گروه اقتصادی - رضاکربلایی: انتشار ناقص برخی شاخص‌های نشان‌دهنده نوسان در بازار از سوی بانک مرکزی در حالی روز گذشته از سرگرفته شد که مهر تأییدی بر رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها و تنگناهای معیشتی مردم است.

به گزارش همشهری، بانک مرکزی نتایج گزارش خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، نوسان نرخ تورم، شاخص بهای تولیدکننده و نیز شاخص بهای کالاهای صادراتی کشور را تا پایان شهریورماه امسال منتشر کرد که تصویری از ضربان قیمت‌ها را نمایش می‌دهد.

این گزارش نشان می‌دهد که در هفته آخر شهریورماه امسال، قیمت فراورده‌های لبنیاتی در مقایسه با هفته مشابه سال قبل، 64.2درصد، تخم مرغ،8.1درصد، برنج 18.8درصد، حبوب 69.7درصد، میوه‌های تازه 21.8درصد، سبزی‌های تازه 51.8درصد، گوشت قرمز 55.2درصد، گوشت‌مرغ68.9درصد، قندوشکر 6.9درصد، چای 66.2درصد و روغن‌نباتی21.7درصد گران‌تر شده است.

بانک مرکزی در گزارش دیگری با اشاره به افزایش 24درصدی نرخ تورم در پایان شهریورماه امسال اعلام کرده است که شاخص بهای کالاها نسبت به شهریور پارسال34.4درصد، خدمات 20.1درصد و مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها 14.5درصد رشد کرده است.

همچنین در این مدت به‌طور میانگین قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 38.7درصد، دخانیات 58.5درصد، پوشاک و کفش 38.5درصد و سایر کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور 43.8 درصد گران‌ترشده است.به گفته بانک مرکزی، علت اصلی رشد شاخص بهای خوراکی و آشامیدنی‌ها در پایان شهریورماه سال گذشته به‌دلیل گران‌شدن بهای تخم مرغ، گوشت دام، انواع شیر، ماست، موز، پنیر و برنج بوده است.

بالارفتن شاخص‌های تعیین‌کننده قیمت در بازار آن‌هم در نیمه نخست امسال در حالی صورت گرفته است که هنوز پرش قیمت ارز در بازار نمایان نشده بود و اثر نوسانات نرخ ارز بر قیمت کالاها و خدمات مصرفی در سبد خانوار و البته در هزینه تمام‌شده تولید را باید در نیمه دوم سال مشاهده کرد. آیا بانک مرکزی با انتشار این آمار و ارقام مصمم است تا فرایند انتشار منظم گزارش‌های خود را دوباره کلید بزند؟

کد خبر 194872
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز