گروه اقتصادی - محمد رضایی: کارشناسان و فعالان بازار، تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا را زمینه‌ساز اتلاف ثروت ملی و افزایش قاچاق سکه عنوان کردند و خواستار عدم‌مداخله دولت در نرخ‌گذاری قیمت سکه شدند.

به گزارش همشهری، روز گذشته با وجود شدت گرفتن مخالفت کارشناسان و فعالان بازار طلا، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: برای اعمال این تغییرات از مقامات بالا دستور داریم. وزیر اقتصاد هم که شاید یکی از همان مقامات بالا باشد، دیروز در برخوردی خنثی با سؤال خبرنگاران، به گفتن جملاتی کوتاه اکتفا کرد.

سیدشمس‌الدین حسینی گفت: تا جایی که اطلاع دارم یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی این است که قیمت طلا به حدی نرسد که باعث خروج آن از کشور شود چرا که در اوایل سال چنین اتفاقی رخ داد و بخشی از طلا در قالب زنجیر و قلاده‌های سنگین و به‌عنوان وسایل شخصی از کشور خارج و صادر شد.

وی افزود: اگر قیمت طلا در داخل ارزان‌تر از خارج شود به‌طور حتم قاچاق افزایش پیدا می‌کند. این همان نکته‌ای است که کارشناسان اقتصادی از بابت آن نگران هستند و به همین علت به دولت توصیه می‌کنند که چنین اقدام خطرناکی در بازار طلا انجام ندهد.

کنترل قیمت‌ها، فقط با عرضه و تقاضا

احمد حاتمی‌یزد گفت: مداخله دولت در بازار طلا فقط با کنترل عرضه و تقاضا ممکن است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در شرایطی که بانک مرکزی اصلا حاضر نیست سکه را با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های جهانی عرضه کند منطقی نیست که دولت از بخش خصوصی چنین انتظاری داشته باشد. به‌گفته او تنها درصورت عرضه سکه‌های مورد نیاز بازار می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها تا حد معقول و منطقی کاهش یابد.

کاهش قیمت سکه منطق ندارد

یک کارشناس دیگر هم گفت: سکه‌هایی که هم‌اکنون به‌عنوان موجودی طلافروشان به‌حساب می‌آید، با قیمت‌های بالا خریداری شده و الزام به کاهش قیمت آنها اصلا منطقی نیست. علی دینی همچنین افزود: سهم دلار در قیمت سکه بسیار بالاتر از سهم قیمت‌های جهانی است و به‌نظر می‌رسد که برای کنترل قیمت سکه باید نرخ ارز در بازار آزاد کنترل شود. به گفته او رفتن به سمت این پروژه به‌معنای مختل کردن بازار است.

سیاست‌های مقطعی جواب نمی‌دهد

سیدبها‌ءالدین حسینی هاشمی تغییر مبنای قیمت‌گذاری را زمینه‌ساز پایین‌تر آمدن قیمت تعیین‌شده برای سکه از قیمت بازار عنوان کرد و گفت: این اقدام در کوتاه‌مدت اثر کاهشی خواهد داشت اما مقطعی است و تنها منابع زیادی از بانک مرکزی در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌گیرد. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای کنترل قیمت طلا و سکه باید پول ملی تقویت شود و درصورت کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و نزدیک شدن آن به نرخ مبادلاتی، قیمت طلا و سکه هم کاهش خواهد یافت.

کد خبر 196367
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز