همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: خلاقیت و ابتکارات هنرمندان برای آگاهی ساختن، نشان دادن اعتراض و ترغیب جهانیان در باره موضوعی بسیار جالب و زیبا است.

 

 

آدمک‌های یخی در میادین اصلی شهر برلین درآلمان، متعلق به یک هنرمند برزیلی  به نام "نل آزودو Nele  Azevedo " است. او این آدمکها را از یخ درست می‌کند و آنها را روی پلکانها در میادین اصلی قرار می‌دهد، جایی که این آدمک‌های یخی، کمتر از 30 دقیقه ذوب می‌شوند.

نل آزودو با این اثر هنری سعی دارد توجه مردم را به ذوب قطعات بزرگ یخ در گرینلند و قطب‌ها جلب کند تا اهمیت تغییرات اقلیمی و جغرافیایی را به آنان نشان دهد.

 با وجود تمام شواهد و مدارک علمی و عینی هنوز هم برخی از مردم  در مورد گرمایش جهانی و اثر آن بر مردم سیاره زمین، شک و تردید داشته و به آن اعتنا نمی‌کنند. مسئولان صندوق جهانی حیات وحش، محیط زیست معتقدند؛ ارائه آمار، اعداد و ارقام به کار مردم نمی‌آید. ما نیاز به حرکتی داریم که آنان را از این خواب غفلت و ناآگاهی بیرون آورد.

شاید، ساخت 1000 آدمک‌ یخی کوچک و مینیاتوری توسط این هنرمند خلاق بتواند در مردم این احساس  خطر را بیدار کند.

عده‌ای هم منتظر هستند دولت دست به کار شود. آنها معتقدند چرا با علم به این که یخ‌های قطب در حال آب شدن هستند، دولت دست روی دست گذاشته و تماشا‌گر بالا آمدن سطح آب دریا شده است.

این هنرمند برزیلی تا درک واقعی موقعیت و اقدام جدی مردم و دولت به کار ساختن این مجسمه‌ها و قرار دادن آنها در میادین اصلی شهر ادامه می‌دهد. او بر این باور و امید است که کارش مطمئنا تاثیر گذار خواهد بود. چرا که در حال حاضر نگاه جهانیان به حرکت و آثار او جلب شده است.

یک عمل به از صد گفتار است...

کریسمس نزدیک است، در عین حال همه ما هنوز احساس می کنیم و دوست داریم برای تعطیلات سال نو همه انرژی‌های سوختی، برق و... را خرج کنیم.

چرا از همین حالا برای ذخیره بهنیه سوخت و عدم تولید انرژی گرمایی مضاعف اقدام نکنیم؟ همه برای سال جدید هیجان زده هستند. در همین شور، شوق و هیجانات است که آدمی خیلی از مسائل را نادیده می‌گیرد. مسائلی که در آینده بسیار نزدیک مشکل و دردسر ساز خواهد شد.

انتظار می‌رود در این تعطیلات همه مردم آگاه و دلسوز،هنگام استفاده از انرژی‌های گرمایشی تا حد امکان رعایت کرده و به جای بالا بردن درجه بخاری یا فن و... لباس گرم به تن کنند.

به جای پختن چند نوع غذا به یک نوع اکتفا کنند و یا ازچراغانی کردن بیش از اندازه خانه‌ها پرهیز کنند، جلوگیری از انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای، گرمایش‌های حاصل از تولیدات کارخانه‌ها و... رعایت همه این موارد می تواند درصد قابل توجهی از ذوب شدن یخ‌های قطب کاسته در نتیجه محیط زیست و حیات وحش قطب از معرض نابودی نجات پیدا کند.

عشق به همنوعان عشق به خود است. بیایید با این هنرمند خلاق همگام شویم و این حرکت انسان دوستانه را درک کرده و به یکدیگر از طریق گفت‌وگو، رسانه، وبلاگ، سایت‌های خبری و...انتقال دهیم.

هنرمندی نل به مردم نشان می‌دهد یا به عبارتی یاد‌دآوری می کند که چقدر انسان در برابر طبیعت شکننده و آسیب پذیر است. این یادآوری به صورت ذوب شدن آدمک‌های یخی در مقابل نور خورشید، همانگونه که یخ‌های قطب در اثر گرمایش بیش از اندازه زمین در حال ذوب شدن هستند، نشان داده شده است.

نکته دیگر اینکه آثار هنری خوب، ابعاد متفاوتی را می‌تواند دربرگیرد. به عنوان مثال، برداشتهای متفاوتی می توان از این آدمک‌های یخی کوچک داشت. به نظر من تعبیر دیگر این آثار هنری این است که، ای انسان‌ها زندگی‌ خیلی کوتاه است. تا دیر نشده هر لحظۀ آن را زندگی‌ کنید."درست زندگی کنید."

http://www.treehugger.com

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز