همشهری‌ آنلاین: عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره انتخاب دبیرکلی اوپک که امروز دروین انجام می شود، گفت: باید از اهرم اجماع استفاده کرده و حق دبیرکلی را به دست آوریم و نپذیریم از کشور دیگری غیر از دبیرکل انتخاب کنند.

حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر حق دبیرکلی اوپک را به ما ندادند باید از این سازمان خارج شویم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درمجلس شورای اسلامی که با خبرگزاری خانه ملت گفتگو کرده است اظهارداشت: رایزنی برای دبیرکلی اوپک کار آسانی نیست چرا که اوپک تشکیلات کاملا بسته ای است.

وی با اشاره به این که سهامداران اصلی اوپک، ایران،عربستان، ونزوئلا و عراق هستند، درباره احتمال انتخاب عربستان با توجه به این که همگام با سیاستهای کشورهای عضو نیست، گفت:همین الان هم عربستان سهم را رعایت نمی کند و درزمین دیگران بازی می کند.

نجابت افزود: درست است ۳۰ درصد تولید نفت دراختیار تولیدکنندگان اوپک است اما چون اوپک یک تشکل است ، کشورهای عضو می توانند یک تصمیم بگیرد وبا اتحادی که دارند می توانند تاثیرگذار باشند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دراوپک یک اتحاد نظر جدی دیده نمی شود، دراین باره که آیا بهتر نیست به نفع عراق رای دهیم گفت: رایزنی ها را باید محکم دنبال کنیم چرا که دبیرکلی حق ماست و اگر حق دبیرکلی اوپک را به ما ندادند باید از این سازمان خارج شویم.

گفتنی است شهر وین اتریش امروز چهارشنبه شاهد زورآزمایی دستگاه دیپلماسی ایران و عربستان، از بازیگران جدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) خواهد بود.

ایران غلامحسین نوذری وزیر نفت در دولت نهم را برای نشستن روی کرسی دبیرکلی نامزد کرده و عربستان هم ماجد المنیف نماینده خود در اوپک را. انتخاب دبیرکل اوپک باید با اجماع کامل نظر وزرای نفت کشورهای عضو صورت گیرد اما همگان می‌دانند که انتخاب بالاترین مقام اجرایی اوپک به تلاش و اراده سیاسی اعضا بستگی دارد تا توان مدیریتی و تخصصی نامزدها.

کد خبر 194150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز