گروه اجتماعی - مینا شهنی: دولت، سازمان بیمه سلامت را به‌عنوان تنها راه نجات مردم از هزینه‌های سنگین درمان معرفی کرده‌بود و تشکیل این سازمان روزنه امیدی بود برای کسانی که به منظور پرداخت پول دارو و بیمارستان و عمل‌های جراحی، فشار طاقت‌فرسایی را تحمل می‌کنند؛ هزینه‌هایی که به گفته‌ وزیر بهداشت هر سال یک و نیم میلیون ایرانی را به زیر خط فقر می‌کشاند.

سلامت

سیدعبدالله عمادی، سرپرست سازمان بیمه سلامت با اعلام مشکل کمبود بودجه این سازمان گفت:سازمان بیمه سلامت ایرانیان در حال حاضر 800میلیارد تومان کمبود اعتبار دارد، این موضوع را به‌دولت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرده و منتظر حمایت‌های این دستگاه‌ها هستیم. او به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی مشکلات دیگر این سازمان را نیز توضیح داد که سازمان بیمه سلامت مدتی است که به‌طور رسمی مشغول فعالیت است و در حال حاضر مهم‌ترین برنامه پیش روی این سازمان رایزنی با صندوق‌های بیمه برای تجمیع بیمه‌های درمانی است اما برای انجام این تجمیع با خلأ قانونی روبه‌رو هستیم که این مشکل باید هر چه سریع‌تر رفع شود.

عمادی با تأکید بر اینکه حل مشکل تجمیع سازمان تأمین اجتماعی با سایر بیمه‌ها نیازمند تصویب قوانین جدید است، افزود: یکی از مشکلات سازمان بیمه سلامت ایرانیان، موضوعات به‌وجود آمده با سازمان تأمین اجتماعی است که این سازمان علت تمکین نکردن از طرح تجمیع بیمه‌ها را این موضوع اعلام کرده که سرانه دریافتی درمان تأمین اجتماعی بیشتر از سرانه دریافتی سازمان بیمه سلامت است. سرپرست سازمان بیمه سلامت با اعلام اینکه در شرایط کنونی تجمیع بیمه درمانی تأمین اجتماعی با سایر بیمه‌ها امکان‌پذیر نیست، گفت:

هم‌اکنون حق درمان تأمین اجتماعی حدود ۹ درصد و سازمان بیمه سلامت حدود پنج‌درصد است، از این‌رو اگر قرار باشد بیمه‌ها تجمیع شوند، تأمین اجتماعی بسیار آسیب می‌بیند، هماهنگی‌های انجام شده بین سازمان بیمه سلامت و بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی براساس خرید راهبردی خدمت انجام شده است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است که ما خرید درمان را انجام دهیم.

عمادی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر مسئولان این سازمان به‌صورت تک به تک با مدیران بعضی از صندوق‌ها درباره تجمیع بیمه‌ها صحبت کرده و هماهنگی لازم را انجام داده‌اند، گفت: البته یکسری مشکلات قانونی وجود دارد که در این رابطه هم با اعضای کمیسیون بهداشت صحبت شده و نمایندگان قول پیگیری داده‌اند. سازمان بیمه سلامت ایرانیان که به اختصار سازمان بیمه سلامت خوانده می‌شود، مسئولیت ایجاد بیمه درمان یکسان برای تمامی ایرانیان را بر عهده دارد.

تشکیل این سازمان در قانون برنامه پنجم توسعه کشور بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده و این وزارتخانه مکلف است تا بخش‌های بیمه‎های درمانی کلیه صندوق‌های موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده(5) قانون محاسبات عمومی کشور را در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت را تشکیل دهد.

در بند «ز» ماده38 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است که سازمان بیمه سلامت ایران مکلف است با رعایت نظام ارجاع و سطح‎بندی خدمات براساس سیاست‌های مصوب نسبت به خرید راهبردی خدمات سلامت از بخش‌های دولتی و غیردولتی اقدام نماید. آیین‎نامه اجرایی این بند مشتمل بر اصلاح نظام پرداخت و فهرست خدمات مورد تعهد بیمه پایه سلامت ظرف یک سال توسط وزارتخانه‎های رفاه و تأمین اجتـماعی و بـهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی تهیه و به تصـویب هیأت‎وزیران می‎رسد.

سیدعبدالله عمادی، معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از سوی عبدالرضا شیخ‌الاسلام، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست این سازمان انتخاب شد و این سازمان را تشکیل داد. او در توضیح وظایف این سازمان گفته بود: سازمان بیمه سلامت بیمه پایه‌ درمان را تعریف خواهد کردو نسبت به ارائه این بسته بیمه پایه به تمام جمعیت اقدام می‌کند. هدف اصلی این سازمان این است که مطمئن باشد بسته بیمه پایه به همان شکلی که تعریف خواهد شد در اختیار تمامی جمعیت کشور قرار بگیرد. در این راستا همپوشانی‌های بیمه‌ای هم حذف خواهد شد و هر ایرانی فقط و فقط یک دفترچه بیمه درمان که از سوی سازمان بیمه سلامت صادر می‌شود را در اختیار خواهد داشت.

اما اکنون و براساس گفته‌های بالاترین مقام سازمان بیمه سلامت، کمبود بودجه و خلأ‌های قانونی در حال حاضر موانعی است که بر سر راه سازمان بیمه سلامت قرار گرفته‌اند؛ موانعی که آنقدر بزرگ‌هستند که حتی می‌توانند اختلال جدی در کار این سازمان ایجاد کنند و حتی خدمات تعریف شده برای این سازمان را منتفی کرده و عملا سازمان بیمه سلامت را منحل کنند. با آن‌همه امیدهایی که در برنامه پنجم توسعه کشور به تشکیل سازمان بیمه سلامت بسته شده بود و امیدهای زیادی که از سوی مسئولان برای تشکیل این سازمان و ارائه خدمات آن به مردم وعده داده شده بود در این شرایط وضعیت سازمان بیمه سلامت با خطر جدی روبه‌رو است؛ خطری که نشان می‌دهد مردم حالا حالا ها باید فشار ناشی از هزینه‌های درمان را همچنان تحمل کنند و به سقوط زیر خط فقر بر اثر بیماری خود فکر کنند.

کد خبر 195114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز