همشهری آنلاین: شهر تهران از 21 آذر شاهد برگزاری رویدادی خواهد بود که در تاریخ عکاسی ایران بی‌سابقه بوده است.

عکاسی

به گزارش ایسنا، برنامه «۱۰ روز با عکاسان ایران» با رویکرد علمی و آموزشی در حوزه‌ عکاسی در سه بخش بزرگداشت پیشگامان عکاسی معاصر ایران،‌ آموزش، میزگرد تخصصی و نمایشگاه عکس خانه هنرمندان ایران میزبان عکاسان سراسر کشور است.

ریاست افتخاری این برنامه‌ ده روزه را هادی شفائیه، از شاخص‌ترین عکاسان پیشگام ایران که از طراحان و پایه‌گذاران اصلی رشته‌ عکاسی در دانشگاه‌های ایران است، برعهده دارد.

این برنامه‌ ده روزه دربرگیرنده‌ نمایشگاه‌های عکس با موضوع عکاسی معاصر ایران، زلزله آذربایجان و گزیده آثار مسابقه‌ جهانی عکس اعتیاد، است که با نمایشگاه‌هایی از کتاب‌ها و انتشارات مختلف در زمینه عکاسی همراه خواهد بود.

نمایش روزانه‌ فیلم‌هایی با مضمون آموزش عکاسی و برگزاری ورک‌شاپ عکاسی، سمینارهایی با موضوع عکاسی، فرهنگ و جامعه و همچنین نشست‌های تخصصی عکاسی با درباره‌ مسایل جامعه‌ عکاسی ایران نیز از دیگر برنامه‌های ده روز با عکاسان ایران است.

تجلیل از ده نفر از پیشگامان عکاسی ایران و نیز بزرگداشت یاد پنج عضو برجسته‌ جامعه‌ عکاسی ایران، بخش دیگری از این برنامه‌ها را شامل می‌شود.

در مراسم آغازین، که با اجرای اکبر عالمی همراه است، علاوه بر نمایش آثاری از فرازهای تاریخی عکاسی ایران و گشایش نمایشگاه‌های پیش‌بینی شده در تالارهای پاییز و زمستان، ممیز و میرمیران خانه‌ هنرمندان ایران، فیلم مستند «عکس‌های ناتمام»، ساخته‌ عمید راشدی و تورج ربانی، درباره‌ زنده‌یاد بهمن جلالی، در تالار استاد جلیل شهناز و ناصری به نمایش درمی‌آید.

روز چهارشنبه 22 آذر نیز از ساعت 14:30 تا 16 فیلمی با عنوان «جیمز نچوی: عکاس خط آتش»، به‌نمایش گذاشته می‌شود و از ساعت 16 تا 18 مهدی مقیم‌نژاد درباره‌ عکاسی فاین آرت سخن خواهد گفت.

همچنین از ساعت 18 تا 20 نشستی با حضور علی قلمسیاه، محمدرضا شریف‌زاده، محمد مترجم‌زاده، مهدی مقیم‌نژاد و محسن راستانی برای بررسی آموزش عکاسی امروز ایران در تالار استاد جلیل شهناز برگزار خواهد شد.

اما پنج شنبه 23 آذر، از ساعت 14:30 تا 15 فیلمی مستند با عنوان «... و سرانجام بینال عکاسی» ساخته‌ زنده‌یاد محمد رازدشت نمایش داده می‌شود و دو نشست عکاسی صحنه‌پردازی شده با حضور زانیار بلوری و «عکس شخصی آدم‌های مجازی» با حضور سارا زندوکیلی تدارک دیده شده است.

همین روز از ساعت 18 تا 20 علی رجبی قابلیت‌های Camera Raw را در قالب کلاس آموزشی تشریح می‌کند.

جمعه 24 آذر سانس نخست به‌نمایش سه فیلم «کاوه گلستان؛ تصویر اعتراض صدای صلح» ساخته‌ زنده‌یاد محمد رازدشت و سیف‌الله صمدیان و «سعید جان‌بزرگی از زبان کاوه گلستان» ساخته‌ احسان رجبی و نیز فیلم «نگار بی خبر» درباره‌ کاظم اخوان عکاس اسیر، ساخته‌ فریدون گنجور و محسن قیصری اختصاص داده شده است.

در سانس دوم نیز از ساعت 16 حمید سوری، چگونگی خلق یک پروژه عکاسی را مرور می‌کند.

همچنین از ساعت 18 نشستی با موضوع «عکاسی در موقعیت‌های بحرانی؛ انقلاب، جنگ، زلزله و... » برگزار خواهد شد که با حضور محمد صیاد، محسن شاندیز، محمد فرنود، سیف‌الله صمدیان، امیرعلی جوادیان و سعید صادقی همراه است.

 

کد خبر 193890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز