گروه اقتصادی : افزایش رسمی و چند باره قیمت خودرو توسط سازمان حمایت، تشدید فاصله قیمتی در حاشیه بازار و زمزمه‌های ورود شورای‌عالی رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، زمینه‌های آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها را فراهم کرده است.

با گذشت چند‌ماه از افزایش رسمی چهار و شش درصدی و 18تا 20درصدی قیمت انواع خودروهای داخلی در دو مرحله و بدون محقق شدن پیش شرط‌‌های بهبود کیفیت و افزایش عرضه خودرو اکنون بازار خودرو رها شده است اما مسئولان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت با تأکید بر خروج سازمان حمایت از فرایند قیمت‌گذاری و فراهم نبودن شرایط افزایش تولید برای کاهش قیمت خودروهای داخلی، حرکتی چراغ خاموش برای افزایش قیمت خودرو را آغاز کرده‌اند.

پس از طرح دیدگاه وزیر صنعت مبنی بر لزوم واگذاری تعیین قیمت خودرو به شورای‌عالی رقابت و نقش نظارتی سازمان حمایت، تازه‌ترین آمار تولید خودروهای داخلی، از کاهش91.54درصدی تولید انواع خودرو طی آبان‌ماه و سیر نزولی 45.40درصدی تولید در هشت ماه نخست نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. با وجود این، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت راهکار اصلی رفع مشکلات و کاهش قیمت خودرو را افزایش تولید قلمداد کرده و خودرو‌سازان داخلی نیز بر آزادسازی قیمت‌ها و خروج دولت از بازار تأکید دارند.

محسن صالحی‌نیا با بیان اینکه افزایش تیراژ و کاهش نرخ نهاده‌های تولید خودرو 90درصد مشکلات این صنعت را مرتفع می‌کند، چنین استدلال کرده است که این عوامل منجر به منطقی‌شدن قیمت خودرو می‌شود. همچنین درحالی‌که افزایش تولید و عرضه برای کاهش فاصله قیمتی خودرو در حاشیه بازار از پیش‌شرط‌های موافقت با افزایش رسمی قیمت خودرو اعلام شده بود، وی با اشاره به کاهش 40درصدی تولید خودرو در هفت ماه نخست امسال در مورد چگونگی ایجاد انگیزه برای افزایش تولیدات خودرو‌سازان اعلام کرده است که از نظر خودرو‌سازان قیمت فعلی خودرو به میزانی نیست که برای آنها باعث انگیزه شود تا تولیداتشان را افزایش دهند.

کد خبر 194099
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز