شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵

همشهری آنلاین: مجله ساینس با نزدیک شدن به پایان سال 2012 لیستی از برترین‌های علمی سال 2012 را منتشر کرده و کشف بوزون هیگز توسط فیزیکدانان سرن را به عنوان برترین دستاورد علمی سال 2012 معرفی کرده‌است.

سرن

به گزارش گاردین،‌ از جمله دیگر کشفیاتی که ساینس پس از بوزون هیگز به عنوان برترین‌های علمی سال معرفی کرده می‌توان به دستیابی به توالی ژنتیکی از نژادهای منقرض شده انسان‌ها و فرود آمدن کاوشگر کنجکاوی بر روی مریخ نام برد. مجله ساینس به واسطه معرفی این دستاوردهای بزرگ چکیده‌ای از پیشرفت‌های انسانی در زمینه علوم ژنتیک، فیزیک، کیهان‌شناسی، پزشکی و علوم نانو را به نمایش گذاشته‌است.

این  مجله معتبر علمی کشف بوزون هیگز توسط فیزیکدانان با استفاده از برخورد‌دهنده بزرگ هادرون در سوئیس را به عنوان دستاورد علمی برتر سال معرفی کردند. دستیابی به توالی ژنتیکی دختری غار‌نشین و 50 هزار ساله، کاشت قطعه‌ای در مغز زنی معلول که قدرت کنترل بازوی روباتیکی را با استفاده از قدرت تفکر به او می‌داد و همچنین فرود کاوشگر کنجکاوی بر روی سیاره مریخ از دیگر دستاورد‌های برتر سال معرفی شده‌اند.

کشف بوزون هیگز ثابت می‌کند میدانی از انرژی اطراف ما را فرا گرفته که به ذرات بنیادین هستی جرم داده و جهان را شکل بخشیده است. انتشار خبر این کشف بزرگ پس از 43 سال جستجوی مستمر به اندازه‌ای غیر‌قابل تصور در سرتاسر جهان بازتاب داشت.

مطالعات در زمینه ژنتیک،‌تکنیک‌های جدید توالی سنجی ژنتیکی، مهندسی ژنوم برای تغییر دادن کدهای DNA، مطالعات چینی‌ها در زمینه تشریح نوترینوها، فرود کنجکاوی بر روی مریخ، پیشرفت در زمینه صنعت لیزر، کنترل دست روباتیک با استفاده از قدرت فکر، تولید تخمک با استفاده از سلول‌های بنیادین و کشف فرمیون ماژورانا از دیگر دستاوردهای علمی سال 2012 هستند که مجله ساینس آنها را به عنوان برترین‌های سال معرفی کرده‌است.

کد خبر 195204