چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

گروه سیاسی: دو قرعه‌ای که طی دو هفته به نام یکی از نمایندگان حامی دولت در مجلس افتاد تا بتواند در مورد مسائلی خارج از طرح‌ها و لوایح ایراد نطق کند، تداعی‌کننده برهه انتخابات سال 88شده که علیه خانواده هاشمی سخنرانی می‌شد و پس از آن این خانواده به‌دنبال پاسخ برمی‌آمد.

مجلس

نطق حمید رسایی جدای از واکنشی که از سوی خانواده هاشمی به همراه داشت برای همکاران و هم‌طیفانش در مجلس نیز بدون دردسر نبود. دیروز جمعی از نمایندگان مجلس بر این اساس که اصل 86قانون اساسی بر حق نمایندگان در آزادی اظهارنظر در مجلس تصریح دارد از دادستان تهران به‌خاطر اعلام جرم علیه رسایی به کمیسیون اصل90شکایت بردند. مشابه چنین حمایتی پیش از این نیز با وجود همه انتقاداتی که نسبت به یک نطق علی مطهری در مجلس شده بود به‌صورت ضعیف‌تر از ناحیه برخی نمایندگان مجلس صورت گرفته بود. حالا نیز نمایندگان امضاکننده تأکید کرده‌اند که هرنماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد درباره همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند.

محمدجعفر منتظری از مسئولان قوه قضاییه در واکنش به همین سخنان گفت: «این کار شکایت در شکایت شده است ولی ربطی به دادگاه ویژه روحانیت ندارد و در مرجع دیگری پیگیری می‌شود.» حاکم‌شرع دادگاه ویژه روحانیت در گفت‌وگویی که پاسخ فروزنده و اشاره‌ای به نطق مورد ادعا با خبرگزاری تسنیم داشت درباره شکایت خانواده هاشمی از حمید رسایی و همچنین ارسال گزارشی در این زمینه از سوی دادستانی تهران گفت:

«به‌دلیل اینکه این شکایات درباره موضوع واحدی است، یکجا به آنها رسیدگی می‌شود.»حمید رسایی در نطق میان دستور سه‌شنبه گذشته خود مهدی هاشمی را دارای «مصونیت آهنین» دانسته و گفته بود وی با اینکه «اتهاماتی اقتصادی، امنیتی و سیاسی دارد» و درحالی‌که پرونده‌اش هنوز کامل نشده با فشارهای خانواده آقای هاشمی آزاد شده است.

پس از این نطق دادستانی تهران بیانیه‌ صادر کرد و اظهارات آقای رسایی درباره‌ عملکرد قوه قضاییه در پرونده‌ اتهامی مهدی هاشمی را «خلاف واقع و کذب» و «ناشی از عدم‌اشراف وی به مقررات قانونی» دانست. دادستانی تهران در آن بیانیه اعلام کرده بود که دادستان تهران «با عنایت به مجرمانه بودن برخی اظهارات آقای رسایی، مراتب را جهت رسیدگی به دادستان محترم ویژه روحانیت اعلام کرده است».

این پایان ماجرا نبود. دیروز اگرچه نامه دفاعیه هاشمی رفسنجانی در واکنش به همین سخنان خوانده شد اما پس از آن رسایی در یک فرصت 10دقیقه‌ای دیگر مسائلی را پیرامون مواضع هاشمی در انتخابات سال 88که قرابتی نیز با سالگرد 9دی داشت مطرح کرد. قوانین مجلس این پیش‌بینی را کرده‌اند تا اگر در نطق‌های نمایندگان در مجلس تهمت، توهین یا افترایی علیه کسی زده شد او بتواند در مجلس از خودش دفاع کند. دیروز با استفاده از همین سازوکارهای داخلی مجلس جوابیه دفتر هاشمی رفسنجانی در صحن علنی مجلس قرائت شد.

جوابیه دفتر علی اکبر هاشمی رفسنجانی اگرچه بسیار بیشتر از آنچه قوانین مجلس برای پاسخگویی اجازه می‌داد تنظیم شده بود ولی انتشار متن کامل آن در رسانه‌ها حکایت از آن داشت که اهداف بیشتری در نگارش این نامه لحاظ شده بود. این جوابیه 9صفحه‌ای شاید پاسخی به مسائلی نیز بود که از چند هفته پیش با دستگیری دو فرزند این خانواده از سوی رسانه‌ها درباره مهدی هاشمی مطرح شده بود. در قرائت نامه هاشمی رفسنجانی هیأت رئیسه مجلس مجاز بود که بر محتوای آن نظارت داشته باشد و از سوی دیگر پاسخ ارائه شده نیز به‌صورت قانونی نمی‌توانست حداکثر بیش از دوبرابر سخنان هفته قبل حمید رسایی باشد.

به گفته محمد دهقان بخش‌هایی از جوابیه دفتر هاشمی رفسنجانی با این استدلال که «سبب بروز دعوا و اختلاف می‌شود» حذف شده بود، وی گفت: بخش‌هایی از پاسخ فرزندان آیت‌الله هاشمی نیز درباره مهدی هاشمی بود که هیأت رئیسه تشخیص داد این قسمت‌ها نیازی به طرح در تریبون مجلس ندارد.

جوابیه دفتر هاشمی رفسنجانی به مانند برخی دفاعیات هشت سال اخیر وی که در مواجهه با هجمه‌های دولت ایراد شدند اشاره به سوابق انقلابی او داشت که می‌گفت «توهین و تهمت به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و یاران دیرین امام از شروع مبارزات مردم ایران اسلامی علیه طاغوت و طاغوتیان و پیروزی آنان بر اندیشه‌های استعماری، استبدادی، سلطنت‌طلبان، توده‌ای‌ها و منافقین خلق سابقه 50ساله دارد.»

حسن ختام جوابیه نیز این مصرع بود که «سر‌خم می‌سلامت، شکند اگر سبویی»؛ مصرعی که یک‌بار پیش از این در ماجرای ترور آیت‌الله خامنه‌ای در دهه 60پس از ترور در بیمارستان و در ارادت به امام(ره) خوانده شده بود. رسایی نیز در نطق خود با انتقاد از اینکه بیش از 40روز است که معاون پارلمانی دولت جوابیه‌ای درباره نطق نماینده‌ای ارسال کرده اما کسی برایش سینه نمی‌زند، گفت: آنها باید بدانند این بار نیز بسیجیان خمینی همچون کودتای سال 88 آماده شهادتند. وی تصریح کرد: آنها هرگز ولی و علی خود را تنها نخواهند گذاشت که دوره خوراندن جام زهر گذشته است.

جلسه علنی دیروز مجلس یک نامه نیز از سوی دولت داشت که قرائت شد. آبان‌ماه درحالی‌که طرح سؤال از رئیس‌جمهور مطرح بود، همزمان دعوتی از سوی محمود احمدی‌نژاد برای برگزاری نشست صمیمانه با نمایندگان مجلس صورت گرفت که اعتراض برخی نمایندگان را به همراه داشت. بهروز نعمتی، نماینده مردم اسدآباد یکی از این نمایندگان بود که دعوت رئیس‌جمهور را جفای به مجلس و مغایر با ‌شأن آن توصیف کرده بود.

لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در واکنش به این اظهارات نامه‌ای به مجلس فرستاده بود که دیروز با انتقاد حمید رسایی از تأخیر در قرائت آن در مقایسه با نامه هاشمی رفسنجانی خوانده شد. در نامه دولت آمده بود که دعوت رئیس‌جمهور از مجلس در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تعامل سازنده میان قوا به‌ویژه تعامل قوای مقننه و مجریه است که اثرات مطلوبی را در پی خواهد داشت و مطابق عرف و رویه ادوار مختلف مجلس و دولت انجام شده است.

کد خبر 195819
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز