همشهری‌آنلاین: رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به علل افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها گفت: افزایش رشد اقتصادی آمریکا و افزایش نرخ مالیات‌ها در اتحادیه اروپا موجب تقویت دلار شده است.

محمد کشتی‌آرای با اشاره به کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی اظهارداشت: علت کاهش قیمت اونس، انتشار گزارش بانک مرکزی آمریکا مبنی بر مثبت بودن رشد اقتصادی این کشور بوده و این موجب رشد ارزش دلار در برابر یورو شد.

وی افزود: وقتی ارزش دلار در برابر یورو افزایش می‌یابد به طور طبیعی ارزش آن در برابر ریال هم افزایش خواهد یافت و همین مساله موجب کاهش قیمت اونس در بازار شده است.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند برای کاهش نیافتن نرخ طلا در داخل، قیمت ارز به صورت مقطعی افزایش می‌یابد برداشت عامیانه از روند قیمتی در بازار است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که قیمت دلار در جهان افزایش یافته، طبیعی است که نرخ آن در بازار داخل هم افزایش یابد و اتفاقا علت کاهش ارزش اونس، افزایش ارزش دلار بوده و این کاملا یک پدیده اقتصادی است.

کشتی‌آرای در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ارزش دلار موقتی است و در روزهای آینده به قیمت سابق خود باز می‌گردد؟ به فارس گفت: در صورتی که خبر افزایش ذخایر طلا در بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام نمی‌شد قیمت اونس بیشتر از این کاهش می‌یافت اما این خبر موجب عدم کاهش بیشتر اونس شد.

وی ادامه داد: افزایش شدید نرخ مالیات‌ها برای کنترل بودجه و در کنار آن افزایش رشد اقتصادی آمریکا موجب افزایش ارزش دلار و کاهش ارزش اونس شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اتخاذ سیاست افزایش نرخ مالیات در آمریکا، قیمت طلا و دلار چه تغییری خواهد داشت، گفت: افزایش رشد اقتصادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت اونس تاثیر‌گذار بود و افزایش نرخ مالیات‌ها اثر منفی بر ارزش دلار خواهد داشت؛ در واقع هم‌اکنون تاثیر افزایش رشد اقتصادی بر ارزش دلار و اونس بیشتر از افزایش نرخ مالیات‌ها در آمریکا بوده و موجب کاهش 39 دلاری اونس شده است.

دوم دی ماه قیمت دلار در بازار تهران 3155 تومان، یورو 4150 تومان، سکه طرح جدید یک میلیون و 240 تومان، طرح قدیم یک میلیون و 230هزار تومان، نیم سکه 605 هزار تومان، ربع سکه 310 هزار تومان، سکه گرمی 193 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 125 هزار تومان به فروش رسید.

کد خبر 195227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز