همشهری‌آنلاین: پروفسور مجید تهرانیان جهانی‌ترین چهره ایرانی ارتباطات در سن 75 سالگی در آمریکا درگذشت.

tehranian

به گزارش خبرنگار مهر، «سعید شهرام» خواهرزاده پروفسور مجید تهرانیان در شهر سیاتل آمریکا  از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی، خبر درگذشت دایی خود را اعلام کرده است.

مجید تهرانیان در سال‌های اخیر استاد و رئیس واحد ارتباطات بین‌الملل دانشگاه هاوایى آمریکا بود. او در دهه 1340 مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد سیاسی از دانشگاه هاروارد گرفت و به مدت هفت سال به تدریس در دانشگاه‌‏های آمریکا پرداخت.

تهرانیان در سال 1350 به ایران بازگشت و به تدریس در دانشگاه و فعالیت‌های علمی پرداخت. او ابتدا با سازمان برنامه، سپس با سازمان مدیریت صنعتی و در نهایت با پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران همکاری کرد که نتایج آن ده‏ها اثر علمی در قالب کتاب‌، مقاله و طرح‏های پژوهشی است.

تهرانیان در سال 1357 طی یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه آکسفورد رفت و پس از آنکه به ایران بازگشت، به مدت یک سال در دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان استاد مهمان مشغول به تدریس شد.

برخی از فعالیت‌های علمی و مدیریتی مجید تهرانیان به شرح زیر است: استاد و رئیس واحد ارتباطات بین‌الملل دانشگاه هاوایى آمریکا، پایه‌گذار پژوهشکده علوم ارتباطات و توسعه وابسته به رادیو و تلویزیون ایران، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات صلح جهانى «تودا»، سردبیر نشریه «صلح و تدبیر» تودا، کارشناس برنامه‌ریز ارتباطات یونسکو در پاریس، استاد مهمان برخی دانشگاه‌ها در کانادا، انگلستان، روسیه و آمریکا.

به غیر از ده‌ها مقاله علمی که در ژورنال‌های معتبر خارجی چاپ شده، می‌توان به چندین کتاب پروفسور مجید تهرانیان هم اشاره کرد که دو عنوان آن عبارتند از: «جهانی شدن: چالش‌ها و ناامنی‌ها» (1381)، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی و «در تکاپوی تمدن جهانی: سیری در برخورد تمدن‌های بودایی و اسلامی» (1384)، نشر قطره.

کد خبر 195947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز