گروه اجتماعی: رؤسای کانون‌های بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی دستور اجرای طرح همسان‌سازی‌ را از مدیرعامل این سازمان گرفته‌اند.

بازنشستگان

در گزارشی که خبرگزاری ایسنا با موضوع همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی منتشر کرده، آمده است: حالا و در آذر‌ماه 91، یعنی 45‌ماه پس از تصویب قانون همسان‌سازی‌ در قانون بودجه سال 88، علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سراسر کشور از نتایج نشست رؤسای کانون‌ها با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و دستور اکید مرتضوی برای تشکیل کمیته پیگیری و رفع موانع اجرایی قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خبر می‌دهد.

خبازها روز سه‌شنبه از تأکید مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بر توان مالی سازمان برای اجرای قانون همسان‌سازی‌ خبرداد و به ایسنا گفت که در این جلسه مرتضوی - مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی - تأکید کرده است که برای تحقق این قول به مصوبات قانونی و اقداماتی از سوی مراجع عالی ازجمله هیأت‌امنای سازمان نیاز است؛ به همین دلیل دستور تشکیل کمیته‌ای برای حل این موضوع را صادر کرده تا ظرف دو هفته آینده این کمیته راه‌حل ارائه کند.

طرح همســـان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی‌ به هنگام تدوین لایحه بودجه سال 88در مجلس شورای اسلامی و از سوی نمایندگان مطرح شد. پایه این پیشنهاد اعتراض‌های پی‌در‌پی‌ای بود که بازنشستگان تأمین اجتماعی نسبت به حقوق دریافتی‌شان داشتند. این بازنشستگان معتقدند که حقوق دریافتی‌شان در مقایسه با حقوق بازنشستگی بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری بسیار ناچیز است، یعنی وقتی یک بازنشسته تأمین اجتماعی خودش را با یک بازنشسته صندوق بازنشستگی کشوری که شرایط یکسانی در دریافت حقوق زمان خدمت و نیز سابقه بیمه‌پردازی داشته‌اند مقایسه می‌کند با این واقعیت تلخ روبه‌رو می‌شود که بازنشستگان کشوری حقوق‌ خیلی بیشتری می‌گیرند و این اختلاف در دریافت حقوق بازنشستگی نوعی تبعیض و بی‌عدالتی از سوی دولت قلمداد شده است.

پس نمایندگان مجلس در سال 1388 دو هزار و 500میلیارد تومان برای اجرای طرح همسان‌سازی‌ درنظر گرفتند، طبیعتا این مبلغ چون در بودجه سال 88گنجانده شده‌بود انتظار می‌رفت که برای اجرای قانون در همان سال صرف شود، اما روند کار به سمتی رفت که پایه و اساس اعتراض بازنشستگان شد. در سراسر سال 88فقط 975میلیارد تومان از بودجه دو‌هزار و 500میلیاردتومانی صرف اجرای طرح همسان‌سازی‌ شد و 1500میلیاردتومان آن باقی ماند؛ پس بازنشستگان در پی کشف این موضوع بودند که پول باقیمانده در کجا سربه‌نیست شده‌است. مسئولان تأمین اجتماعی توضیح پشت توضیح ارائه دادند و گفتند که فقط همین 975میلیارد تومان از سوی دولت به تأمین اجتماعی داده شده، بنابراین تأمین اجتماعی هم همین مقدار را صرف اجرای همسان‌سازی‌ کرد اما هیچ‌کس نگفت که 1500میلیاردتومان دیگر سراز کجا درآورده‌است؟

حتی اگر بپذیریم که این 1500میلیارد تومان را دولت به تأمین اجتماعی پرداخت نکرده‌باشد به همین مقدار بر بدهی دولت به تأمین اجتماعی افزوده شده است. ‌این نخستین‌بار نیست که دولت تأمین اجتماعی را به انجام کاری مجبور می‌کند که هزینه‌اش را تا سال‌ها بعد هم پرداخت نمی‌کند، بنابراین در اجرای این قانون هم تأمین اجتماعی می‌توانست تمامی 2500میلیارد تومان درنظر گرفته شده را برای همسان‌سازی‌ هزینه کند و در فهرست طلب‌های دولت قرار بدهد، اما هیچ یک از این اتفاق‌ها رخ نداد. مذاکراتی که به تازگی میان نمایندگان بازنشستگان و مدیرعامل تأمین اجتماعی انجام شده‌است، ظاهرا به توافق‌هایی در این زمینه منجر شده است.

‌خبر این مذاکرات از سوی علی اکبر خبازها در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و سعید مرتضوی در مقام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تا‌کنون دراین باره حرفی نزده است. پیش از این نیز در تیرماه امسال خبازها از قول مرتضوی به بازنشستگان وعده داده بود که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در جلسه‌ای با کارکنان کانون عالی بازنشستگان کشور اعلام کرده که هر چهار‌ماه یک‌بار 400هزار تومان به‌حساب تمامی بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز می‌شود،

بنابراین علاوه برافزایش حقوق در پایان تیرماه 400هزار تومان هم به‌صورت جداگانه به‌حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز می‌شود، اما 400هزار تومانی که خبازها از سوی مرتضوی به بازنشستگان وعده داد هرگز به حساب‌ها واریز نشد و عملا جز دلخوشی کوتاه‌مدت عایدی دیگری برای بازنشستگان در‌بر نداشت، این‌بار هم نه خود مرتضوی که خبازها از قول او وعده داده است؛ ‌پس بازنشستگان باید با احتیاط دوران انتظار عملی شدن این وعده را پشت سر بگذارند. 

کد خبر 194978
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز