علی شاکری: والیبال باشگاهی ایران با بیش از دو دهه و نیم سابقه ، یک نیم فصل دیدنی و مهیج و در مجموع متفاوت با دوره‌های گذشته را بعد از صعود تیم ملی به لیگ جهانی والیبال شاهد بود.

ورزش - والیبال

 مهم‌ترین موضوعی که باعث این همه تفاوت میان این دوره با دوره‌های گذشته شد، یکی کاهش تعداد تیم‌ها از 14 تیم به 12 تیم بود و دیگری افزایش بازیکنان خوب و باکیفیت در ترکیب اکثر تیم‌های شرکت‌کننده. با چنین رویکردی لیگ برتر والیبال یکباره با تعددتیم‌های مدعی در این فصل روبه‌رو شد. امروز این بازی‌ها درحالی وارد نیم‌فصل دوم خود خواهد شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و خود مربیان، رقابت‌های به‌مراتب سخت‌تری نسبت به نیم فصل اول انتظار تیم‌ها را برای مشخص شدن تیم‌های برتر در راهیابی به مرحله پایانی می‌کشد. طی دو دهه گذشته در کمتر دوره‌ای تیم‌ها و علی‌الخصوص تیم‌های مدعی قهرمانی، شرایطی چنین سخت و طاقت‌فرسا را برای رسیدن به مرحله پایانی تجربه کرده‌اند و این همان نکته مهمی است که در سایه 12 تیمی شدن لیگ برتر ویژگی متمایزی به رقابت‌های این فصل بخشیده. به بهانه اتمام بازی‌های نیم فصل اول و شروع نیم فصل دوم نگاه گذرایی داریم به موقعیت 12 تیم حاضر در این رقابت‌ها.

پیشگامان کویر یزد: نماینده یزد در حالی در پایان بازی‌های نیم‌فصل درمیان شگفتی سایر مدعیان قهرمانی بر صدر جدول تکیه زد که کمتر کسی و حتی خود عباسعلی میرحسینی، سرمربی بومی این تیم هم پیش‌بینی چنین جایگاهی را برای این تیم در سومین فصل حضورش در لیگ‌برتر نمی‌کرد. این تیم در حالی همانند پیکان با 8 برد و 3 باخت فاتح بازی‌های نیم‌فصل شد که اگر 2 امتیاز از پیکان بابت عدم حضور تیم نوجوانان این باشگاه در لیگ کسر نمی‌شد، در رتبه دوم قرار می‌گرفت. پیشگامان در این فصل با جذب مهدی مهدوی و اضافه کردن یک بازیکن برزیلی دیگر به‌نام لئوناردو آراجو در کنار پائولو مارسلو و داشتن بازیکنان تاثیرگذاری چون مهران زارع، علیرضا مباشری و مسعود رمضانی در ارائه کار گروهی پیشرفت چشمگیری به نسبت فصل قبل داشت و مزد بازی‌های خوبش را نیز با پیروزی‌های بزرگی مقابل مدعیان قهرمانی همچون کاله، پیکان، متین ورامین و شهرداری ارومیه گرفت. این تیم در نیم‌فصل اول مقابل تیم‌های سایپا، باریج‌اسانس و میزان شکست خورد.

پیکان تهران: پر افتخارترین تیم والیبال ایران و آسیا با گذشت یک سال ناکامی که نتوانست قهرمان شود، دوباره با جذب چهره‌های آشنایش در همان قالب قدیمی خود فرورفت و تبدیل به یک مدعی تمام عیار شد. بازگشت امیر حسینی، مجتبی شبان، مهدی بازارگرد، فرهاد ظریف و حفظ نفراتی چون حسام بخششی و آرش کشاورزی و جذب جواد محمدی‌نژاد کمک کرد تا پیمان اکبری دوباره به بازگشت این تیم قدیمی به روزهای طلایی گذشته‌اش امیدوار شود. پیکان هم در مجموع با 8 برد و 3 باختی که در برابر تیم‌های متین ورامین، میزان خراسان و پیشگامان یزد داشت با 22 امتیاز در جای دوم ایستاد و این در حالی بود که درصورت عدم‌کسر دو امتیاز قهرمان نیم‌فصل می‌شد.

متین ورامین: برای این تیم تازه وارد به لیگ برتر نیز همانند پیشگامان کمتر کسی می‌توانست در ابتدای فصل حضور در جمع مدعیان قهرمانی را پیش‌بینی کند. مصطفی کارخانه که همه افتخاراتش با دو تیم پیکان و صنام بود و تجربه ناموفقی در سال‌های اخیر در همراهی با تیم‌های پتروشیمی و گیتی‌پسند داشت، این بار با متین در نیم فصل اول نتایج با ارزشی در مقابل حریفان گرفت. این تیم اگر در بازی آخر خود برابر کاله، تیم مدافع عنوان قهرمانی متوقف نمی‌شد یا اگر در دو بازی خانگی برابر شهرداری ارومیه و پیشگامان شکست نمی‌خورد، حتی بخت قهرمانی نیم فصل را هم داشت. متین با 7 برد و 4 باخت با 22امتیاز در مکان سوم قرار گرفت. نیکولایف بلغاری، جودی جنس اسپانیایی، فرهاد نظری افشار، علی حسینی، مجتبی میرزاجانپور و مصطفی شریفات بازیکنان اصلی متین در نیم فصل به‌شمار می‌رفتند.

کاله مازندران: تیم مدافع عنوان قهرمانی که در این فصل با وجود از دست دادن معروف، نادی و نظری افشار با جذب پتکوویچ بازیساز اول تیم ملی صربستان، محمد موسوی و فرهاد قائمی و با حفظ عادل غلامی، حمزه زرینی و عبدالرضا علیزاده تا پایان هفته ششم صدرنشین بود یکباره با شکست مقابل پیشگامان وارد بحران شد و باخت در یزد مقدمه‌ای شد تا در بازی‌های بعدی‌اش هم آسیب پذیر نشان دهد. باخت به میزان خراسان در بازی خانگی و آلومینیوم در بندرعباس باعث شد تا عطایی سرمربی این تیم استعفا کند اما بعد از قبول واقع نشدن استعفای سرمربی بومی کاله این تیم در سه بازی آخر خود به‌رغم شکست مقابل پیکان در خانه والیبال با دو برد برابر جواهری گنبد و متین ورامین تا حدودی از بحران خارج شد و در پایان نیم فصل با 7 برد و 4 باخت با معدل ست بهتر نسبت به میزان در مکان چهارم جدول ایستاد.

میزان خراسان: این تیم را می‌توان به نوعی پدیده این فصل لیگ برتر به شمار آورد؛ تیمی که از سوی رسانه‌ها به‌دلیل شکست دادن اکثر مدعیان لیگ مثل پیکان، کاله و پیشگامان در خانه حریفان لقب غول‌کش را گرفت و با جمعی از بازیکنان جوان و متوسط در سایه جسارت و کارگروهی توانست نظرها را به خود جلب کند. شاگردان جبار قوچان‌نژاد اگر روند نیم فصل اول را در نیم‌فصل دوم بازی‌ها نیز بتوانند تداوم ببخشند بدون تردید یکی از بخت‌های راهیابی به مرحله پلی‌آف خواهند بود. شهروز همایونفر، مجتبی یوسفی و محمدطاهر وادی در جمع جوانان این تیم و بوگدانف بلغاری، مجتبی غیاثی و صمد اکبری، بین باتجربه‌ها بهترین‌های نماینده خراسان بودند که توانستند خاطرات خوب گذشته والیبال این استان را در اذهان علاقه‌مندان به والیبال زنده کنند.

سایپای البرز: نایب قهرمان چند سال اخیر لیگ برتر با وجود تغییرات بسیار و از دست دادن مهره‌های توانمندی چون مهدوی و یاران خارجی باز هم با تکیه به جوانانی پرانرژی و باانگیزه و کاهش بودجه اگرچه در پایان نیم‌فصل در مکان ششم قرار گرفت اما از نظر نتیجه همانند پیکان و پیشگامان با 8 برد و 3 باخت به کار خود خاتمه داد با این تفاوت که شاگردان فرهاد نفرزاده بخشی از پیروزی‌های خود را در بازی‌های 5گیمه به دست آوردند که تنها دو امتیاز برای آنان به همراه داشت. در این تیم به جز محمدرضا سلیمانی و مسعود عزیزی بقیه بازیکنان این تیم همگی جوان و زیر 25 سال محسوب می‌شوند. پوریا فیاضی در این تیم یک لیدر واقعی است و مسعود غلامی، سامان فائزی، رسول نجفی و محمد فلاح هم از جمله بازیکنانی هستند که بیشترین حضور را در نیم فصل اول در ترکیب این تیم داشتند.

شهرداری ارومیه: این تیم به‌رغم تغییر و تحولات گسترده در کادرفنی و بازیکنان در این فصل، پایین‌تر از حد انتظار در نیم‌فصل اول ظاهر شد و نتایج آن هرگز برآورنده انتظارات نبود. با وجود بازیکنانی چون سعید معروف، علیرضا نادی، سعید مصطفی وند، احسن شیرکوند، بهرام فرید، رناتای برزیلی، محمد محمدکاظم، فرهاد پیروت‌پور، فرهاد عادلی و امیر برزگر تماشاگران ارومیه‌ای امیدوار بودند که با این تیم خاطرات درخشش سال‌های نه چندان دور پگاه زنده شود اما شکست‌های عجیب این تیم در برخی بازی‌ها همه امیدهای آنان را نقش بر آب کرد. شهرداری ارومیه با 6 برد و 5 باخت با 18 امتیاز در میان ناباوری همگان هفتم شد.

آلومینیوم المهدی: این تیم تقریبا تازه وارد به لیگ‌برتر در نیم‌فصل اول، در مجموع نتایج رضایت‌بخشی از خود با سرمربیگری محمدرضا دامغانی بر جای گذاشت. اوج نمایش این تیم شکست دادن قهرمان و نایب قهرمان فصل قبل بود. کسب 6 برد و 5 باخت باعث شد تا این تیم با 16 امتیاز در مکان هشتم جدول قرار بگیرد. در دور رفت به میتف بلغاری، هومن باقری، داود مقبلی، ادریس دانشفر، نصر اصفهانی، یاشار شاهینی و رضا صفایی بیشتر از بقیه بازیکنان این تیم بازی رسید.

شهرداری تبریز: این تیم رکورددار بیشترین تغییر و تحول در کادر فنی میان تیم‌های شرکت‌کننده بود. بعد از تاجری و پرویز کاظمی حالا نوبت به احمد مساجدی دستیار و به نوعی مترجم ولاسکو رسیده تا بخت خود را برای نخستین بار در یک تیم لیگ برتری آزمایش کند. یکی از مشکلات شهرداری کمبود بازیکن در برخی از پست‌ها بخصوص در پست قطرپاسور بود، موضوعی که پس از مخالفت مسئولان تیم با اضافه کردن بازیکنان جدید باعث جدایی کاظمی از این تیم تبریزی شد. شهرداری با 3 برد و 8 باخت در جای نهم قرار گرفت.

باریج اسانس کاشان: با بودن حسین معدنی (سرمربی سابق تیم ملی) که از نیم‌فصل دوم فصل پیش در این تیم جانشین مصطفی شجاعی شد، اینگونه پیش‌بینی می‌شدکه تیم کاشانی بتواند وضعیتی کاملا متفاوت با سال قبل در این فصل سپری کند اما هرگز این اتفاق در دور رفت نیفتاد. باریج با وجود در اختیار داشتن بازیکنانی نام آشنا همانند امیر غفور، علیرضا بهبودی، معین رحیمی، حامد تاروردی زاده، حسن صنوبری، فرزاد ملابهرامی، علیرضا جدیدی و ناصر رحیمی در پایان نیم‌فصل اول با 4 برد و 7 باخت با 10 امتیاز دهم شد.

نوین کشاورز تهران: بداقبال‌ترین تیم نیم فصل بدون کمترین تردید این تیم جوان و بدون ستاره تهرانی بود که تمامی بازی‌های برابرش را به حریفان واگذار کرد. این تیم با کسب تنها دو برد و 9 باخت در حالی یازدهم شد که البته استحقاق ایستادن در مکان بهتری را داشت. مسعود آرمات، بازیکن پیشین تیم ملی و سرمربی امروز نوین کشاورز با امیدواری به نیم فصل دوم می‌اندیشد و امیدوار است تیمش با کسب تجارب لازم از دور رفت، قدر امتیازات بازی‌های برگشت را بیشتر بداند.

جواهری گنبد: تنها تیم بدون برد نیم‌فصل در بی‌سابقه‌ترین دوره حضور تیم‌های گنبدی در لیگ برتر والیبال، با دو امتیاز ناشی از باخت در بازی‌های 5 گیمه در انتهای جدول به سر می‌برد. بد بسته‌شدن این تیم و از همه بدتر عدم‌استفاده از نیروهای بومی و شکست‌های پیاپی چنان باعث دلزدگی تماشاگران متعصب والیبال گنبد شده که بر خلاف گذشته هیچ تمایلی به دیدن بازی‌های تیم شهرشان از خود نشان نمی‌دهند. بعید به‌نظر می‌رسد که این تیم بتواند با وجود تغییرات در کادرفنی از بحران گرفتار آمده، خود را رهایی بخشد.

کد خبر 194489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز