مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی پرور: 80درصد خدمات دولتی قابلیت ارائه در بستر فضای مجازی دارد.

شهرداری ترافیک

این بدان معنی است که اگر پروژه‌های مرتبط با دولت‌الکترونیک به خوبی در کشور پیاده شود می‌تواند تا حد زیادی مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران را برطرف کند. به همین جهت شهرداری تهران تا‌کنون توانسته است 50خدمت عمومی خود را الکترونیک کند.

مهندس علی‌اصغر قائمی ضمن اعلام این مطلب در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: در مطالعات مشترکی که توسط دانشگاه تهران و شهرداری تهران در زمینه توسعه شهر مجازی صورت گرفته است، بیان شده که 80درصد خدمات دولتی قابلیت ارائه در بستر فضای مجازی دارد. لذا می‌توان تصور کرد درصورت تحقق این مهم، کاهش سفرهای درون‌شهری را شاهد خواهیم بود.

آیا افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و به‌خصوص تک‌سرنشین، اسقاط کردن خودروهای فرسوده، افزایش کیفیت سوخت‌های مورد استفاده، ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی یا وارداتی، تنها راه‌های مقابله با معضل آلودگی هوا به شمار می‌روند؟ به‌نظر می‌رسد پاسخ منفی است، چرا که توجه کماکان به ضرورت اصل تردد است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در این زمینه گفت: تردد برای رفع نیازمندی‌های روزمره، مانند خرید، تفریح، دیدوبازدید که از سنت‌های حسنه جامعه ما محسوب می‌شود، شرکت در مراسم و آیین‌هایی که بدان پایبند هستیم امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. اما آیا همه ترددها در چارچوب دسته‌بندی فوق قرارمی‌گیرند؟ قطعاً اینچنین نیست. آمار میانگین ترددهای درون‌شهری نشان از آن دارد که مابازای هر فرد، حداقل یک تردد درون‌شهری روزانه داریم، یعنی در تهران بزرگ بالغ بر 10میلیون سفر روزانه!

وی افزود: بخش قابل توجهی از این ترددها برای دریافت خدمات اطلاعاتی است، مانند ثبت‌نام در یک سازمان یا اداره، تکمیل یا دریافت یک سلسله فرم از یک شرکت، دریافت گواهی از یک سازمان یا مؤسسه، استعلام از یک سازمان برای یک سازمان دیگر، پیگیری میزان پیشرفت یک موضوع کاری در یک مجموعه اداری، کسب اطلاع از شرایط انجام یک کار خاص از یک نهاد دولتی و ده‌ها مثال دیگر که همه و همه صرفاً در همان دسته‌بندی دریافت یا ارائه خدمات اطلاعاتی قرار می‌گیرند که عمدتاً ناشی از عدم‌دسترسی مناسب به امکانات و خدمات اطلاعاتی یک یا دوطرفه محسوب می‌شوند.

مهندس قائمی اضافه کرد: توجه به قابلیت‌های فضای مجازی در کنار همه راهکارهای ارائه شده، نقش مؤثری در توسعه فضای مجازی شهر دارد. اما باید دانست که توسعه فضای مجازی یک کار همه‌جانبه و با رعایت تمام جوانب آن و همکاری همه دست‌اندرکارانی است که در شهر متولی انجام خدمتی برای شهروندان هستند.

به گفته وی شهرداری تهران نیز به‌عنوان مهم‌ترین مرکز مدیریت شهری در کلانشهر تهران، از این امر غافل نبوده و همواره در برنامه‌های خود، فناوری اطلاعات را بهترین ابزار انتشار خدمات خود محسوب کرده است. در دوره اخیر حتی گامی بزرگ‌تر برداشته شده و به کارگیری فناوری اطلاعات از یک ابزار به یک راهبرد در کل مجموعه شهرداری تهران مبدل شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰سرویس را الکترونیک کرده‌ایم و قرار است تا دو سال آینده ۱۰۰سرویس را الکترونیک کنیم. با راه‌اندازی شبکه فیبر نوری شهر تهران کل پرونده‌های ملکی در شهرداری تهران یکپارچه شده است، و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا هزار نقطه از شهر تهران را تحت پوشش چتر وای‌فای یا اتصال بی‌سیم به شبکه اینترانت شهرداری دربیاوریم. در حال حاضر ۴۰۰نقطه از این هزار نقطه اجرایی و تمام‌شده است. همچنین شهرداری تهران ۱۲۳ دفتر خدمات الکترونیک شهر راه‌اندازی کرده که نزدیک پنج برابر مناطق ۲۲ گانه تهران است.

کد خبر 196996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز