دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

سالی که گذشت برای بشار اسد روزهای سختی را داشت. او هر چند اعلام کرد که برنامه اصلاحات در کشور را آغاز کرده اما جنگ داخلی در این کشور به سرانجامی بهتر از یک بن‌بست تمام‌عیار نرسید.

بشار اسد - سوریه


او با ۴۷ سال سن، چشم‌پزشک و رئیس‌جمهوری هنوز تقریبا جوان است. تعدادی از نزدیکانش در جریان نزدیک به دوسال ناآرامی‌های این کشور به هر حال ترکش کردند اما خودش هنوز مقابل آنهایی که می‌گویند کمر به نابودی سوریه بسته‌اند ایستاده‌ و جا خالی نکرده است. شاید اگر تقدیر نبود اکنون به جای او باید باسل، برادرش در چنین وضعیتی قرار داشت. بشار سومین فرزند حافظ است و برادرش نورچشمی پدر بود. مرگ برادرش در یک سانحه رانندگی پر‌رمز‌و‌راز اما نگذاشت بعد از ۲۹ سال حکومت حافظ اسد قدرت را در اختیار بگیرد. سالی که گذشت برای بشار اسد روزهای سختی را رقم زد. او هر چند اعلام کرد که برنامه اصلاحات در کشور را آغاز کرده اما جنگ داخلی در این کشور به سرانجامی بهتر از یک بن‌بست تمام‌عیار نرسید. برخی با وجود تکذیب دولت روسیه می‌گویند مقام‌های مسکو هم تصمیم به خالی‌کردن پشت او، برای روی‌کار‌آمدن دولتی انتقالی گرفته‌اند. دیگر همه می‌دانند که طرف مقابل جنگ با نیروهای نظامی سوریه، سلفی‌ها و افراط‌گراها هستند که بیشترین قدرت را در دست دارند و از سوی برخی کشورها برای سرنگونی حکومت اسد حمایت می‌شوند. دکتر بشار اسد همیشه گفته است که در برابر توطئه‌ها علیه سوریه می‌ایستد. او چشم‌پزشک است و شاید درحالی‌که مقابل حملات- حتی از سوی دوستان سابق- ایستاده بهتر از دیگران آینده سوریه و جنگ بی‌انتها در این کشور را از هم‌اکنون می‌بیند.

جولیان آسانژ؛ مردی که زیاد می‌داند

زمانی که جولیان نوجوان یک هکر تازه‌کار بود هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد روزی تبدیل به چهره‌ای مشهور به‌خاطر لرزاندن تن مقام‌های کشورهای مختلف شود. این مرد ۴۱ ساله و بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس سال گذشته روزهای پر‌فراز‌و‌نشیبی داشت و مجبور شد تصمیم‌های مهمی بگیرد. جولیان آسانژ که به‌خاطر افشای میلیون‌ها سند محرمانه به‌صورت رسمی از سوی پنتاگون «دشمن آمریکا» نام گرفته است در مقابل تلاش‌های این کشور برای بازداشت و انتقالش چاره‌ای جز پناه‌بردن به سفارتخانه یک کشور دیگر پیدا نکرده است. جولیان آسانژ از سوی دولت سوئد متهم به تجاوز شده است؛ اتهامی که دیگر همه جهان می‌دانند بهانه‌ای برای بازداشت و انتقال وی به سوئد و آمریکا برای زندانی‌شدن است. او بیشتر از شش‌‌ماه است که در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته اما هنوز هم به فعالیت‌های خودش ادامه می‌دهد. قرار است در اوایل سال جدید سایت آسانژ
یک میلیون سند محرمانه دیگر منتشر کند و احتمالا پرونده‌اش برای آمریکایی‌ها قطور‌تر می‌شود. او در این روزگار جرم بسیار سنگینی دارد؛ زیاد می‌داند!

دیوید پترائوس؛ ژنرالی با قلب شکسته

قهرمان آمریکایی‌ها در یک چشم برهم‌زدن محو شد؛ مثل اینکه همه وجودش یک خواب بوده است. از این ژنرال چهار ستاره به‌خاطر محبوبیتش زمانی به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری یاد می‌شد. به‌نظر می‌رسید به هر سازمان و جبهه‌ای که می‌رود همه‌‌چیز را سر و سامان می‌دهد و سربلند از سخت‌ترین عملیات‌ها بیرون می‌آید. در میدان‌های نظامی مانند افغانستان و در مقابل گلوله‌ها، او شاید با آن چهره مصمم، رویین‌تن به‌نظر می‌رسید اما رسوایی اخلاقی او به‌خاطر ارتباط با نویسنده زندگی‌نامه‌اش نشان داد که یک‌شبه می‌توان از اوج به هیچ رسید. کناره‌گیری او از ریاست سیا بحران منحصربه‌فردی را برای اوباما رقم زد؛ هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا نبوده که چند ساعت پس از انتخاب دوباره مجبور شود با کناره‌‌گیری رئیس سازمان اطلاعاتی آمریکا کنار بیاید. این ماجرا با جنجال‌هایش هرچه بود باعث شد کسی که در میان افکار عمومی آمریکا به‌عنوان یک «سرباز وطن» شناخته می‌شد زندگی کاری و شخصی‌اش در یک چشم بر هم‌زدن نابود شود. دیوید پترائوس مشهور، خیلی سریع از یک ژنرال چهار ستاره کاریزماتیک تبدیل به سوژه جلد مجله‌های زرد با آن تیترهای درشت و جنجالی‌شان شد.

ملاله یوسف‌زی؛ دختر مبارز

حرف این دختر ۱۵ساله یک چیز بود: دختران پاکستانی بتوانند تحصیل کنند. افراط‌گرایان طالبان اما طاقت تحمل این خواسته را هم نداشتند و ملاله یوسف‌زی را ترور کردند. این دختر پیش از اصابت گلوله به سرش از سوی شبه‌نظامیان شخصیت ناشناخته‌ای نبود. او «جایزه بین‌المللی صلح کودکان» و «جایزه ملی جوانان»را به‌خاطر فعالیت‌هایش برای تحصیل دختران گرفته بود. ترور او اما باعث شد تا همه جهان او را بشناسند و مجله تایم پس از باراک اوباما به‌عنوان دومین شخصیت برگزیده سال۲۰۱۲ او را معرفی کند. شبه‌نظامیان طالبان تهدید کرده‌اند اگر ملاله یوسف‌زی زنده بماند باز هم دست به ترورش می‌زنند و او را به همراه پدرش به قتل می‌رسانند. مردم دنیا حالا اما پیام این دختر ۱۵ساله را شنیده‌اند. ۱۰نوامبر از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد «روز ملاله» نام گرفته و احتمالا شبه‌نظامیان هم می‌فهمند که حتی کشتن این دختر مبارز، جلوی ادامه مسیر او را نمی‌گیرد.

ولادیمیر پوتین؛ شطرنج باز صورت سنگی

مرد سرسخت روسیه بالاخره پس از چهار سال صبر به پست مورد علاقه‌اش در کرملین بازگشت و با صبر و نقشه کشیدن نشان داد که هنوز ویژگی‌های مأموران کا‌گ‌ب را دارد.مرد صورت سنگی روس‌ها همیشه و برای هر حرکتش نقشه دارد؛ زندگی و سیاست برای او مثل یک شطرنج می‌ماند که او مهره‌هایش را به‌خوبی می‌شناسد. از دیمیتری مدودف که او از سال۲۰۰۸ به‌عنوان رئیس‌جمهور جای خود گذاشت دیگر کمتر خبری شنیده می‌شود. او چهار سال فعال بود تا قدرت از دست حلقه پوتین خارج نشود و جاسوس سابق کا‌گ‌ب بتواند بار دیگر با ۶۳ درصد آرا به کرملین بازگردد و با جابه‌جایی پست با مدودف این بار برای شش‌سال قدرت را در اختیار داشته باشد. پوتین در همه سال‌های گذشته مرد قدرتمند روسیه بوده است و همین مسئله باعث شده تا مخالفانش او را دیکتاتور بخوانند؛ اما او برای خاموش‌کردن مخالفانش هم همیشه طرح و برنامه دارد. در ماه‌های گذشته خبرهایی درباره بیماری کسی که به‌عنوان ورزشکارترین رئیس‌جمهور دنیا شناخته می‌شود منتشر شد. پس از مدتی ناپدید شدن پوتین از نشست‌ها و جلسات، مقام‌های کرملین اعلام کردند که او دچار جراحت ورزشی شده است. کسی که کمربند مشکی‌دان شش‌ کاراته دارد بعد از مدتی بار دیگر اما با آن صورت اخموی همیشگی مقابل خبرنگاران حاضر شد، به آمریکا هشدار داد، بر حمایت از سوریه تأکید کرد و با اینکه می‌گویند یک ارتدوکس معتقد است اعلام کرد شاید مسیحی خوبی نباشد که اگر سیلی به‌صورتش زدند طرف دیگر صورتش را برای سیلی آماده کند.

کیم جونگ اون؛ جوان موشک‌سوار

در کشور پر رمزورازی مانند کره‌شمالی هر خبری از رهبر این کشور داغ است. کیم‌جونگ‌اون پس از یک سال رسیدن به قدرت هنوز هم با آن قیافه بازیگوش مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد. او با ۲۸‌سال سن، جوان‌ترین رئیس کشور در جهان است و برخلاف پدرش در یک سال گذشته رفتارهای غیررسمی را در انظار عمومی در پیش گرفته است. کیم‌جونگ‌ایل، پدر او همیشه رفتار خشک و رسمی داشت اما اون حالا سربازان را به آغوش می‌کشد و کنار زنی که مدتی بعد مشخص شد همسرش است ظاهر می‌شود. پدر و پدربزرگ کیم‌جونگ‌اون، به‌عنوان رهبران گذشته کره‌شمالی هیچ وقت در کنار همسران‌شان ظاهر نشدند به همین‌خاطر وقتی تصاویر رهبر جوان کره‌شمالی در کنار زنی منتشر شد همه رسانه‌ها به فکر کشف این راز افتادند. مدت کوتاهی بعد مشخص شد که رهبر کره‌شمالی ازدواج کرده است و این زوج احتمالا به‌زودی بچه‌دار می‌شوند. کیم‌جونگ‌اون که امسال به درجه ژنرال چهارستاره هم رسید، با وجود رفتارهای متفاوت نسبت به پدر و پدربزرگش با آزمایش موفق موشک دوربرد و دستور توسعه موشک‌هایی با قدرت بیشتر نشان داد که هنوز مسیر آنها را ادامه می‌دهد.

کد خبر 196302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز