مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد زنانی در سنین بالا که وزن‌شان را کاهش می‌دهند و دوباره وزن اضافه می‌کنند، ممکن است در معرض افزایش خطر بیماری قلبی باشند.

yo yo dieting

به گزارش هلث دی نیوز این پژوهشگران دریافتند که گرچه کاهش وزن میزان کلسترول، تری‌گلیسرید، فشار خون و قند خون افراد را بهبود می‌بخشد، افزایش وزن مجدد باعث می‌شود همه این میزان‌ها دوباره به حد پیش از رژیم گرفتن بازگردد، و حتی در برخی از موارد از این حد هم بالاتر رود.

این پژوهشگران می‌گویند در زنان در سنین پس از یائسگی که قصد کم کردن وزن دارند، حفظ کردن این کاهش وزن، به اندازه خود کاهش وزن اولیه اهمیت دارد؛ حتی اگر این زنان پس از کاهش وزن اولیه بخشی از وزن کاسته شده را به دست آورند، در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی- عروقی و دیابت هستند.

پژوهشگران در یک بررسی قبلی بر روی همین گروه زنان دریافته بودند که در آنهایی که پس از رژیم گرفتن اولیه دوباره وزن می‌گیرند، توده چربی بدن بیشتر از توده لخم بدن افزایش پیدا می‌کند.

در این بررسی پژوهشگران 100 زن چاق در سنین پس از یائسگی را که در یک برنامه پنج ماهه کاهش وزن شرکت کرده بودند، برای یک سال پس از دوره رژیم گرفتن تحت نظر قرار دادند.

این زنان در طول دوره رژیم گرفتن به طور میانگین 12 کیلوگرم وزن کم کرده بودند. اما پس از یک سال دو سوم این زنان دوباره دست کم 2 کیلوگرم افزایش وزن پیدا کردند. بررسی نشان داد که زنانی در یک سال پس از رژیم گرفتن بیش از 2 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کرده‌اند، وضعیت‌شان از لحاظ چندین عامل خطرساز برای دیابت و بیماری قلبی- عروقی بدتر شده است.

نکته جالب این بود که با اینکه اضافه وزن این زنان در حد رسیدن به وزن اولیه قبل از ر‌ژیم گرفتن نبود، اما عوامل خطرساز برای بیماری‌های مزمن مانند میزان چربی، قند یا فشار خون دوباره به حد قبلی بازگشته بود و یا حتی اندکی بدتر شده بود. 

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به این یافته‌ها فقط کم کردن وزن برای بهبود سلامت کافی نیست، و لازم است افراد شیوه‌هایی را به کار ببندند که این کاهش وزن برای درازمدت ادامه پیدا کند.

کد خبر 194730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز