گروه شهری: از نظر شهردار تهران تنها یک چالش جدی در پایتخت وجود دارد و آن آلودگی هواست.

مترو

قالیباف که دیروز در مراسم افتتاح بخش میانی خط سه متروی تهران شرکت کرده بود درعین حال‌که به مسئولیت مدیریت شهری در قبال آلودگی هوا اشاره کرد، گفت که بخش دیگری از این مسئولیت براساس قوانین و ضوابط برعهده دولت است و اگر این مشکل با همدلی میان دولت با مدیریت شهر حل شود بقیه مشکلات تهران به‌راحتی برطرف خواهد شد.

بنا براین گزارش دیروز در مراسم افتتاح بخش میانی خط سه که از آن به‌عنوان بلندترین خط شهری خاورمیانه نام برده می‌شود چند نفر از نمایندگان مجلس اعم از مهدی کوچک‌زاده، حجت‌الاسلام موسوی، مشیری و عبدالرضاعزیزی حضور داشتند، علاوه براین به نمایندگی از اعضای شورای شهر تهران نیز حسن بیادی شرکت کرده بود. سردار حسین رحیمی نیز در این جلسه حضور داشت.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در این مراسم با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه توسعه خطوط مترو گفت: با وجود همه این مشکلات، هم‌اکنون 150کیلومتر خط مترو در 200جبهه کاری در دست ساخت است. وی همچنین از پیشرفت 67درصدی ساخت بزرگراه امام علی(ع) به مساحت 27کیلومتر با 14لاین بزرگراهی سخن گفت و تأکید کرد با عبور این بزرگراه از منطقه نظام‌آباد، پیروزی، دماوند، خاوران، منصور، اتابک تا شهرری شاهد اتفاقات بزرگی از لحاظ توسعه و کاهش فاصله مناطق محروم با مناطق برخوردار شهر خواهیم بود.
قالیباف از دیگر سو با اشاره به پروژه‌های عمرانی عظیمی نظیر بزرگراه صدر - نیایش و دریاچه چیتگر سعی کرد تا به حاضران در مراسم افتتاح بخش میانی خط سه مترو بگوید که شهر تهران علاوه بر اینکه در حوزه عمرانی در مسیر درست خود در حال پیشروی است در حوزه‌های دیگری اعم از خدمات شهری، فضای سبز و فرهنگی و اجتماعی نیز مسیر رو به رشدی را دنبال می‌کند.

از نظر شهردار تهران از آنجا که عقبه انقلاب ما، نه توان استراتژیک و نظامی و هسته‌ای که قلب و عشق مردم به انقلاب است سعی کرده‌ایم تا درحوزه فرهنگی و اجتماعی بالغ بر پنج‌میلیون مترمربع فضاهای فرهنگی فاخر و تأثیرگذار در تهران احداث کنیم که یکی از این طرح‌ها در قالب سالن تئاتری در منطقه خاورمیانه است که 22بهمن‌ماه آماده بهره‌برداری خواهد شد. این امر به عقیده قالیباف به رشد و ارتقای کیفیت زندگی از بعد مادی و معنوی مردم منجر خواهد شد. شکل‌گیری هیأت امنا به انتخاب خود مردم در 370محله تهران با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به مطالبات حقوقی و وظایف متقابلشان برای اداره شهر ، توجه به حوزه‌های دینی در قالب ساخت و توسعه و تجهیز مساجد و حوزه‌های علمیه‌ و توجه به آسیب‌های اجتماعی از دیگر اقدامات مورد اشاره قالیباف در حوزه فرهنگی و اجتماعی بود که در یک بستر پیشرفت توأم با عدالت اجتماعی در همه ابعاد به پیش می‌رود.

ورود 700دستگاه اتوبوس دو کابین ‌

قالیباف دیروز همچنین با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین اولویت ما توسعه خطوط مترو است گفت: پس از توسعه مترو، توسعه شبکه و ناوگان اتوبوسرانی با اولویت خطوط تندرو در دستور کار است که در تلاشیم تا پایان سال 300دستگاه اتوبوس دو کابین و تا اوایل سال آینده نیز 400دستگاه دیگر از این اتوبوس‌ها را وارد ناوگان کنیم. وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که نظر قالیباف را درباره متمم بودجه 1800میلیارد تومانی که از سوی شورای شهر تهران به تصویب رسید اما توسط یکی از رسانه‌های منسوب به دولت به چکی شخصی برای شما تعبیر شد پرسید، گفت: این از بداخلاقی‌های ژورنالیستی بود اما خدا را شکر که در شهرداری تهران این توفیق را داشتیم و توانستیم درآمدهای پیش‌بینی‌شده را محقق کنیم و بدون شک باید تأکید کنم که همه درآمدهای ما، درآمدهای قانونی است و به‌طور حتم هیچ درآمد غیرقانونی‌ای نداریم، لذا خواهش من این است که رعایت اخلاق در این زمینه‌ها صورت گیرد.

تهران در رده سوم جهان

به گزارش همشهری، هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه نیز دیروز با اشاره به اینکه از نظر طول خطوط مترو در دست ساخت، تهران سومین شهر دنیا محسوب می‌شود، گفت: کار ساخت خطوط مترو درحالی صورت می‌گیرد که به‌شدت با گرانی مصالح، تحریم‌ها، نوسانات ارز و. . . دست به گریبان هستیم.

بنا براین گزارش هم‌اکنون100 کیلومتر خط مترو در داخل شهر و 50کیلومتر در خارج از محدوده شهر تهران در دست ساخت است. مدیرعامل شرکت مترو درباره روند توسعه خطوط اقماری مترو گفت:‌ فاز اول پروژه متروی شهرک پرند تا فرودگاه امام خمینی(ره) اوایل سال آتی و فاز دوم آن تا شهر پرند در شش ماه دوم سال 92 آماده بهره‌برداری خواهد شد. سایر خطوط اقماری متروی تهران مانند خط متروی ورامین- پیشوا و متروی پاکدشت نیز به گفته درویش هم‌اکنون در دست مطالعه و بررسی قرار دارد.

همچنین درصورت تأمین اعتبار، خطوط شش، هفت و سه هرچه سریع‌تر آماده بهره‌برداری خواهند شد زیرا ما ازنظر فنی و تکنولوژیک‌ هیچ مشکلی نداریم و تنها مشکل ما کمبود اعتبار است. درباره تأمین واگن‌های مترو نیز مدیرعامل شرکت مترو گفت: امسال با تأمین اعتبار دو هزار میلیارد تومانی از سوی شهرداری تهران توانستیم 177واگن را از گمرک ترخیص کنیم که تاکنون 90واگن از این واگن‌ها وارد خطوط شده و 87واگن دیگر تا پایان سال‌جاری به خطوط وارد خواهد شد.

درویش با بیان اینکه روزانه دومیلیون و 800هزار سفر با مترو صورت می‌گیرد، گفت: فکر کنید فقط یک روز مترو از کار بایستد، آن وقت چه اتفاقی برای شهر رخ می‌دهد؟! این میزان جابه‌جایی با مترو باید توسط حداقل 700هزار خودروی شخصی صورت گیرد، حال تصور کنید این تعداد خودرو به شهر اضافه شود. بنا براین گزارش قرار است خط سه متروی تهران در سه فاز اجرایی شود؛ فاز نخست آن حدفاصل چهارراه ولیعصر(عج) تا خیابان شهید بهشتی دیروز با دو ایستگاه به بهره‌برداری رسید و سه ایستگاه دیگر آن تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

فاز دوم احداث خط سه متروی تهران در نیمه جنوبی این خط به طول 12کیلومتر و حدفاصل کمربندی آزادگان تا چهارراه ولیعصر(عج) نیز در دست احداث است.در طراحی خط سه، مجموعا 28ایستگاه از شمال شرقی تا جنوب غربی تهران درنظر گرفته شده که با بهره‌برداری کامل این خط بالغ بر 45هزار مسافر در ساعت در هر جهت با سرفاصله حرکت دو دقیقه در سطح شهر جابه‌جا می‌شوند.

کد خبر 194728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز