گروه بین‌الملل: یک روز پس از واکنش رهبر مخالفان سوریه به فراخوان روسیه برای گفت‌وگو، وزیر خارجه روسیه این واکنش را گویای عدم‌جدیت و بی‌تجربگی سیاسی دانست و اخضر ابراهیمی هم اعلام کرد که تغییر نظام، پایان بخش بحران نیست.

سوریه روسیه

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی خبری با حضور فرستاده سازمان ملل به سوریه در مسکو، تصریح کرد که همچنان فرصت برای دستیابی به راهکاری برآمده از مذاکرات به‌منظور پایان دادن به بحران 21ماهه سوریه وجود دارد. در این کنفرانس خبری، هر دوطرف ابتکارعمل قابل‌توجه جدیدی ارائه ندادند اما اظهاراتشان چالش‌های فراروی ابراهیمی برای دستیابی به راهکاری به‌منظور حل و فصل بحران را نشان داد.

از سوی دیگر، فرستاده سازمان ملل به سوریه تصریح کرد که تنها دو راه برای پایان بحران وجود دارد و آن راهکار سیاسی است و بین‌المللی کردن بحران که این گزینه، عواقب و پیامدهای وخیمی را برای کل منطقه رقم خواهد زد و می‌باید همگی به سوی فرایند سیاسی حرکت کنند و همچنان فرصت برای راهکاری اثربخش وجود دارد اما چالش‌ها و کارشکنی‌ها فراوان است. گویا اشاره ابراهیمی در این اظهارنظر به مواضع شورای مخالفان سوریه بود که دو روز پیش فراخوان روسیه برای انجام مذاکره را به پیش شرط‌هایی منوط کرده بود.

لاوروف همچنین با اشاره به پیش‌شرط‌های مخالفان برای نشستن برسر میز مذاکره و تأکید بر ضرورت رفتن اسد به‌عنوان پیش‌شرط ورود به فرایند سیاسی، افزود: این خواسته‌ها اشتباه است و نتایجی معکوس را در پی خواهد داشت. وزیر خارجه روسیه با انتقاد از موضع‌گیری مخالفان سوریه، تصریح کرد که مخالفت رهبر این شورا با انجام مذاکره برآمده از بی‌تجربگی سیاسی است و روند تلاش‌ها را به بن بست خواهد کشاند. دو روز پیش، احمد معاذ الخطیب رهبر شورای مخالفان سوریه در خارج، فراخوان روسیه برای مذاکره را رد کرده بود. سرگئی لاوروف همچنین با اعلام آمادگی مجدد برای گفت‌وگو با تمامی طرف‌های مخالف سوریه، تصریح کرد که نمی‌توان نظر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه درباره عدم‌خروج از قدرت را عوض کرد.

لاوروف خواستار بازگشت ناظران بین‌المللی به سوریه و افزایش شمار آنان و نیز مشارکت دادن ایران و عربستان در گروه کاری مربوط به سوریه شد. وی همچنین مواضع مخالفان درباره دخالت روسیه در امور داخلی سوریه را رد کرد و افزود: روسیه هیچ‌گونه سلاح تهاجمی یا سلاحی که بشود در جنگ داخلی از آن استفاده کرد را به سوریه صادر نمی‌کند. لاوروف همچنین تصریح کرد که طرف روسی گفت‌وگوهایی را با معاذ الخطیب رهبر مخالفان سوریه در قاهره برگزار کرده و او آماده برگزاری نشستی دیگر در هر مکانی است، اما الخطیب اگر سیاستمداری جدی است، باید به‌صورت مستقیم تحلیل‌های طرف روسی را بشنود.

احمد معاذ الخطیب روز جمعه فراخوان روسیه برای انجام مذاکره را به عذرخواهی روسیه به‌علت جانبداری از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه منوط کرده بود. وی که پیش از این خطیب مساجد دمشق بوده، با وجود مخالفت با سفر به مسکو برای مذاکره، اعلام کرد که می‌تواند در یک کشور عربی و با دستور کاری مشخص با روس‌ها وارد مذاکره شود اما پیش از آن، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه باید عذرخواهی کند و کشورش هم ضمن صدور بیانیه‌ای در محکومیت اقدامات سوریه، به صراحت خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت شود. اما اخضر ابراهیمی با اشاره به اینکه با نظر لاوروف درباره قومی مذهبی شدن منازعات در سوریه موافق است، افزود:

فرایند سیاسی می‌باید برپایه بیانیه ژنو صورت گیرد، هرچند که می‌باید در آینده اصلاحات اندکی در این بیانیه صورت گیرد. ابراهیمی تصریح کرد که تغییر نظام در سوریه ضامن پایان بخشیدن به بحران و تغییر اوضاع در کشور نیست، اما تغییرات در سوریه می‌باید پایدار و عمیق باشد.

کد خبر 196068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز