همشهری آنلاین: در حالی در نامه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه با ارز مبادلاتی براساس دستور مقامات اقتصادی کشور اشاره شده است که یک مقام مسئول در بانک مرکزی می‌گوید: از نظر این بانک، قیمت طلا در بازار تعیین می‌شود.

مهر نوشت: پیمان قربانی درباره تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه براساس دلار مبادلاتی به جای دلار آزاد گفت: در این رابطه لازم است مرور مجددی به نحوه نگاه بانک مرکزی به عنوان نهاد نظارتی تنظیم کننده بازار طلا و ارز داشته باشیم، به این معنا که بانک مرکزی براساس مسئولیت قانونی خود براساس قانون پولی و بانکی کشور عمل می‌کند.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی افزود: رویه بانک مرکزی در بازار طلا به این صورت بوده که اولا قیمت طلا و سکه حبابی نباشد و ثانیا تعیین مسیر حرکت قیمت در راستای عوامل بنیادین تعیین کننده آن باشد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، در سال گذشته، بانک مرکزی در 5 مرحله که شامل دو مرحله 4 ماهه، یک مرحله 6 ماهه، یک مرحله 8 ماهه و یک مرحله 9 ماهه است، پیش‌فروش سکه را آغاز کرد؛ چراکه در سال گذشته شرایط بازار سکه حبابی شده بود و در همین راستا نیز 6 میلیون قطعه سکه وارد بازار شد.

به گفته قربانی، امسال میزان عرضه سکه دو برابر سال قبل بوده و با توجه به تمهیدات بانک مرکزی پیش‌بینی می‌شود که در ماههای پایانی سال نیز کماکان تحویل سکه به افرادی که سکه پیش‌خرید کرده‌ و هنوز تحویل نگرفته‌اند، صورت گیرد.

وی اظهار داشت: عرضه متنابهی سکه در سال جاری کافی بوده است و در این زمینه، بنابراین روند قیمت سکه نیز در سال جاری حباب مثبت نداشته و جهت گیری و تغییرات قیمت نیز متناسب با عوامل بنیادین بوده است.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: چنانچه قیمت سکه بالا رود، به دلیل آن است که یا قیمت ارز بالا رفته است و یا قیمت جهانی طلا صعود داشته است، ضمن اینکه اگر قیمت سکه کاهش یابد نیز دلیل آن کاهش قیمت ارز یا طلا در بازارهای جهانی و یا هر دو این عوامل بوده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس در سال جاری، اصولا همانطور که رئیس‌‎کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود، حباب مثبت قیمت سکه وجود نداشته و عرضه کافی به بازار توسط طرح پیش‌فروش انجام شده و بنابراین تاکنون احساس نیاز به عرضه جدید وجود نداشته است.

به گفته قربانی، اصولا قیمت‌گذاری بر اساس نرخ مبادله‌ای ارز برای کالاهایی موضوعیت دارد که ارز مبادلاتی دریافت می‌کنند، در حالی که تاکنون ارز مبادلاتی برای واردات طلا اختصاص داده نشده است.

وی اظهار داشت: از نظر بانک مرکزی، قیمت طلا در بازار تعیین می‌شود و ما نیز به عنوان یک نهاد نظارتی، مانیتور کامل بر روی قیمت براساس عوامل بنیادین صورت می‌دهیم، بنابراین بانک مرکزی به عنوان متولی قانونی بازار طلا، هر زمانی که تصمیمی را اتخاذ کند، راسا اطلاع‌رسانی کرده و از مردم نیز تقاضا دارد تا در این زمینه به اخبار مرجع رسمی توجه داشته باشند.

کد خبر 196184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز