گروه سیاسی: بیداری اسلامی کلید‌واژه‌ای است که پس از آغاز حرکت‌های مردمی در منطقه از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شد که این مسئله از سوی متفکران بسیاری مورد توجه قرار گرفت اما ایران که پس از تأکیدات رهبری طلایه‌دار حمایت از این خیزش‌های مردمی و اسلامی است بارها با برگزاری همایش‌ها و اجلاس‌های مختلف ازجمله اجلاس مجمع عمومی بیداری اسلامی در شهریور سال گذشته، اجلاس جوانان و اجلاس زنان سعی در آسیب‌شناسی تهدیدات و فرصت‌های بیداری اسلامی داشته است.

اجلاس

در همین راستا از روز گذشته اجلاس دو روزه اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی با شعار «پیشرفت عدالت و مردم‌سالاری دینی» با حضور 600نفر از استادان مسلمان شامل250 استاد دانشگاه‌های غیرایرانی و350 استاد دانشگاه‌های ایرانی آغاز به‌کار کرد. تأکید اساتید و مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس بر اینکه «بیداری اسلامی منطقه تداوم انقلاب اسلامی ایران است» خط بطلانی بود بر ادعاهای کسانی که سعی بر موج‌سواری در فضای حاصل از این بیداری داشتند.

بردباری دربرابر مشکلات سیاسی

علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی ضمن خیرمقدم به مهمانان اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی گفت: آنچه می‌تواند به پیشرفت جنبش بیداری اسلامی کمک کند، حفظ وحدت نیروهای اجتماعی و سیاسی، پافشاری بر آرمان‌های کلان، بردباری در قبال مشکلات سیاسی و اقتصادی، حضور مستمر در صحنه، درک چالش‌ها و تهدیدات و چاره‌اندیشی برای رفع آنها و به‌ویژه تمسک به اصول و معیارهای اسلامی در پیشبرد جنبش است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس موج نوین بیداری اسلامی با ظهور انقلاب اسلامی ایران و با رهبری داهیانه بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) باعث آغاز موج جدیدی از خودباوری، اعتماد به نفس و امید به آینده در بسیاری از مسلمانان جهان شد که کماکان با مدیریت مدبرانه سلف صالح ایشان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ادامه دارد.

وی ادامه داد: امروز در آستانه ورود به سومین سال آغاز پربرکت موج جدید بیداری اسلامی، این جنبش به مرحله‌ای از رشد، بالندگی و موفقیت دست یافته است که می‌توان امیدوارانه از ورود به مرحله تازه‌ای از الگوسازی، گفتمان‌سازی و تجدید حیات تمدن اسلامی سخن گفت.

بیداری، بازگشت انسان به «حقیقت»

سخنران ویژه این اجلاس محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور اسلامی ایران بود که آزادی را بالاترین موهبت برای نوع بشر دانست و تأکید کرد: ریشه تمام مشکلات جهان فراموشی خود و حقیقت انسان بوده است و تمام تلاش شیطان نیز در این راستا قرار داشته تا انسان خود را فراموش کند. وی با طرح این سؤال که بیداری به چه معناست؟ گفت: منظور از بیداری این نیست که ما در خواب عمیقی باشیم و بیدار شویم یا اینکه انسان‌ها نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی آگاه شوند تا شرایط محیط تغییر کند؛ بیداری یعنی بازگشت انسان‌ها به حقیقت انسانی خودشان.

احمدی‌نژاد که تا پیش از این معتقد بر بیداری انسانی بود، در این اجلاس با تشریح دیدگاه خود درخصوص بحث بیداری اسلامی گفت که سؤال اصلی اینجاست که بیداری اسلامی چیست؟ بیداری یعنی همه مسلمانان بیدار شده‌اند اما اسلامی، صفت بیداری است؛ بیداری‌ای که از جنس اسلامی است؛ حقیقت اسلام بیداری است. رئیس‌جمهور ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که وقتی ما می‌گوییم اسلام مرز ندارد به‌معنای این است که یک عده مسلمان بر بقیه حاکم شوند درحالی‌که چنین برداشتی را بدخواهان از اسلام عرضه می‌کنند و هر کس تسلیم فطرت الهی و امر خدا شود مسلمان است.وی گفت: بیداری اسلامی تنها مخصوص مسلمانان نیست بلکه متعلق به تمام بشریت است. عشق، عدالت و آزادی برای تمام انسان‌هاست.

حل مشکلات سوریه و بحرین

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران یکی دیگر از سخنرانان این اجلاس بود و با بیان اینکه حرکت به سمت مردم‌سالاری در منطقه با موج بیداری اسلامی تقویت شده است، گفت: هم‌اکنون گفتمان اسلامگرایی در مقابل گفتمان سکولار تقویت شده و نظم پیشین مورد نظر غرب در خاورمیانه دچار تغییر جدی شده است.

وی با اشاره به اینکه نظام سلطه در زمان کنونی تلاش می‌کند با حمایت از برخی کشورهای منطقه بر موج تحولات سوار شود، گفت: روند بیداری اسلامی آثار قوی خود را بر موازنه قدرت در منطقه برجا گذاشته و تحولات بین‌المللی را شتاب بخشیده است. وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران به اصل عدم‌مداخله در امور داخلی کشورها اعتقاد راسخ دارد، اظهارداشت: ایران بر تقویت نقش مردم در این تحولات تأکید کرده است.

صالحی با انتقاد از برخورد گزینشی غرب با تحولات منطقه بر ضرورت ارائه راهکارهای سیاسی در قبال تحولات سوریه تأکید و خاطرنشان کرد: معارضان اصیل در سوریه به گفتمان ملی معتقدند. جلسه گفتمانی که در تهران برگزار شد این را نشان می‌داد، اما تروریست‌ها در سوریه همزمان مردم و دولت را هدف قرار داده‌اند و زیرساخت‌ها و منابع انسانی این کشور را از بین می‌برند.

وی با بیان اینکه ایران طرح جامعی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی سوریه به طرف‌های درگیر و وزرای خارجه ترکیه، سوریه، روسیه و عربستان ارائه کرده است، گفت: اینجانب با تأکید بر ضرورت حمایت از مردم، گفتمان ملی را بهترین راه برای حل مشکل سوریه و بحرین می‌دانم.

بیداری اسلامی؛ تداوم انقلاب ایران

جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور که در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی در سالن همایش‌های صدا و سیما حضور یافته بودند، در حاشیه این اجلاس به بیان نکاتی درباره این اجلاس پرداختند.مهدی ناظمی اردکانی، استاد دانشگاه با بیان اینکه بیداری اسلامی در دنیا بار دیگر عظمت و منزلت اسلام را ثابت کرد، گفت: شکی نیست که اساتید دانشگاه‌ها در این میان نقش مهمی داشته و در بیدار کردن مردم علیه ظلم و استبداد بسیار تلاش کرده‌اند. وی با اشاره به لزوم تشکیل یک نظام مستقل در همه کشورهای انقلابی، تأکید کرد که تعیین یک نظام مبتنی بر اسلام و دیدگاه‌های اسلامی به انتخاب مردم و البته آگاهی‌سازی‌ جامعه از طریق اساتید دانشگاه‌ها بستگی دارد.

ناظمی اردکانی اظهار کرد: حرکت بیداری اسلامی مورد تأیید دانشگاه است و حتی دانشگاه‌های خارجی نیز این اقدامات را در کشورهای منطقه تأیید کرده‌اند. البته من می‌خواهم بگویم که بیداری اسلامی منطقه تداوم انقلاب اسلامی ایران است.
همچنین مصطفی ملکوتیان، استاد دانشگاه تأکید کرد که پس از وقوع بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، تازه نقش اساتید دانشگاه‌ها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه وقوع بیداری اسلامی برای اساتید دانشگاه‌ها تازه اول راه است، گفت: از این پس انقلاب‌ها به تئوری و هدایت نیاز دارند و چه‌کسانی بهتر از اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند این وظیفه را برعهده بگیرند. ملکوتیان همچنین به لزوم آسیب‌شناسی روند حرکت بیداری اسلامی در هر کشور به فراخور وضعیت خودش اشاره و خاطرنشان کرد: این حرکت‌ها به بازشناسی نیاز دارند چون هیچ اقدامی در دنیا نیست که کامل باشد، بنابراین اساتید دانشگاه‌ها در این مرحله هم می‌توانند به کمک کشورها بیایند.

در پایان روز اول اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی مقرر شد تا پنج کمیسیون تخصصی تشکیل شود؛ یکی از این کمیسیون‌ها به بررسی بیداری اسلامی، دستاورد رابطه قدرت در جهان معاصر می‌پردازد و کمیسیونی نیز بحث بیداری اسلامی و حکومت‌داری مبتنی بر مردم‌سالاری را بررسی می‌کند. همچنین کمیسیون‌هایی درخصوص بیداری اسلامی، آسیب‌شناسی تهدیدات و فرصت‌های آن و بیداری اسلامی پیشرفت، عدالت اسلامی و هویت اقتصادی و ظرفیت‌های علمی و نظریه‌پردازی در جهان اسلام تشکیل می‌شود.

کد خبر 193988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز