گروه شهرستان‌ها - حامد فوقانی: اگرچه نهادهایی از جمله سپاه پاسداران و ارتش و سازمان‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی کشور در امر بازسازی مناطق زلزله‌زده ورزقان، اهر و هریس تاکنون نقش پررنگی داشته‌اند اما گویا با سرد شدن هوا روند بازسازی نیز با وجود وعده‌هایی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی داده‌اند، سردشده و به کندی پیش می‌رود.

زلزله - بازسازی - آذربایجان شرقی

 این در حالی است که برخی از کارشناسان مسئولان محلی معتقدند که طی چند وقت اخیر در رابطه با بازسازی مناطق زلزله‌زده بزرگ‌نمایی‌هایی صورت گرفته است. در همین زمینه چند روز پیش نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پخش گزارشی از صداوسیما در مورد مناطق زلزله‌زده گفت که سخن گفتن از مشکلات مردم زلزله‌زده خط قرمز نیست بلکه خط قرمز ما حفظ نظام و آبروی نظام است.

عباس فلاحی اظهار کرد: می‌گویند ۹۵۲۶ ساختمان، تحویل زلزله‌زدگان شده درحالی‌که اینها صرفا تبلیغات است و متأسفانه همه قانع شده‌اند که کار تمام‌شده است. لازم است تنها از یک روستا آمار گرفته شود تا وضعیت مردم در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی مشخص شود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز که از اواخر‌ماه گذشته انتقادهای وسیعی را به مسئولان امر نسبت به واگذاری واحدهای مسکونی به زلزله‌زدگان داشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: طی یک‌ماه گذشته تغییرات خاصی از نظر بازسازی در روستاهای ورزقان رخ نداده است. الله‌وردی دهقانی افزود: حدود 30درصد کار پیشرفت کرده است ولی قرار بر این بود که حجم بیشتر کار تا اواخر آبان پایان یابد.

وی با بیان اینکه 60 روستای شهرستان ورزقان از نظر بازسازی تعیین تکلیف نشده‌اند و برای آنها پرونده تشکیل نشده است، بیان کرد: در نشستی که چندی پیش در بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی داشتیم و گزارش آن را به حضور مهندس تابش، رئیس بنیاد مسکن رساندیم، قرار شد هرچه سریع‌تر تکلیف این روستا‌ها چه بخواهند برای آنها کمک‌هزینه‌ای درنظر بگیرند و چه وام، مشخص شود ولی متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

نماینده مردم ورزقان ادامه داد: یکی از ستادهای بازسازی مقرر کرده بود که 1910واحد مسکونی را تا پیش از شروع فصل سرما تحویل زلزله‌زدگان دهند ولی در حال حاضر کمتر از یک‌سوم واحدها از نظر سقف و کف‌‌سازی به اتمام رسیده است. وی اضافه کرد: در نمونه‌ای دیگر در خود شهر ورزقان از 972واحدی که باید پروانه ساخت دریافت می‌کردند هنوز به 400واحد پروانه داده نشده است. دهقانی با بیان اینکه البته ممکن است برخی از زلزله‌زدگان هم کم‌کاری کرده باشند، اظهار کرد: با وجود این، وضعیت اسکان دائم زلزله‌زده‌ها باید مشخص شود.

وی با اعلام اینکه در کل مناطق زلزله‌زده ورزقان، اهر و هریس 9500واحد قرار است بازسازی شود، گفت: سه‌هزار واحد را رئیس‌جمهور ‌حدود یک‌ماه گذشته در سفر به این مناطق افتتاح کرد که 700واحد آن متعلق به سپاه پاسداران اسلامی بود ولی از آن زمان به بعد واحد دیگری، افتتاح نشده است.‌

واگذاری پنج هزار واحد تا عید

دهقانی در پاسخ به این سؤال که چرا این روزها آمارهای متفاوتی از سوی سازمان‌های مختلف بیان می‌شود، گفت: به‌نظر بنده‌ برخی از مسئولان دولتی آمارهای غیرواقعی ارائه داده‌اند. وی در پاسخ به سؤالی که آیا به‌خاطر سرمای هوا کیفیت فراموش شده است بیان کرد: با سردشدن هوا دیگر نمی‌توان کار ساخت‌وساز را جلو برد زیرا در یخبندان و هوای سرد نمی‌شود کار بتون‌ریزی را انجام داد. ‌وی اضافه کرد: درصورتی که در کار احداث وقت‌کشی صورت نگیرد و هوا نیز فرصت کافی را برای ساخت‌وساز بدهد کمتر از پنج‌هزار واحد تا عید آماده واگذاری می‌شود. وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که اگر قرار است خانه‌ای ساخته شود باید برای همه باشد، نه برای تعدادی و یک‌عده دیگر فراموش شوند. در ضمن عده‌ای از زلزله‌زده‌ها از احداث خانه‌هایشان ناامید ‌ و از شدت سرما مجبور شده‌اند به خانه‌های نیمه‌فروریخته‌ای پناه ببرند که ممکن است در اثر یک‌زلزله کوچک دیگر فرو بریزند. ‌دهقانی در مورد وضعیت دام و احشام نیز گفت: کار خوبی که سپاه انجام داد واگذاری سوله‌های چندمنظوره بود که برای سکونت، نگهداری دام و احشام و حتی انباری می‌شود از آنها استفاده کرد.

کد خبر 194120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز