یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: لابراتوار بین‌المللی فیزیک ذره‌ای سرن، در مجمع سازمان ملل متحد به عنوان یکی از ناظران این سازمان انتخاب شد.

به گزارش نیوساینتیست، سرن به عنوان اولین سازمان مطالعات علمی فیزیکی در رتبه ناظران سازمان ملل متحد به گروه‌های زیست‌محیطی و آژانس‌های سلامت عمومی می‌پیوندد. مقام ناظر حق سخنرانی در جلسات، مشارکت در رای‌گیری و امضا و پشتیبانی از قطعنامه‌ها را به همراه دارد اما حق رای دادن به قطع‌نامه‌ها جزو این مقام نیست.

مجموعه سرن در سال 1954 تحت نظر یونسکو بنیان‌گذاری شد. ماموریت اولیه آن تهیه پروژه‌های مشارکتی برای تحقیقات توسط کشورهای متحد و کشورهای محوری پس از پایان جنگ جهانی دوم بود. بزرگترین پروژه این لابراتوار برخورد دهنده بزرگ هادرون بوده‌است که امسال با انتشار خبر کشف ذره بنیادین فیزیکی بوزون هیگز، در سرتاسر جهان به شدت خبرساز شد.

سرن در بیانیه‌ای درباره این مقام جدید اعلام کرد این مجموعه طی پروژه‌هایش علاوه بر اینکه که منجر به گرد‌همایی دانشمندان از سرتاسر جهان شده‌است،‌گفتگو میان ملت‌ها را بهبود بخشیده و به مدلی از همکاری بین‌المللی تبدیل شده‌است. سرن اعلام کرده از مقام جدید خود در سازمان ملل متحد برای کمک به تقویت تحصیلات علمی و قابلیت‌های تکنولوژیکی در کشورهای درحال توسعه به ویژه در آفریقا استفاده خواهد کرد.

کد خبر 194528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز