همشهری آنلاین: فیزیکدانان در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون روز دوشنبه اعلام کردند این برخورد‌دهنده با کارایی بیشتری درحال فعالیت بوده و تعداد ذراتی که در تونل آن برخورد داده می‌شوند بیشتر از همیشه است.

به گزارش فاکس‌نیوز، دانشمندان با موفقیت توانسته‌اند فضای میان پرتوهای پروتونی که در تونل برخورد‌دهنده بزرگ هادرون در حرکتند را به نیم برسانند. دانشمندان برای مشاهده ذرات ناشناخته و تعاملات میان آنها،‌پرتوهای پروتونی را در میان این تونل 17 مایلی زیرزمینی پرتاب می‌کنند که برخورد میان آنها منجر به شکل‌گیری ذرات عجیب و ناشناخته‌ای مانند بوزون هیگز می‌شود،‌ذره‌ای که عامل اصلی ایجاد جرم در ماده به شمار می‌رود.

استیو مه‌یر مدیر‌عامل شتابگرهای برخورد دهنده می‌گوید این آزمایشگاه بزرگ بیش از 6 میلیون میلیارد برخورد انجام داده‌است. سرن در 17 دسامبر تکمیل اولین دوره فعالیت سه‌ساله‌اش را که دستاوردهای زیادی در بر داشته،‌اعلام کرد که کشف بوزون هیگز در تابستانی که گذشت یکی از دستاوردهای باورنکردنی این دوره از برخوردها در مرز میان فرانسه و سوئیس بوده است.

به گفته مه‌یر، عملکرد برخورد‌دهنده طی این سه سال از تمامی انتظارات فراتر رفته و انجام 6 میلیون میلیارد برخورد طی این دوره دستاوردی بسیار بزرگ و افتخار آمیز بوده است. طی روزهای گذشته نیز برخورد‌دهنده میزان کارایی خود را تا حد قابل توجهی افزایش داده است. هر پرتو پروتونی در برخورد‌دهنده به صدها بخش تقسیم شده که هریک طولی به اندازه چندین سانتیمتر داشته و شامل میلیاردها پروتون هستند.اکنون دانشمندان توانسته‌اند فضای میان هر بخش پروتونی را به نیم رسانده و فاصله میان هر بخش را به 25 نانوثانیه برسانند. این به آن معنی است که تعداد برخورد‌های ممکن در این برخورد‌دهنده افزایش قابل توجهی یافته و در نتیجه حجم اطلاعات به دست آمده نیز افزایش خواهد یافت.

کشف بوزون هیگز،‌ در صورتی که دانشمندان واقعا آن را یافته‌باشند،‌ پدیده ای بسیار نادر است زیرا از میان 6 میلیون میلیارد برخوردی که طی سه سال گذشته در این برخورد‌دهنده انجام گرفته تنها 400 برخورد ردپایی از ذره بوزون هیگز را در خود داشته‌اند.

با آغاز سال 2013،‌برخورد‌دهنده بزرگ، پیش از توقف فعالیش به مدت یک سال، آزمایش‌هایی در زمینه برخورد دادن پروتونها و یون‌های سرب انجام خواهد داد. قرار است برخورد‌دهنده بزرگ هادرون در سال 2015 با قدرت و سرعتی بیشتر از قبل فعالیت خود را از سر بگیرد.

کد خبر 194948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز