه سال فاصله دوباره تأمین اجتماعی به این فکر افتاده که باقیمانده این بودجه را برای اجرای قانون همسان‌سازی‌ صرف کند. معنی اصلی قانون همسان‌سازی‌ این بود که حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با حقوق بازنشستگان کشوری همسان شود، یعنی حداقل بگیران تأمین اجتماعی به اندازه حداقل بگیران کشوری حقوق بگیرند تا به این ترتیب تمام بازنشستگان کشور از شرایط یکسان برخوردار شوند.

کد خبر 197010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز