گروه شــهری - محمــد باریکانی:نقش برجسته‌های محوطه باستانی تخت‌جمشید به‌عنوان نمادی از تمدن به جای مانده از دوره هخامنشی در ایران به‌دلیل هوازدگی و نفوذ رطوبت به داخل سنگ‌ها وضعیت بحرانی پیدا کرده‌اند.

تخت جمشید


جدیدترین تصاویر منتشر شده از تخت‌جمشید بیانگر آن است که وضعیت این محوطه باستانی به‌رغم تلاش‌ها برای برطرف کردن رطوبت سنگ‌ها و مقاوم‌سازی‌ آنها توسط مرمتگران داخلی و خارجی، مساعد نیست.

سنگ نگاره های متلاشی شده

در تصاویر جدید منتشر شده از سوی خبرگزاری مهر، وضعیت سنگ‌نگاره‌های تخت‌جمشید چنان خطرناک شده که نفوذ رطوبت در آنها موجب متلاشی شدن نقش برجسته‌های موجود در این محوطه باستانی شده است.مسئولین سازمان میراث فرهنگی کشور و معاون میراث فرهنگی آن سازمان از اقدامات در دست انجام به‌منظور مراقبت از سنگ‌ها و جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل سنگ‌ها و ستون‌های این محوطه باستانی خبر داده بودند. این در حالی است که در تصاویر جدید منتشر شده، گسست سنگ‌ها و متلاشی شدن آنها دیده می‌شود.

یکی از تصویرها سنگ‌نگاره مربوط به گارد پادشاهان هخامنشی را نشان می‌دهد که یک شکاف سراسری در سنگ‌نگاره سربازان ایجاد شده است. همچنین در یکی از سنگ‌نگاره‌های مربوط به گارد ویژه شاهان هخامنشی میزان تخریب ناشی از متلاشی شدن سنگ‌ها به‌اندازه‌ای است که نیم‌تنه یکی از سنگ‌نگاره‌های مربوط به سربازان گارد مخصوص هخامنشی به‌طور کامل از بین رفته است.ترک‌های ایجاد شده در بنای تخت‌جمشید و ستون‌های آن به اندازه‌ای شدت یافته است که حتی خطر فروریختن برخی بناها را شدت بخشیده است. این موضوع را می‌توان در یکی از سرسراهای ورودی مشاهده کرد.

تخت جمشید در معرض آسیب‌های جدی

وجود گلسنگ‌ها و تخریب‌هایی که بعضا به‌دلیل اهمال‌ها صورت گرفته نیز از دیگر موضوعاتی است که در تصاویر جدید منتشر شده از تخت‌جمشید مشاهده می‌شود. حجم هوازدگی و متلاشی شدن سنگ‌نگاره‌ها و نقش برجسته‌ها و ستون‌ها در این محوطه باستانی براساس تصاویر جدید منتشر شده به اندازه‌ای است که نگرانی‌ها از تشدید آسیب‌های جدی به این محوطه ثبت جهانی شده کشور را بیشتر می‌کند. پیش‌تر یکی از باستان‌شناس‌های فعال در تخت‌جمشید در گفت‌وگو با همشهری از تلاش تعدادی شیمی‌دان و متخصص مرمت از کشور ایتالیا به‌منظور بررسی وضعیت ، مقاوم‌سازی‌ آثار و همچنین جلوگیری از نفوذ آب به سنگ‌های این محوطه خبر داده بود. به‌رغم این تلاش‌ها، تصاویر منتشر شده از وضعیت نامناسب تخت‌جمشید خبر می‌دهند.

استفاده از سیمان برای پر کردن شکاف‌ها

علاوه بر این استفاده از سیمان در مرمت برخی سنگ‌ها نیز ساماندهی تخت‌جمشید و مقاوم‌سازی‌ بناها را با سؤالات جدی روبه‌رو کرده است. رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی اگرچه فرصت زیادی برای ریاست بر این سازمان در ماه‌های پایانی فعالیت دولت ندارد ولی به‌عنوان یک مسئول می‌بایست تلاش‌های جدی خود را به حفاظت از میراث تاریخی کشور که به ثبت‌جهانی نیز رسیده‌اند و بیانگر تاریخ و تمدن کهن این سرزمین هستند معطوف کند. سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان متولی حفاظت و نگهداری از آثار باستانی، فرهنگی و تاریخی کشور تاکنون نتایج مربوط به مقاوم‌سازی‌ محوطه تخت‌جمشید و وضعیت نگهداری از این بنای باشکوه را ارائه نکرده است و این موضوع بر نگرانی‌ها در روند حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی کشور افزوده است.

کد خبر 195693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز