در میان همه بازی‌های دیدنی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان، رویارویی منچستریونایتد و رئال‌مادرید بی‌تردید حساس‌ترین بازی این مرحله است.

فوتبال - مورینیو

بلافاصله پس از قرعه‌کشی این مرحله که پنجشنبه هفته گذشته در سوئیس برگزار شد، واکنش‌های زیادی از سوی بازیکنان، مدیران و هواداران این دو باشگاه منتشر شد. یکی از آنها واکنش پدی کرراند بود که ۴۵سال پیش در نخستین قهرمانی اروپایی منچستریونایتد مشارکت داشت.

او در صفحه اجتماعی‌اش نوشت: «نبرد غول‌ها؛ بزرگ‌ترین و دراماتیک‌ترین باشگاه‌های جهان». کرراند به‌عنوان یک گلاسکویی قدیمی، قطعا سال۱۹۶۰ را به یاد دارد که مادرید با پوشکاش و دی استفانو ۱۳۵هزار نفر را به همپدن‌پارک شهر گلاسکو کشاند و در یکی از بزرگ‌ترین مسابقات فوتبال تاریخ جهان، اینتراخت فرانکفورت را هفت بر سه شکست داد.

سابقه رویارویی یونایتد و رئال تقریبا به شروع سال‌های طلایی این مسابقات برمی‌گردد که در آن مادرید در نیمه‌نهایی سال۱۹۵۷ موفق شد تیم سر مت بازبی را شکست دهد. این بازی مصاف بازیکنانی مثل دانکن ادواردز، دنیس وایولت و راجر برن با دی‌استفانو، جنتو و رمون کوپا، ستارگان وقت مادرید بود. جان آلکساندر، دبیرباشگاه منچستریونایتد درباره این رویارویی می‌گوید: «مصافی که همه می‌خواستند ببینند و هیچ‌کس نمی‌خواست ببیند، چون ترجیح می‌دادند در مراحل بعدی تورنمنت شاهد آن باشند».

این بازی می‌تواند از نظر حساسیت و هیجان معادل یک فینال باشد؛ رئال با ۹‌قهرمانی پرافتخارترین تیم مسابقات است و منچستریونایتد می‌خواهد با چهارمین قهرمانی به رتبه چهارم رده‌بندی قهرمانان این مسابقات در کنار بارسا، بایرن مونیخ و آژاکس صعود کند.

بازگشت رونالدو

درون زمین هم بازگشت کریستیانو رونالدو به اولدترافورد نگاه‌ها را به‌خود جلب می‌کند. این در حالی است که رابین فان‌پرسی امیدوار است که بتواند با آمار گلزنی‌های شماره هفت سابق یونایتد برابری کند. رونالدو که در سال۲۰۰۸ با منچستریونایتد به قهرمانی اروپا رسید، آخرین بازی‌اش با باشگاه انگلیسی را در فینال سال بعد انجام داد که تیمش با دو گل مغلوب بارسا شد و بعد از آن بود که با ۸۰میلیون پوند به رئال‌مادرید پیوست. این بازی برای ستاره پرتغالی فرصتی است تا مقابل هوادارانی که هنوز هم نامش را فریاد می‌زنند به میدان برود. او با زدن گل شماره۱۲۶به‌تازگی تبدیل به ششمین گلزن تاریخ رئال‌مادرید شد؛ اگرچه او هرگز در برنابئو به اندازه اولدترافورد محبوب نبوده است.

با وجود این سرنوشت بازی در دست دو نفر دیگر خواهد بود. سرآلکس فرگوسن و ژوزه مورینیو انگیزه زیادی برای سومین قهرمانی‌شان در اروپا دارند. در همین حال نمی‌توان به این موضوع فکر نکرد که مورینیو مردی است که فرگوسن دوست دارد پس از بازنشستگی، بر صندلی خودش ببیند و احتمالا مرد اسکاتلندی می‌خواهد پس از سومین قهرمانی در اروپا از سمتش کنار برود. بدین‌ترتیب اگر منچستریونایتد در این مرحله رئال‌مادرید را شکست دهد و در پایان فصل جام قهرمانی اروپا را بالای سر ببرد، مورینیو یک گام به نیمکت اولدترافورد نزدیک‌تر خواهد شد.

اولین رویارویی این دو مربی به ۹سال قبل و همین مرحله از فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ برمی‌گردد که مورینیو با تیم اوج‌گرفته‌اش- پورتو- توانست با حذف یونایتد به جمع هشت تیم پایانی برسد. بعد از آن، آنها ۱۴بار در مسابقات داخلی انگلیس یا جام‌های اروپایی روبه‌رو شده‌اند که مربی پرتغالی آمار بهتری دارد؛ مورینیو شش بار پیروز شده، فرگوسن سه بار و پنج بازی هم با تساوی به پایان رسیده. یکی از این بردها به نخستین مسابقه مورینیو در انگلیس برمی‌گردد که در هفته اول فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ موفق شد با چلسی به پیروزی یک بر صفر برسد.

امیلیو بوتراگنیو، مهاجم سابق رئال‌مادرید و سخنگوی باشگاه درباره این بازی می‌گوید: «هواداران خیلی خوشحال خواهند بود. این تجربه هیجان‌انگیزی برای همه است». برای مورینیو که قهرمانی لالیگا در فصل جاری را تقریبا از دست داده است این بازی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. برای مربی پرتغالی که جدایی‌اش از رئال در پایان فصل تقریبا قطعی شده، خیلی مهم است که به مهم‌ترین جام اروپا دست پیدا کند و پاسخ منتقدانش در خارج و داخل رختکن را بدهد. به علاوه، رکورد بی‌نظیر سه قهرمانی اروپا با سه تیم مختلف می‌تواند جایگاه او را نزد باشگاه آینده‌اش هم بالاتر ببرد.

ال‌کلاسیکو، قبل از نبرد اولدترافورد

مورینیو اما تنها سه روز پیش از بازی برگشت مقابل منچستریونایتد در اولدترافورد باید تیمش را شنبه(دوم مارس) در ال‌کلاسیکو به میدان بفرستد. اگر مادرید و بارسا به نیمه‌نهایی جام حذفی اسپانیا هم صعود کنند کار سخت‌تر می‌شود چرا که این دو تیم در نیمه‌نهایی این مسابقات روز ۲۷فوریه هم باید با یکدیگر بازی کنند. مادرید درصورتی می‌تواند از ماراتن بازی‌های بزرگ به سلامت عبور کند که بازیکنان اصلی‌اش به آمادگی برسند و مورینیو بتواند از روش چرخشی استفاده کند.

کریم بن‌زما، مهاجم فرانسوی رئال‌مادرید در فصل جاری لالیگا تنها چهارگل زده و تنها جانشینش هیگواین این‌روزها مصدوم است. مارسلو، دفاع چپ برزیلی رئال هم به‌دلیل شکستن ساق پایش فعلا نمی‌تواند بازی کند. بوتراگنیو می‌گوید: «امیدواریم همه بازیکنان برای بازی رفت آماده باشند. هیگواین درماه ژانویه می‌تواند بازی کند ولی مارسلو احتمالا در ماه فوریه برمی‌گردد».

امتیازات ازدست‌رفته رئال‌مادرید در این فصل لالیگا از مجموع امتیازات ازدست‌رفته در کل فصل گذشته که به قهرمانی این تیم منجر شد، بیشتر است. در چنین شرایطی رئال ترجیح می‌داد در این مرحله با یکی از تیم‌های مدعی روبه‌رو نشود. با وجود این انتظار نمی‌رود که رئال‌مادرید بدون اعتماد به نفس لازم مقابل یونایتد به زمین برود. نباید فراموش کرد که مورینیو تخصص دارد تیم را در میانه فصل متحول کند. اینتر در سال۲۰۱۰ عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و در گروهش در لیگ قهرمانان دوم شد ولی در نهایت توانست به قهرمانی تورنمنت برسد. تا لحظه تحریر این مطلب مورینیو سرمربی رئال مادرید بود، ولی بعید نیست به دلیل اختلاف تازه‌اش با بازیکنان قدیمی باشگاه برکنار شده باشد.

کد خبر 195703

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز