همشهری آنلاین: وزارت راه و شهرسازی با توجه به مصوبه هیات وزیران و اصلاحیه آن، دستورالعمل نحوه محاسبه مابه التفاوت هزینه‌های ساخت پروژه‌های مسکن مهر را ابلاغ کرد.

مهر نوشت: این دستورالعمل فقط پروژه‌های مسکن مهر که در اراضی دولتی در حال احداث هستند را در بر می‌گیرد و مبنای محاسبه مابه التفاوت موضوع آن تسهیلات پرداخت شده توسط بانک عامل از محل تسهیلات مسکن مهر تا تاریخ اول مهر 1391 است، همچنین دستورالعمل جدید وزارت راه و شهرسازی شامل قراردادهایی می‌شود که قیمت ساخت هر مترمربع زیربنا در آنها از 330 هزار تومان، بدون احتساب هزینه آسانسور ، بیشتر نباشد.

بنابراین گزارش با اعمال این دستورالعمل تمام بندهای تعدیل و پرداخت مابه التفاوت و امثالهم مندرج در قراردادهای سه جانبه و سایر قراردادهایی که به استناد این دستورالعمل مشمول اصلاح قیمت می‌شوند ملغی و این دستورالعمل جایگزین آن بندها می‌شود. در هر صورت با اعمال این دستورالعمل هیچ اضافه بها و تعدیل و مابه التفاوتی تحت هیچ عنوانی به قراردادهایی که از این دستورالعمل پیروی نمایند تعلق نمی‌گیرد.

همچنین از سوی دیگر مابه التفاوت پیش بینی شده در این دستورالعمل به قیمت مندرج در قراردادهای قبلی اضافه شده و چنانچه قیمت ساخت بخش‌هایی از بنا از جمله پارکینگ متفاوت از سایر قسمت‌ها باشد این مابه التفاوت به هر دو قیمت به صورت جداگانه تعلق می‌گیرد.

وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده است: در صورت فسخ یا خاتمه قرارداد با سازنده در هر مقطعی، ملاک تسویه حساب با سازنده مبلغ درج شده در قرارداد اولیه قبل از اعمال این دستورالعمل می‌‍باشد و اعمال این دستورالعمل ها تنها شامل قراردادهایی می‌شود که واحدهای آن به متقاضیان تحویل شود.

برای پرداخت مابه التفاوت مندرج در این دستورالعمل نیز  اخذ ضمانتنامه مورد تایید مدیر کل استان، مدیر عامل شهر جدید، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان صورت می‌گیرد و این ضمانتنامه پس از تحویل کلیه واحدها به متقاضیان قابل استراداد خواهد بود.

بر این اساس در صورتی که تعداد واحدهای یک قرارداد بیش از 300واحد باشد،‌تقلیل مبلغ ضمانتنامه متناسب با تحویل به موقع واحدها با مسئولیت شخص امضاء کننده قرارداد (به‌عنوان کارفرما) بلامانع می باشد.

وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده است: مفاد این دستورالعمل تنها در قالب نمونه الحاقیه پیوست این دستورالعمل قابل اعمال می‌باشد و هرگونه تغییر در مفاد آن مستلزم اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی است و مدیران کل استان‌ها ، مدیران عامل شهرهای جدید، مدیران کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، قیمت نهایی واحدهای مسکونی با آیتم های مندرج در قراردادهای پیش فروش و مابه التفاوت‌های مندرج در این دستورالعمل را با سازنده مربوطه همراه با برنامه زمانبندی تحویل واحدهای مسکونی نهایی کنند.

بنابر این گزارش مابه التفاوت‌های مندرج دراین دستورالعمل تنها پس از تنظیم صورتجلسه قیمت نهایی واحدهای مسکونی با لحاظ لیست آیتم‌های مندرج در قرارداد پیش فروش از جمله آیتم ساخت،‌آماده سازی و محوطه سازی با سازنده و برنامه زمان بندی تحویل واحدهای مسکونی قابل اعمال است و متناسب با پیشرفت پروژه و مطابق دستورالعمل ابلاغی به شماره 91/02/100/49293 مورخ 8 آْبان 1391 از محل آورده متقاضی با عنایت به تذکر مهم زیر قابل پرداخت خواهد بود. دریافت ضمانتنامه بانکی حسن انجام تعهدات با تشخیص مدیر کل استان، مدیر عامل شهر جدید و مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان دراین خصوص بلامانع است.

در پرداخت مابه  التفاوت براساس جدول این دستورالعمل باید به این نکته توجه شود که با توجه به متراژ متفاوت زیربنای واحدها، مبلغ مابه التفاوت الزاماً جدا از اقساط پرداخت توسط بانک نبوده و لازم است مسئولان ذیربط با محاسبه هزینه تمام شده اجرای کار در هر مرحله براساس ساختار شکست قرارداد، ‌اقدام به محاسبه کارکرد سازنده نموده و چنانچه پس از کسر تسهیلات پرداختی توسط بانک،‌ مطالباتی برای سازنده محرز گردید نسبت به پرداخت آن تا سقف رقم تعیین شده در هر مرحله آورده متقاضی اقدام شود.

بنابراین گزارش نحوه محاسبه و پرداخت مابه التفاوت هزینه احداث واحدهای مسکن مهر با رعایت نکات پیش گفته و با تایید مدیر کل استان، مدیرعامل شهر جدید و یا مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به ترتیب جدول زیر است:

شرح حداکثر مابه التفاوت قابل پرداخت به ازاء‌هر مترمربع زیربنا (ریال)
نحوه پرداخت مابه التفاوت به سازنده به ازاء‌هر مترمربع زیربنا
آن دسته از واحدهایی که تا تاریخ 1/7/1391 قسط اول تسهیلات بانکی را دریافت نکرده اند
 
 400000 - همزمان با پرداخت قسط دوم تسهیلات بانکی مبلغ 150000 ریال
-همزمان با پرداخت قسط سوم تسهیلات بانکی مبلغ 100000 ریال
-همزمان با پرداخت قسط چهارم تسهیلات بانکی مبلغ 150000 ریال
آن دسته از واحدهایی که تا تاریخ 1/7/1391 قسط اول تسهیلات بانکی را دریافت و قسط دوم را دریافت نکرده اند
 
 400000 -همزمان با پرداخت قسط دوم تسهیلات بانکی مبلغ 150000 ریال
-همزمان با پرداخت قسط سوم تسهیلات بانکی مبلغ 100000 ریال
-همزمان با پرداخت قسط چهارم تسهیلات بانکی مبلغ 150000 ریال
آن دسته از واحدهایی که تا تاریخ 1/7/1391 قسط دوم تسهیلات بانکی را دریافت و قسط سوم را دریافت نکرده اند
 
 250000

-همزمان با پرداخت قسط سوم تسهیلات بانکی مبلغ 100000 ریال

-همزمان با پرداخت قسط چهارم تسهیلات بانکی مبلغ 150000 ریال

آن دسته از واحدهایی که تا تاریخ 1/7/1391 قسط سوم تسهیلات بانکی را دریافت و قسط چهارم را دریافت نکرده اند
 
 150000 -همزمان با پرداخت قسط چهارم تسهیلات بانکی مبلغ 150000 ریال
 آن دسته از واحدهایی که تا تاریخ 1/7/1391 قسط چهارم تسهیلات بانکی را دریافت کرده اند.
 
 به شرح تبصره 2  به شرح تبصره 2

همچنین براساس تبصره 1 این دستورالعمل، ارقام مندرج در جدول فوق سقف مبلغ مابه التفاوت قابل پرداخت را تعیین نموده و مدیران کل استان‌ها، مدیران عامل شهرهای جدید، مدیران کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان‌ها موظف به بررسی دقیق میزان پیشرفت کار و تعیین مابه التفاوت قابل پرداخت به هر پروژه متناسب با پیشرفت فیزیکی در آن مرحله می‌باشند.

تبصره 2 این دستورالعمل نیز تصریح می‌دارد که کلیه قراردادهایی که تا تاریخ اول مهر ماه 1391 قسط چهارم خود را به طور کامل دریافت نموده لیکن عملیات ساختمانی آن پایان نیافته است، چنانچه تا پایان سال 1391 نسبت به اتمام عملیات ساختمانی و تحویل کلیه واحدهای موضوع قرارداد خود اقدام و برای آنها دفترچه فروش اقساطی توسط بانک صادر شود، مشمول دریافت مبلغ 50000 ریال مابه التفاوت به ازاء هر مترمربع زیربنا می‌شوند.

این گزارش حاکی است، مابه التفاوت هزینه آسانسور بر اساس مشخصات ابلاغی در پیوست بخشنامه شماره 36206/400 مورخ 16 شهریور 1389 به صورت مقطوع و تا سقف مندرج در جدول زیر به نسبت متراژ ناخالص واحد مسکونی بر روی هر یک از واحدهای مسکونی یک بلوک سرشکن و قابل پرداخت خواهد بود:

شرح مبلغ کل برای هر آسانسور نحوه پرداخت
آسانسور 4 نفره 240 میلیون ریال متناسب با زیربنای هر واحد پس از نصب آسانسور
 
آسانسور 6 نفره 280 میلیون ریال متناسب با زیربنای هر واحد پس از نصب آسانسور
 
کد خبر 193942
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز