شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

گروه سلامت: دانشمندان موفق شدند از نمونه‌های مغز استخوان انسان اسپرم‌های نابالغ (سلولهای جنسی نر) تهیه کنند.

به گزارش رویترز محققان دانشگاههای گوتینگن و مونستر و دانشکده پزشکی ‌هانوور در آلمان، سلول‌های بنیادی افراد بزرگسال‌ از نمونه‌های مغز استخوان این افراد جدا کردند، در محیط مناسب کشت دادند تا به اسپرم تبدیل شود.

سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که توانایی تبدیل شدن به بسیاری از انواع بافت‌های بدن را دارند. بافت‌هایی مانند عضله، استخوان، خون و سایر بافت‌ها. هرچه این سلول‌ها در مرحله ابتدایی‌تری باشند و کمتر مراحل بلوغ را طی کرده‌باشند، شانس آنها برای تبدیل شدن به نتیجه دلخواه بیشتر خواهد شد.

اگر محققان بتوانند این اسپرم‌ها را تا تبدیل شدن به اسپرم‌های بالغ رشد دهند، در نهایت می‌توانند عملکردی مشابه اسپرم‌های طبیعی داشته‌باشند. محققان می‌گویند این امکان احتمالاً ظرف 5 سال آینده فراهم خواهد شد.

به این ترتیب می‌توان امیدوار بود برخی ناباروری با استفاده از این اسپرم‌های مصنوعی درمان شوند، به این صورت که از مغز استخوان مرد نابارور تعدادی سلول بنیادی گرفته می‌‌شود و به همین روش کشت داده می‌شود تا به سلول‌های جنسی با کارآیی لازم تبدیل شوند.

این اسپرم‌ها باید با استفاده از روش «لقاح در لوله آزمایشگاه» (یا همان IVF) با تخمک لقاح پیدا کند و در نهایت تخم جنین را به وجود آورد.

اگرچه کاربرد این فناوری، درمان ناباروری اعلام شده اما برای عده‌ای این باور هم به وجود آمده که با این روش جدید ممکن است به جایگاه مردان در تولید مثل خدشه وارد شود.پیش از این محققان در دانشگاه‌های دیگر توانسته‌بودند سلول‌های جنسی نر و ماده موش را به همین روش تولید کنند.

آنها توانسته‌بودند یک نوزاد موش را به این ترتیب به دنیا بیاورند. اما تاکنون چنین تجربه‌ای در مورد انسان محقق نشده‌بود و این را می‌توان پیشرفت مهمی در فناوری زیستی به حساب آورد.

باید دید استفاده از این اسپرم‌ها با مشکلات اخلاقی و اجتماعی مواجه خواهد شد یا نه. مثلاً دولت انگلیس اخیراً قانونی ارائه کرده که بر اساس آن استفاده از اسپرم‌ها یا سلولهای تخم که به طور مصنوعی تولید شده‌اند برای کمک به تولید مثل ممنوع است.

از همین رو متخصصان هشدار داده‌اند که یافته‌های حاصل از مطالعات محققان آلمانی باید فعلاً با احتیاط تفسیر و تعبیر شود.

کد خبر 19573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز