چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اگر پیش از این تلویزیون و شبکه‌های مختلفش به بازپخش سریال‌های قدیمی روی‌ آورده بودند، این روزها شبکه‌های مختلف تلویزیون سریال‌های جدیدی را برای مخاطبان آماده کرده‌اند.

سریال زمانه

شبکه یک؛ بلاتکلیف در پخش

سریال «میلیاردر» به کارگردانی علیرضا امینی به روزهای پایانی نزدیک می‌شود، با این حال هنوز تکلیف پخش سریال بعدی این شبکه مشخص نیست. پیش از این قرار بود سریال «یلدا» به کارگردانی داوود میرباقری و حسن میرباقری در دهه اول محرم از شبکه اول پخش شود اما از آنجا که این سریال به‌موقع حاضر نشد، پخش آن به تأخیر افتاد. هرچند روابط عمومی شبکه یک سیما اعلام کرده‌ که پس از میلیاردر 9قسمتی «نخبه‌کشی» با موضوع شهادت امیرکبیر و بعد از آن هم سریال «خاطرات مرد ناتمام» به کارگردانی صادق کرمیار پخش خواهد شد اما صحبت‌های درگوشی بر پخش سریال یلدا در شب اربعین حسینی تأکید دارد.

بهروز خوش‌رزم یلدا را در گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس مرکز سیمافیلم با موضوع زندگی حاج محمدعلی زاهدی مشهور به مندلی تهیه و تولید کرده‌است. او که سنت تعزیه‌خوانی را در شهرستان بسطام حفظ کرده با نزدیک شدن زمان مرگش احساس می‌کند که خطا یا گناهی در گذشته باعث تنهایی و آشفتگی امروز او و دور افتادن فرزندانش از اصالت‌ شده است. وی به جست‌وجو در گذشته‌اش می‌پردازد. حمیدرضا شریفی‌نیا، کاظم هژیرآزاد، چنگیز جلیلوند، اسماعیل خلج، فریبا کوثری، ماه‌چهره خلیلی، الهام پاوه‌نژاد، حمیدرضا آذرنگ، سیدمهرداد ضیائی، حامد میرباقری، بیژن افشار، حمید عطایی، اکبر سلطانعلی و سحر افتاده بازیگران این اثر هستند.

شبکه دو؛ سریال خارجی در صدر

پس از پایان سریال «یه تیکه زمین» به کارگردانی مهدی کرم‌پور، شبکه دو سیما ترجیح داده آنتن خود را با سریال‌های خارجی پر کند. البته باید اذعان کرد که انتخاب و پخش مجموعه‌های خارجی که مناسب با فرهنگ، سنت و باورهای ملی و مذهبی ایرانی باشد، برای تلویزیون چندان کار ساده‌ای نیست، هرچند که به‌نظر می‌رسد تلویزیون این روزها نسبت به بخشنامه‌هایی که به ممنوعیت‌های این رسانه می‌پرداخت بی‌توجه شده و به همین دلیل باب پخش سریال‌های خارجی مجددا در شبکه‌های مختلف باز شده‌است. در حال حاضر شبکه دو سیما با پخش سه سریال خارجی آنتن خود را پر کرده‌است. سه سریالی که دو تای آنها داستانی پلیسی و تنها یک سریال دیگر فضایی حادثه‌ای دارد. سریال‌های شبکه دو در ساعت21:30 پخش می‌شود و بازپخش آنها در ساعت 13 است.

سریال «بچه‌های گمشده» که شنبه‌ها و دوشنبه‌ها پخش می‌شود، محصول 2006 نیوزلند است و به داستان زندگی «‌ایتان» و خواهر کوچکش «ایمی» می‌پردازد که وقتی همراه مادرشان در سفر هستند کشتی‌شان دچار حادثه می‌شود و همدیگر را گم می‌کنند. فرا خورو، باه نیوآ، چای کوسیتو، خون‌اید، پان سین و بون تام بازیگران این سریال هستند اما سریال دیگری که قرار است یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها از این شبکه پخش شود، «شرق و غرب» نام دارد که محصول 2007استرالیاست و داستانی پلیسی دارد. پلیسی به نام «مالک» در اداره پلیس یکی از شهرهای انگلستان مشغول به‌کار است. او به همراه همسر، دختر، پدر و مادرش در یکی از محله‌های عرب نشین زندگی می‌کنند. مالک که پلیس وظیفه‌شناسی است در هر قسمت با یک پرونده جنایی روبه می‌شود. دان هانی، سوزی پورتر، آرون فاسو، دانلیا فاریناکی، رنه لیم و تسنیم راک به ایفای نقش می‌پردازند. روزهای چهارشنبه به پخش سریال «رازهای میدسامر» اختصاص دارد که این سریال انگلیسی داستانی پلیسی دارد و سربازرس بارنابی به همراه دستیار خود قاتل را پیدا می‌کند. قسمت‌های ابتدایی این سریال تا قبل از‌ماه محرم روی آنتن شبکه دو سیما رفت و به‌دلیل پخش سریال‌های مناسبتی یه‌تیکه‌زمین پخش آن مدتی متوقف شد و از این هفته ادامه این سریال از شبکه دو سیما پخش می‌شود. رازهای میدسامر محصول سال1997 انگلستان است که در آن بازیگرانی همچون جان نتلز، جین ویمارک، باری جکسون و جیسون هوگس به ایفای نقش می‌پردازند.

شبکه سه؛ حکایت قضاوت ایرانی

اگر شبکه دو سیما آنتن خود را به پخش سریال‌های خارجی اختصاص داده اما شبکه سه سیما پخش سریال «زمانه» به کارگردانی حسن فتحی را برای مخاطبان خود آماده کرده‌است. حسن فتحی که سریال‌های پرمخاطب «همسایه‌ها»، «فردا دیر است»، «میوه ممنوعه»، «اشک‌ها و لبخندها» و «در مسیر زاینده رود» را ساخته این‌بار هم مثل سابق مسائل انسانی و اجتماعی را دستمایه کار جدید خود قرار داده‌است. زمانه براساس فیلمنامه مشترکی از علیرضا کاظمی پور، سعید جلالی و سعید تشکری و با تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه درباره قضاوت، تاوان و بخشش با بازی حسین محجوب، هومن برق نورد، مهرانه مهین‌ترابی، شهرام قائدی، حمید گودرزی و پریناز ایزدیار ساخته شده‌است.

تولید این سریال از اواخر سال گذشته آغاز شده اما ساخت آن با خبر توقف این سریال همراه بود؛ خبری که از سوی تولیدکنندگان تکذیب شد. با این حال تصویربرداری این سریال تا اواخر دی‌ماه ادامه دارد. این سریال شش روز هفته از شنبه تا پنجشنبه ساعت 20:45 از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.

شبکه تهران؛ پخش سریال کره‌ای

اما شبکه پنج تهران به سراغ سریال کره‌ای «دو دوست» رفته‌است. سریال‌های کره‌ای به‌علت رنگ و لعابی که دارند معمولا بین مخاطبان ایرانی خیلی زود جای خود را پیدا می‌کنند. چندی پیش شبکه سه‌سیما سریال کره‌ای «دونگ‌یی» را پخش کرد که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. سریال‌های کره‌ای همچون «افسانه جومونگ» و «یانگوم» براساس داستان‌های تاریخی نوشته‌شده‌اند. اگر کره‌ای‌ها براساس یک خط داستان یک مجموعه تاریخی بلند می‌سازند و آن را به تمام دنیا صادر می‌کنند. این مجموعه تلویزیونی از هفته آینده در 32قسمت50دقیقه‌ای روزهای فرد ساعت19 پخش می‌شود و تکرار آن روزهای زوج ساعت 23خواهد بود. در خلاصه این سریال آمده است: شبی در کلبه گدایان نوزادی از یک مادر برده متولد می‌شود. همزمان با آن در خانه اربابی یک نوزاد دیگر متولد می‌شود اما مادرش به هنگام زایمان می‌میرد. زن برده به‌عنوان دایه به خانه ارباب فرستاده می‌شود اما زمانی که می‌بیند بچه خودش گرسنه مانده است، نوزاد را با همدستی برده دیگری که خواستگارش است عوض می‌کند و داستان بدین گونه ادامه پیدا می‌کند. این سریال به مدیریت افشین ذی‌نوری دوبله شده‌است.

کد خبر 195695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز