جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

سمیه شرافتی: با وجودی که پژوهشگران کشور‌های مختلف واکسن‌های زیادی را علیه انواع سرطان در دست آزمایش دارند،

اما اولین واکسنی که رسماً مورد تأیید اداره غذا و داروی آمریکا قرار گرفت و ثابت شد که قادر است از سرطان پیشگیری کند،‌ واکسن سرطان دهانه رحم است. این واکسن که «گارداسیل» نام دارد، ساخت یکی از عظیم‌ترین شرکت‌‌های دارویی جهان به نام مرک است و در 50 کشور دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر بسیاری از بیمه‌های درمانی آمریکا و اروپا، گارداسیل را تحت پوشش خود قرار داده‌اند و احتمالاً این واکسن به زودی جزء برنامه سراسری واکسیناسیون در آمریکا و کانادا قرار خواهد گرفت. با این‌حال، هنوز این واکسن وارد کشور ما نشده است.
دکتر مینو محرز،‌ متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد اینکه چرا کشورهای در حال توسعه بخصوص ایران، هنوز قادر به خریداری واکسن گارداسیل نیستند می‌گوید: «ما در ایران برای خریداری این دارو مشکلاتی داریم، اولاً اینکه هنوز بسیاری از مردم و پزشکان در مورد این واکسن اطلاعات کافی ندارند و باید در شرایط تزریق این واکسن به آنها اطلاعات کافی و آموزش‌های لازم داده شود، دوم اینکه قیمت این واکسن خیلی بالا است و شاید دولت هنوز توانایی وارد کردن و خریداری آن را ندارد.» وی اضافه می‌کند: «در کشور ما برای بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم فقط امکان غربالگری از طریق تست پاپ‌اسمیر وجود دارد چون قیمت این تست به نسبت ارزانتر است.»
در حالی که‌طبق آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از ۹۰درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان گردن رحم در کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرد، دکتر محرز با اشاره به اینکه ما هنوز نمی‌دانیم که میزان شیوع سرطان دهانه رحم در کشورمان چقدر است و هنوز مطالعه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است، می‌گوید: «در کشورهای پیشرفته، تماس جنسی نامطمئن شیوع بالاتری دارد و ویروس پاپیلومای انسانی که زمینه‌ساز بروز این سرطان است و یک بیماری مقاربتی محسوب می‌شود در نتیجه تماس جنسی در این کشورها به سرعت گسترش پیدا می‌کند، برای همین در آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی دختران از سن 14 سالگی باید اقدام به تزریق این واکسن کنند اما در ایران میزان عفونت از طریق این ویروس به اندازه این کشورها هنوز شایع نشده است.» وی اضافه می‌کند: «البته در ایران به علت بالا رفتن سن ازدواج شیوع این بیماری بالا رفته و به رشد 78درصدی رسیده است ولی هنوز تا رسیدن به آمار کشورهای غربی فاصله زیادی داریم.» به گفته این متخصص چون این واکسن از اوایل سال 2006 تایید شده و در بعضی از کشورها به اجرا در آمده، هنوز برای وارد کردن آن به ایران دیر نشده است.
دکتر محرز به عدم آگاهی مردم کشور ما از این بیماری و عدم آموزش‌رسانی  سرطان دهانه رحم اشاره می‌کند و می‌گوید: «چون در کشور ما زنان هنگامی ‌به وجود این بیماری پی می‌برند که بیماری به مراحل پیشرفته رسیده، تزریق این واکسن به افرادی که در حال حاضر مبتلا به این بیماری هستند تأثیری ندارد، پس دادن آموزش و آگاهی رساندن به زنان نسبت به تزریق واکسن در اولویت اقدامات پیشگیری قرار دارد.»
به گفته کارشناسان، در ایران به مدت یک دهه بر روی غربالگری سرطان دهانه رحم بدون توجه به آموزش و ارتقای آگاهی مردم کار شد که این برنامه آنچنان که باید موفق نبود. با این اوصاف اما هنوز نمی‌توان به واکسن گارداسیل به عنوان جزء مهم برنامه مبارزه با سرطان گردن رحم تکیه کرد و علت اصلی آن هم گرانی آن است.
دکتر فاطمه قائم مقامی، متخصص زنان نیز به گران بودن قیمت این واکسن اشاره می‌کند و می‌گوید: «در ایران قیمت این واکسن 300 هزار تومان(۳۶۰دلار برای سه نوبت تزریق) است و باید در سه نوبت و در یک دوره شش‌ماهه به متقاضیان تزریق شود، به همین علت برای همه مقدور نیست که آن را تهیه کنند. برای همین اگر هم این واکسن وارد کشور شود، به صورت خصوصی در دسترس کسانی قرار می‌گیرد که توانایی تهیه آن را دارند و به صورت کشوری اجرا نمی‌شود.»
بنا به گفته متخصصان، سرطان دهانه رحم، پس از سرطان پستان دومین سرطان شایع در بین خانم‌ها در دنیاست و سالانه نیم میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و حدود 300 هزار زن به علت این سرطان جان خود را از دست می‌دهند. مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز این بیماری آلودگی به ویروسی موسوم به «ویروس پاپیلومای انسانی» است که واکسن گارداسیل از تهاجم این ویروس جلوگیری می‌کند.
بنا به گفته متخصصان، نمونه یک نوع واکسن دیگر به نام سرواریکس در نقاط مختلف جهان در حال گذراندن مراحل قانونی است و چنانچه همه‌کارها خوب پیش برود، به زودی مجوز ساخت آن صادر خواهد شد. این واکسن نیز مانند گارداسیل گونه‌های ۱۶ و ۱۸پاپیلوویروس انسانی را هدف قرار می‌دهد.
کد خبر 19473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز