گروه شهری: افزایش روزهای تعطیل پایتخت دیگر نیاز به تشکیل هیأت دولت ندارد.

آلودگی هوا

در ماه‌های اخیر گروهی با عنوان «کمیته وضعیت اضطرار آلودگی هوای تهران» بی‌توجه به نیم‌قرن فکر و کارشناسی درباره آلودگی هوا و راه‌های رفع آن، به سرعت برای قلب کار و تلاش کشور، حکم تعطیلی می‌دهد.کارشناسان، تعطیلی‌های مکرر و از پس هم را بی‌اساس‌ترین نسخه برای نجات راه تنفس پایتخت‌نشینان می‌دانند اما چه جای نگرانی است که کمیته‌ای برای این مهم وجود دارد متشکل از استاندار و رئیس سازمان محیط‌زیست و راهنمایی و رانندگی که هر کدام دستی در عمل‌نکردن به طرح جامع کاهش آلودگی هوا دارند. تهران در هفت روز اخیر فقط دو روز کاری داشته و پیش‌بینی‌ها حاکی از تمدید شرایط بحرانی آب و هوایی پس از پنج روز تعطیلی است.

در ذیل تصمیمات کمیته اضطرار، «خاطره خوش تعطیلی‌های مکرر سال‌های دهه 70» بر اثر برف زنده شده است. در این زمینه پس از رسیدن شاخص آلودگی هوا به مرز اضطرار در روز دوشنبه، کمیته آلودگی هوا تعطیلی چند روزه مدارس و محدودیت تردد خودروهای شهر را چاره کار دانست. اما در مرتبه‌های گذشته این تصمیم کمیته مذکور به برف و باران و نزولات جوی ختم می‌شد و در نهایت، یکی از اعضا مصاحبه می‌کرد و می‌گفت تصمیمات کمیته مؤثر افتاده است اما این بار تصمیم تعطیلی با بارش‌های آسمانی همراه نشده و مسئولان برای آلودگی مکرر، تعطیلی از پس تعطیلی را نسخه پیچیده‌اند.

افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق مهم‌ترین علت تعطیلی‌هاست. این ذرات به گفته قریب به اتفاق متخصصان، ناشی از افزایش آزبست‌هایی است که براثر ساییده شدن چرخ خودروها و وسایل نقلیه حاصل می‌شود اما مقصر این وضع کیست و کمیته تازه تأسیس اضطرار برای این مهم چه می‌کند؟ براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه سنجش آلودگی هوا در پایتخت، غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون با 129ppm در شرایط هشدار قرار دارد. شاخص آلودگی روز پنجشنبه 150در مرز هشدار بود و دیروز به 137یعنی هوای ناسالم رسید.

یوسف رشیدی که از سوی شهرداری تهران در کارگروه آلودگی هوا حاضر می‌شود، در این‌باره گفت: درست است که در کارگروه مصوبات با توافق جمعی و نمایندگان تمام دستگاه‌ها مصوب می‌شوند اما ما با این روند مخالفیم. با اجرای طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس دردی از آلودگی هوای تهران دوا نمی‌شود. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: سال‌ها پیش نیز که برای نخستین بار اجرای طرح زوج و فرد در مواقع اضطرار آلودگی هوا مطرح شد، به‌عنوان نمایندگان شهرداری تهران مخالفت خود را اعلام کردیم که در نهایت آن زمان هم با تصویب جمع این طرح اجرا شد.

مسبب آلودگی هوا، عراق است!

در این شرایط اما محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و عضو کمیته آلودگی هوا روز دوشنبه در اظهارنظری عجیب گفت که آلودگی هوا در حد کمی متاثر از نوع و کیفیت سوخت مصرفی است و گرد وغبار و ذرات معلق در هوا تأثیر زیادی در آلودگی دارند که بخش اعظم آن مربوط به کشورهای همسایه عربی است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اما معتقد است ذرات گردوغبار موجود در هوای تهران ناشی از احتراق سوخت، صنایع و کارخانجات آلاینده است و تنها در فصل تابستان به‌دلیل توفان‌های گردوغبار کشورهای عربی، گردوغبار موجود در هوا ناشی از این کشورهای عربی به تهران می‌رسد و اینکه رئیس سازمان محیط‌زیست گردوغبار و ذرات معلق فعلی موجود در هوا را ناشی از کشورهای همسایه و عربی عنوان کرده است جای سؤال دارد.

هم‌اکنون بیش از 100هزار خودروی فرسوده، سه‌هزار اتوبوس و 1080مینی‌بوس دودزا در شهر آزادانه تردد می‌کنند که باید از تردد آنها جلوگیری شود اما از ابتدای سال‌جاری تاکنون روند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی صفر بوده است، به‌نحوی که 17هزار تاکسی فرسوده در سطح شهر تردد دارند بی‌آنکه اقدامی برای نوسازی آنها از سوی دولت صورت گیرد یا آنکه مینی بوس‌ها و اتوبوس‌های فرسوده پایتخت همچنان انتظار نوسازی را می‌کشند.

مصوبات جدید کمیته اضطرار

براساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، اجرای محدودیت طرح زوج و فرد و ممنوعیت فروش طرح روزانه ترافیک، از در منازل از امروز تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. در این جلسه همچنین تصویب شد کلیه نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، تا اطلاع ثانوی باید از گاز استفاده کنند. کلیه مسابقات ورزشی استان تهران نیز تا دوشنبه 18دی لغو شده است. در این جلسه همچنین تصویب شد: کلیه مراکز آموزش‌عالی، دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی و بانک‌ها در روز شنبه ۱۶ دی‌ماه تعطیل است.

کد خبر 196758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز