شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه حوادث: جوان 20ساله آمریکایی با در اختیار داشتن دو قبضه اسلحه به مدرسه‌ای در شهر نیوتاون در ایالت کانتیکت حمله کرد و در اقدامی جنون آمیز، دانش‌آموزان را به گلوله بست.

حوادث

در این تراژدی هولناک 20کودک، شش فرد بزرگسال و عامل جنایت به قتل رسیدند. بنابراین گزارش، صبح جمعه جوان 20ساله‌ای به نام آدام لانزا که جلیقه ضد‌گلوله سیاه رنگی زیر پیراهنش پوشیده بود، با در اختیار داشتن سه قبضه سلاح خودکار که به‌طور قانونی به نام مادرش ثبت شده بودند در مقابل مدرسه ساندی هوک در نیوتاون توقف کرد. مادر آدام در همان مدرسه درس می‌داد و به همین دلیل نیروهای حفاظتی همه او را می‌شناختند.

آدام یک اسلحه را در داخل ماشین گذاشت و با پنهان کردن دو قبضه سلاح دیگر زیر پیراهنش، به طرف در ورودی مدرسه به راه افتاد. گرچه مدرسه سیستم امنیتی پیشرفته‌ای داشت و تمامی مراجعان قبل از ورود به آنجا باید از گیت الکترونیکی عبور می‌کردند اما آدام با توجه به شناختی که مأموران حفاظتی از وی داشتند، بدون عبور از گیت بازرسی، به راحتی توانست وارد مدرسه شود. مرد جوان که نقشه شومی در سر داشت به سمت یکی از کلاس‌ها که مادرش به‌عنوان معلم در آنجا حضور داشت رفت و کودکان پنج تا ده ساله را به رگبار بست. او دیوانه‌وار شلیک می‌کرد و علاوه بر دانش‌آموزان خردسال، تعدادی از مسئولان و معلمان مدرسه را هم به گلوله بست.

وقتی صدای تیراندازی قطع شد، آنهایی که از این حادثه جان سالم به در برده بودند، با صحنه وحشتناکی روبه‌رو شدند. اجساد غرق خون دانش‌آموزان در کلاس‌ها و راهروها روی زمین افتاده و خون همه جا را پر کرده بود. به‌دنبال این تیراندازی که تنها چند دقیقه به طول انجامید، بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان وحشت زده شدند و خود را در کلاس‌ها پنهان کردند. همزمان پلیس و آتش‌نشانی در جریان قرار گرفتند و تیم‌های عملیاتی به سرعت راهی محل حادثه شدند. نیروهای ضربت در نخستین اقدام از کودکان وحشت‌زده خواستند چشمان خود را ببندند و بی‌آنکه به اطرافشان نگاه کنند از کنار دفتر مدرسه خارج شوند. پس از آن مأموران قدم به داخل کلاس‌ها گذاشتند و مجروحان حادثه را به سرعت به بیمارستان انتقال دادند. آنها لحظاتی بعد با جسد جوان تیرانداز که ظاهرا بعد از کشتار خونین دست به‌خودکشی زده بود، روبه‌رو شدند.

مدرسه ایمن

ماموران در داخل مدرسه جسد 18کودک را کشف کردند که با شلیک گلوله از پای در آمده بودند. چند نفر نیز مجروح شده بودند که دو نفر از آنها حالشان وخیم بود و بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند. از سوی دیگر شش بزرگسال در این حادثه به قتل رسیده بودند که در بین آنها مدیر و روانشناس کودک مدرسه نیز به چشم می‌خوردند. به گفته مقامات پلیس، مدرسه دولتی ساندی هوک بیش از 600دانش‌آموز دارد و یکی از مدارس سطح بالای منطقه محسوب می‌شود.در این دبستان دانش‌آموزان پنج تا 10ساله دوره آمادگی تا کلاس چهارم دبستان را می‌گذرانند که در مجموع 20نفر از آنها در این حادثه جان باختند.

قاتل آشنا

با مشخص شدن این موضوع، تحقیقات برای شناسایی هویت قاتل آغاز شد. بررسی‌ها نشان می‌داد وی آدام لانزا نام داشته که اهل ایالت نیوجرسی بوده و پیش از حمله به مدرسه پدر خود را در خانه با شلیک گلوله به قتل رسانده بود. پدر و مادر آدام از هم جدا شده بودند و او بعد از قتل پدرش راهی آپارتمان مادرش شده و وی را نیز به ضرب گلوله به قتل رسانده بود. به گفته پلیس، جسد مادر آدام در آپارتمانش در حالی کشف شد که هدف اصابت چند گلوله قرار گرفته بود.همچنین در بررسی‌های بعدی مشخص شد که قاتل هیچ‌گونه سابقه قضایی نداشته است. حتی همکلاسی هایش در تحقیقات اظهار داشتند که آدام همیشه آرام و ساکت بوده و هیچ‌گونه رفتار خشونت‌آمیزی در وی ندیده بودند.

4روز عزای عمومی

خبر قتل عام دانش‌آموزان بی‌گناه در مدرسه در چشم بر هم زدنی نه‌تنها در سراسر آمریکا که در همه جهان پیچید. خبرگزاری‌ها ساعت‌ها به انتشار جزئیات تازه از این جنایت پرداختند. حتی رئیس‌جمهور آمریکا نیز ساعاتی بعد از حادثه در مقابل خبرنگاران حاضر شد و با ابراز همدردی با خانواده قربانیان گفت: این کشور بارها با چنین حمله‌هایی روبه‌رو بوده است و به همین دلیل خواهان اقدامی معنادار برای جلوگیری از فجایعی بیشتر هستیم. او ادامه داد: باید کنار هم قرار بگیریم و فارغ از سیاست، اقدامی معنی‌دار انجام دهیم تا از فجایعی بیشتر شبیه این حمله جلوگیری کنیم.

اوباما به‌دنبال این حادثه چهار روز عزای عمومی اعلام کرد. همچنین مقامات برخی از کشورها نیز با ارسال پیام‌هایی با خانواده‌های کشته‌شدگان ابراز همدردی کردند.ساکنان شهر کوچک نیوتاون پیش از این معتقد بودند که این منطقه از امنیت بالایی برخوردار است اما وقوع این حادثه هولناک و تکان‌دهنده همه را دچار شوک کرده است. به گزارش رویترز، آنها بعد از این حادثه بسیار وحشت‌زده شده‌اند، به‌رغم اینکه مسئولان شهر را امن اعلام کرده‌اند اما بسیاری از مردم هنوز در ترس و اضطراب به‌سرمی‌برند.

کد خبر 194442
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز