همشهری آنلاین: رئیس جمهوری سوریه از لحظاتی پیش سخنان مهم خود را درباره آخرین تحولات این کشور و منطقه آغاز کرد.

بشار اسد

بشار اسد گفت: سوریه شاهد حمله بی‌سابقه‌ای است که در تاریخ این کشور سابقه ندارد و ما باید تلاش کنیم هر کس با هر آنچه می‌تواند تلاش کند تا اوضاع به مسیر درست خود بازگردد.رئیس جمهوری سوریه پس از حدود هفت ماه امروز (یکشنبه) در دانشگاه دمشق در جمع برخی از مقام‌های دولتی این کشور حاضر شد و خطاب به ملت کشورش گفت: درگیری در سوریه میان نظام و مخالفان نیست بلکه میان سوریه با دشمنانش است. سوریه با جنگی بی‌سابقه روبرو است.

 رئیس جمهوری سوریه خطاب به حاضران گفت: امروز با ناراحتی به سوریه و ملتمان نگاه می‌کنیم. خیابان‌های سوریه امنیت خود را از دست داده‌اند. وطن برای همه است و همه از آن دفاع خواهیم کرد.

وی افزود: الان سختی و دشواری کشور را فرا گرفته و امنیت و آسایش از کشور رفته است. امروز در حالی کنار هم هستیم که مادرها کودکانشان را از دست داده‌اند و خانواده‌ها آواره شده‌اند و اگر این مساله در کشور احاطه پیدا کرده تنها ناراحتی برای آن کافی نیست، بلکه باید کاری انجام داد. رخدادهای سوریه فرصت را برای تبدیل این کشور به زمین مبارزه تروریست‌ها فراهم کرد. اطمینان داریم که بیشتر تروریست‌ها افکار القاعده را با خود همراه دارند.

رئیس‌جمهور سوریه تصریح کرد: مقاومت و حرکت ملی گسترده سوریه را از بحران کنونی خارج می‌کند.درگیری سوریه درگیری میان کشور سوریه و دشمنانش و شهروندان با کسانی است که آنها را تحریم و از آرامش محروم کرده‌اند. آیا درگیری میان سوریه و دشمنانش برای یک صندلی و منصب است؟ انقلاب سوریه انقلاب ملت است نه کسانی که از خارج وارد کشور شده‌اند.

رئیس‌جمهور سوریه افزود: پس از شکست گروه‌های مسلح تکفیری‌ها پیشرفت کردند، اندیشه تکفیری از خارج وارد سوریه شد. سوریه هرگز خواست غرب را نمی‌پذیرد و این همان چیزی است که غرب را آزا می‌دهد.

اسد با اشاره به موضع روسیه، چین و کشورهای بریکس در مخالفت با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها گفت: از ایران، چین و روسیه به خاطر تلاش برای ممانعت از دخالت در امور داخلی سوریه تشکرمی‌کنم.

وی گفت: هرگونه راهکاری باید با در نظر گرفتن عوامل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیشنهاد شود.

اسد ادامه داد: ما با دشمنی وحشی و بی‌رحم از خارج روبرو هستیم. درگیری در سوریه، درگیری میان داخل با خارج از این کشور یعنی درگیری میان استقلال سوریه و کسانی است که قصد سلطه بر سوریه را دارند. ما با جنگی تمام عیار روبرو هستیم اما از خود و وطن دفاع می‌کنیم. اگر از همان ابتدا راهکار سیاسی را برگزیدیم به این معنا نیست که از خود دفاع نمی‌کنیم ما از همان روز اول از راهکار سیاسی صحبت کردیم اما شریکی برای آن نیافتیم. شریک مذاکره باید کسی باشد که به مذاکره تمایل دارد نه کسانی که از خارج برای ضربه زدن به سوریه توطئه می‌کنند. راهکار سیاسی باید راهکاری باشد که مبارزه با تروریسم را شامل گردد.

ما با کسانی که برای منفعت سوریه تلاش می‌کنند شریک هستیم راهکار سیاسی باید با تعهد کشورهای ذیربط مبنی بر متوقف کردن کمک‌ها به گروه‌های مسلح، برگزاری رفراندوم و تدوین منشور ملی جدید همراه باشد. دولت سوریه خواهان برگزاری کنفرانس ملی گسترده برای کنار گذاشتن تروریسم است.

رئیس‌جمهور سوریه در ادامه اظهار داشت: بندی که در توافقنامه ژنو به دوره انتقالی اشاره دارد نامفهوم و گنگ است. مرحله انتقالی در حقیقت انتقال بی‌ثباتی به ثبات است. ما نمی‌خواهیم کسی از خارج چیزی را به ما دیکته کنند که مجبور شویم انجام دهیم. سوریه نصیحت می‌پذیرد اما دیکته و استبداد را هرگز.

اسد گفت: وضعیت سوریه دردناک است. من از ملت سوریه هستم و باقی خواهم ماند. پست‌ها همه از بین می‌روند این وطن است که می‌ماند. این خون شهیدان سوریه است که از وطن و منطقه حمایت می‌کند و خون شهدا بهار دروغین غرب را به پاییز کشاند. بهار عربی در سوریه همچون حباب است. سوریه برای کسی نیست که به مبارزه با آن برخاسته بلکه به کسی تعلق دارد که از آن دفاع می‌کند.

این خبر تکمیل می‌شود

کد خبر 196968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز