چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محمد رجبی، پژوهشگر در زمینه فلسفه هنر و زیبایی شناسی سال ۱۳۲۸ در قم و در خانواده‌ای مذهبی و اهل پژوهش به دنیا آمد.

محمد رجبی دوانی

پدر او علی دوانی از روحانیون و پژوهشگران علوم حوزوی بود  تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در در همین شهر سپری کرد. دوره متوسطه را در دبیرستان دین و دانش که تحت مدیریت دکتر بهشتی بود گذراند. از سال ۱۳۴۷ پس از اخذ دیپلم، در دانشگاه تهران در رشته‌های فلسفه، الهیات و فرهنگ و زبان‌های باستانی از مقطع کارشناسی تا دکتراادامه داد.

در دوره دانش آموزی و دانشجویی در تشکیل و اداره انجمن‌های اسلامی فعال بود. در طول تحصیل و فعالیت از استادانی چون مطهری، بهشتی، محمد مفتح، محمدتقی جعفری، سید احمد فردید، رضا داوری، سید حسین نصر و علی شریعتی بهره گرفت.

وی همزمان با تحصیل در دانشگاه، در دبیرستان‌های تهران به تدریس فلسفه، فیزیک، شیمی، عربی و تعلیمات دینی پرداخت.

رجبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده‌دار سمت‌های اجرایی متعددی چون مسئول تحقیقات و آموزش امور تربیتی استان تهران (۱۳۵۸)، مدیرعامل باشگاه معلمان تهران (۱۳۵۹)، مدیرکل آموزش ضمن خدمت وزارت آموزش و پرورش (۱۳۵۹)، معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش (۱۳۶۰)، معاون کتابخانه مجلس شورای اسلامی (۱۳۶۴)، رئیس کتابخانه ملی (۱۳۶۶)، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی (۱۳۷۳)، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی (۱۳۷۴)، سرپرستی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۶)، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان (۱۳۸۴-۱۳۷۸) بوده است.

از وی آثاری منتشر شده که اغلب به صورت مقدمه بر کتاب‌ها و همچنین مقالات و مصاحبه است. از جمله کارهای ادبی او مقدمه‌ای بر کتاب‌های «تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری» نوشته آدام متز، «آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگی» نوشته کارنوی و تألیف کتاب «واژگان عرب و معرف در شاهنامه فردوسی» است.

او زمستان ۱۳۹۱ از طرف علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به سمت ریاست کتابخانه و مرکز اسناد جمهوری اسلامی منصوب شد.

آخرین به روزرسانی  Jun ۲۶, ۲۰۲۳ - دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲

کد خبر 195796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز