گروه اقتصادی- رضا کربلایی: برخی بازرگانان و تجار واردکننده کالا می‌گویند: بانک‌ها در برابر درخواست ارزی آنها مقاومت می‌کنند و تأخیر در انتقال ارز به‌حساب فروشندگان کالاهای خارجی باعث بی‌اعتمادی به فعالان اقتصادی کشور شده است.

ارز -

مسئولان بانک‌مرکزی با اشاره به اولویت‌های ارزی تعیین شده برای واردات کالا، تعلل بانک‌ها در تأمین ارز و انتقال آن را رد می‌کنند و تأکید دارند هر واردکننده‌ای که کد تخصیص ارز از مرکز مبادلات ارزی دریافت کرده باشد، اصلا نگران تأمین ارز نباشد.
این یک روی سکه بازار رسمی ارز کشور است؛ روی دیگر به دشواری‌های طرف عرضه ارز برمی‌گردد، آنجا که هنوز صادرکنندگان در برابر دستور دولت برای فروش ارز خود به نرخ مبادله‌ای مقاومت می‌کنند و دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به دولت هم حاضر به فروش ارز با نرخ مبادله‌ای نمی‌شوند.

دشواری‌ها و موانع پیش‌روی تزریق ارز به مرکز مبادلات ارزی باعث افت توان این مرکز شده است و از سوی دیگر فراوانی درخواست‌ها برای دریافت ارز جهت واردات هم باعث شده تا کفه عرضه و تقاضا نامتوازن شود. اصرار دولت برای ملزم‌کردن صادرکنندگان به تزریق ارز خود با نرخ مبادله‌ای از یک سو و اجتناب دولت از عرضه ارز از سوی دیگر آشکارا تناقض در سیاست‌های ارزی دولت و بانک‌مرکزی را نشان می‌دهد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در گفت‌وگو با همشهری در واکنش به شائبه انباشت تعهدات ارزی از سوی بانک‌های عامل توضیح می‌دهد: هر واردکننده‌ای که از مرکز مبادلات ارزی، کد تخصیص ارز دریافت کرده باشد، اطمینان داشته باشد که ارز آن را تأمین خواهیم کرد، البته ممکن است برخی واردکنندگان متقاضی دریافت ارز، هنوز کد تخصیص نگرفته باشند.

صمد کریمی تأکید می‌کند: اگر بانک‌های عامل براساس توافق‌های قبلی با مشتریان خود، اقدام به پذیرش ثبت سفارش واردات کالا کرده و بانک مرکزی هم کد تخصیص ارز را صادرکرده باشد، مشتری باید ظرف 15روزکاری، وجه ریالی ارز درخواست‌شده را به‌حساب بانک واریز کند. او می‌افزاید: پس از پرداخت مابا‌زای ریالی از سوی واردکنندگان، بانک‌های عامل برابر با کدتخصیص ارز، از بانک مرکزی ارز را دریافت و برای انتقال آن به‌حساب فروشندگان خارجی منتقل می‌کنند.

کریمی با تأکید بر اینکه دارندگان کد تخصیص ارز هیچ دغدغه‌ای از بابت تأمین ارز نباید داشته باشند می‌گوید: آن عده از واردکنندگانی که هنوز کالاهای آنها ترخیص نشده و اقلام وارداتی آنها در گروه کالایی سه تا هفت قرار می‌گیرد، اما مشتری با بانک عامل پول فروشنده خارجی را پرداخت نکرده باشد، براساس مقررات جدید ارزی بانک‌های عامل می‌توانند از ابتدای آذرماه برای آنها تقاضای ارز با نرخ مبادله‌ای داشته باشند. این مقام مسئول تأکید دارد که تخصیص ارز برای این افراد و شرکت‌ها مشروط به این است که مابه‌التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اشاره به منابع تأمین‌کننده ارز مرکز مبادلات ارزی توضیح می‌دهد که جانب عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی شامل 14.5درصد از درآمدهای ارزی نفتی 20درصد از منابع قابل تبدیل به ریال صندوق توسعه ملی و ارز صادرکنندگان می‌شود که برخی از صادرکنندگان ارز خود را در اختیار شبکه بانکی قرار داده‌اند و از محل این ارزها واردات صورت می‌گیرد.

او تأکید می‌کند که براساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و تمامی صادرکنندگان موظف هستند که ارزشان را با نرخ مبادله‌ای در اختیار مرکز مبادلات ارزی قرار دهند که درصد تحقق این بخشنامه در حال حاضر در سطح پایین قرار دارد و ما همچنان منتظر هستیم که این اتفاق بیفتد تا بتوانیم نیازهای ارزی گروه‌های هشت و 9 کالایی را پوشش دهیم.

کد خبر 195542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز