همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه و بیدار اسلامی گفت، انتخاب‌ةای انسان زمانی دارای ارزش است که آزادانه باشد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد که در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی در حضور 600 نفر از اساتید ایرانی و غیرایرانی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما سخن می‌گفت، با ابراز خرسندی از حضور در این جمع و اهمیت این اجلاس، گفت: اجلاس شما دارای عنوان مهمی است و جمعی از عالمان و دانشمندان و اساتید در اینجا گرد هم آمدند و تردید نداریم و نباید تردید داشت که هر چه خیر و نیکی است از ناحیه علم،‌ معرفت و دانش است و اگر بنا باشد که اتفاق مثبتی در عالم رخ دهد، باید از ناحیه عالمان، دانشمندان و از طریق ارتقای دانش و علم باشد.

وی با بیان این‌که نقش دانشمندان و اساتید در اصلاح جامعه و تحقق آرمان‌های بشری نقشی برجسته و یگانه است، به موضوع بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: بیداری اسلامی نیز عنوان بسیار مهمی است که من می‌خواهم چند جمله در مورد آن صحبت کنم.

وی با طرح این پرسش که بیداری یعنی چه؟ گفت: آیا بیداری به این معناست که ما می‌خواهیم انسان‌ها را نسبت به مسائل سیاسی آگاه کنیم تا شرایط محیط تغییر کند؟ آیا منظور آن است که انسان‌ها نسبت به مسائل اقتصادی آگاه شوند و منجر به تغییر شرایط شود؟ منظور از بیداری چیست؟ اعتقاد دارم که منظور از بیداری یعنی بازگشت انسان‌ها به حقیقت انسانی خود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: فرض کنید که مردم دنیا به مسائل سیاسی و اقتصادی آشنا شوند، آیا تمام مسائل دنیا حل می‌شود؟ بخش اصلی مشکلات دنیا از ناحیه کسانی است که به مسائل سیاسی و اقتصادی مسلط هستند و در حقیقت باید گفت مشکل بشر، غفلت از حقیقت انسانی خود است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت انسان و با تاکید بر این‌که موضوع عالم، انسان است، اظهار کرد: اگر انسان را از هستی بگیریم، دیگر موجودات بی‌معنا هستند.

وی با بیان این‌که همه پیامبران آمده‌اند برای بیداری، اظهار کرد: بیداری یعنی این‌که انسان نسبت به حقیقت خود و ماموریت خودش در این عالم آگاهی و احاطه پیدا کند. کسی که خود را فراموش کرده است، زندگی برای او چه معنا دارد؟ کمال و اصلاح چه معنایی خواهد داشت؟ بی‌معنا خواهد بود.

رئیس‌جمهور افزود: پیامبران آمدند، برای بیداری انسان‌ها و بازگشت انسان‌ها به فطرت خود و ریشه مشکلات بشر در طول تاریخ، فراموشی خود انسان است. همه همت شیاطین بر این بوده که انسان‌ها، خودشان را فراموش کنند، ظلم‌ها، اشغال‌گری‌ها، کشتارها، مساله فلسطین‌، برده‌داری، استعمار، غارت از ملت‌ها، آدم‌کشی و زورگویی‌ها به خاطر این است که عده‌ای حقیقت انسانی خود را فراموش کرده‌اند.

احمدی‌نژاد در ادامه با طرح این پرسش که حقیقت انسانی چیست؟ گفت: انسان مهمترین موجود عالم است، انسان آیینه خداوند است و در واقع انسان موجودی است که می‌تواند تجلی خداوند در عالم هستی باشد. انسان می‌تواند به جایی برسد که هر کسی به او نگاه می‌کند، خدا را ببیند. انسان ظرف معرفی خداوند است، همه صفات و اسماء الهی در فطرت الهی انسان متجلی است و استعداد الهی شدن در تک تک انسان‌ها نهادینه شده است. انسان می‌تواند از پایین‌ترین مراتب هستی و ارزش‌های انسانی تا مقام خلیفه‌اللهی بالا برود.

وی با بیان این‌که نقطه‌ی اولی و اصلی اختلاف ما با مستکبران و قلدران به تفاوت تعریف ما از انسان برمی‌گردد، افزود: در واقع نقطه اختلاف ما با دنیاپرستان به این موضوع برمی‌گردد. اگر تعریف و دریافت از انسان اصلاح شود و در باور به حقیقت انسان، اصلاحات صورت بگیرد، مابقی مسائل به تبع آن اصلاح می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که اولین گام در اصلاح جهان، اصلاح انسان است و اولین گام برای اصلاح انسان‌ها، اصلاح در باور و نگاه انسان به خود انسان است، اظهار کرد: بقیه تحولات تبع است، انسان باید خود را از خاک تا خدا بالا بکشد و همه ماموریت انسان در عالم مادی همین است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: همه زندگی انسان 70، 80 سال عمر در این دنیا نیست، قبل از آن بوده و بعد از آن نیز خواهد بود، در واقع انسان ابدی است و چون ابدی است، ازلی نیز است.

وی با بیان این‌که این مقطع دنیا فرصت جهش و کمال برای انسان است، تصریح کرد: در نقطه‌ی مقابل این اندیشه، اندیشه مادی است،‌اندیشه‌ای که نقطه تمرکز آن معرفی انسان به عنوان موجودی خودخواه که به دنبال ارضای شهوت‌هاست، می باشد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که انسان برای این‌که خود را بالا بکشد، نیازمند چند عامل است،‌گفت: اولین عامل، آزادی است. خداوند انسان را آزاد خلق کرد و انتخاب‌های انسان زمانی ارزش دارد که آزادانه باشد. بهترین انتخابات‌ها در شرایط اکراه فاقد ارزش است؛ چرا که کمال‌آفرین نیست. زمانی تصمیمات و اقدامات ما کمال‌آفرین است که همراه با انتخاب آزادانه باشد و اکراه، کمال‌آفرین نیست. بهترین اعمال نیز اگر از روی اکراه صورت بگیرد، کمکی به تعالی انسان نمی‌کند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که آزادی بالاترین موهبت الهی به نوع بشر است، اظهار کرد: ما با اشغالگری و استعمار مخالف هستیم؛ چرا که آزادی انسان‌ها را محدود می‌کند.

وی همچنین به اهمیت مقوله عدالت در این زمینه اشاره کرد و گفت: عدالت بستر کمال انسان و اعتلای روح انسان است و هر موجودی در این عالم که به لحاظ جسمی، فیزیکی و معنوی در شرایط عادلانه رشد می‌کند.

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر این‌که ما با ظلم و اشغالگری مخالف هستیم؛ چرا که شرایط را ناعادلانه می‌کند و فرصت کمال انسان‌ها را می‌گیرد، اظهار کرد: ظلم هم ظالم را در مسیر کمال ساقط می‌کند و هم مانع کمال دیگران است.

احمدی‌نژاد به اهمیت موضوع عشق و محبت اشاره کرد و گفت: خلق انسان بر اساس عشق بوده است و محال است کسی از موضع کینه‌ورزی به کمال دست پیدا کند.

وی افزود: هدایت جز بر بستر محبت و عشق نیست و محال است که به اجبار بتوان کسی را هدایت کرد، با اجبار می‌شود از سقوط جلوگیری کرد، ولی برای هدایت و بالا بردن نیازمند محبت و عشق هستیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که همه آزادی در سایه عبودیت خداوند است، گفت: عبودیت یعنی این‌که انسان از تمام گرایش‌های زمینی و خودخواهانه تخلیه شود و گرایشات او به سوی خدا و تسلیم در برابر خداوند باشد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که تنها راه آزادی، عبودیت است و اگر عبودیت نباشد، آزادی معنا ندارد، به اهمیت حاکمیت انسان‌های عادل و صالح نیز اشاره و اظهار کرد: جامعه انسانی بدون حکومت یعنی هرج و مرج و تحقق عدالت و آزادی در سایه حاکمیت انسان‌های آزاده، عادل و صالح است.

وی با طرح این پرسش که یک حکومت چقدر می‌تواند عدالت،‌ آزادی و عشق را حاکم کند، گفت: به میزانی که مردم طالب این موضوع باشند. اگر مردمی طالب عدالت نباشند، عدالت محقق نمی‌شود، ‌اگر طالب آزادی نباشند،‌ آزادی حاکم نمی‌شود و همه پیامبران آمده‌اند تا مردم را مشتاق عدالت، آزادی و کمال کنند.

رئیس‌جمهور گفت: هر چقدر در جامعه انسانی در زمینه عشق، عدالت و آزادی مطالعه بالاتر و عمیق‌تر باشد، به همان نسبت نیز این مقوله‌ها در جامعه حاکم می‌شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: مهمترین ماموریت پیامبران، بیدار کردن انسان‌ها و زنده کردن شیرینی عدالت، عشق و آزادی در کام انسا‌ن‌ها و نشان دادن افق بلند انسانیت به انسان‌ها بوده است.

وی ادامه داد: فرض کنید که مردم خواهان عدالت، عشق و آزادی باشند،‌ حاکمان چگونه باید باشند؟ چقدر می‌توانند عدالت را پیاده کنند؟ به میزانی که در درون خود عادل و آزاد باشند به همان نسبت نیز می‌توانند عدالت، آزادی و عشق را نیز حاکم کنند و کسی می‌تواند همه عشق، عدالت و آزادی را حاکم کند که در نقطه‌ی اوج آن باشد و آن کسی نیست جز انسان کامل، انسانی که تمام زیبایی‌های انسانی در آن شکوفا شده و به اوج رسیده است و پیامبر ما یک انسان کامل بود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی گفت: ما می‌گوییم بیداری اسلامی، بیداری اسلامی یعنی چی؟ یعنی مسلمانان بیدار شوند یا نه، اسلامی صفت بیداری است؛ معلوم است که منظور ما تعریف دوم است یعنی بیداری از جنس اسلامی.

احمدی‌نژاد با طرح این پرسش که اسلام چیست؟ اظهار کرد: آیا خداوند برای یاری انسان‌ها در سیر بی‌نهایت کمال جز اسلام چیزی دیگری فرستاده است؟ خیر. تنها دینی که خداوند فرستاده از آدم تا خاتم، اسلام است، مگر حضرت ابراهیم، موسی و عیسی مسلمان نبودند؟ مگر می‌شود که خداوند برای هدایت نوع انسان که واحد است دو هدایت گوناگون و متفاوت ارسال کند؟ محال است.

وی تصریح کرد:یک دین و یک صراط است، ما 10 تا دین نداریم، اسلام آمد که انسان‌ها را به فطرت الهی خود برگرداند و قوم و طایفه خاصی مدنظر نبوده است، خطاب اسلام ‌بشری است و برای تمام انسان‌هاست، اسلام مرز ندارد و هر کسی در هر جای دنیا به فطرت اسلامی خود برگردد و تسلیم امر خداوند، می‌شود مسلمان. بیداری اسلامی مخصوص مسلمانان نیست و متعلق به تمام بشریت است، اسلام نیز برای همه است و جهانی است؛ چرا که انسان موجودی جهانی است. نوع نگاه مسلمانان نیز باید جهانی باشد، مسلمانان نمی‌توانند جهانی فکر نکنند. همان مقدار که ما دل‌مان برای مردم غزه و فلسطین می‌سوزد، باید از ظلمی که در آفریقا و آمریکای لاتین نیز صورت می‌گیرد، ناراحت شویم، هر جا ظلمی هست باید ناراحت شویم.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که در موضوع بیداری اسلامی یک نگاه قومی و تعصبی داریم، در صورتی که این تصور اشتباه است، این برای همه است. البته وقتی ما دعوت به دینداری می‌کنیم به این معنا نیست که دیگران زیر حاکمیت ما قرار بگیرند، هر کس باید سیر کمالی خود را طی کند و نقطه مشترک همه ما که تحقق آزادی، عدالت و عشق است، حاکم شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که اگر بخواهیم مسلمانان را نیز نجات دهیم نگاه ما باید جهانی باشد؛ چرا که عشق ، آزادی ، عدالت و انسان مفهوم جهانی است، اظهار کرد: دشمنان بشریت تمام مفاهیم خود را مثل دموکراسی و حقوق بشر جهانی کرده‌اند، مفاهیم مورد نظر ما نیز باید جهانی باشد و دل‌مان باید برای مردم آمریکا و اروپا هم بسوزد؛ چرا که آنها نیز تحت ظلم هستند و اسیر حاکمان ناصالح.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: نقطه مشترک تمام انسان‌ها، رسیدن به نقطه کمال و حاکمیت کامل عدالت و آزادی در جهان است و این زمانی محقق می‌شود که انسان کامل بر تمام عالم حاکم شود، در واقع انسان کامل محور وحدت تمام انسان‌ها، عدالت‌خواهان و آزادی‌خواهان است.

وی در پایان گفت: پیش به سوی بیداری، بیداری تمام انسان‌ها برای رسیدن به اهداف اسلامی،‌ یعنی کمال، ‌عدالت، عشق و آزادی.

کد خبر 193932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز