همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پروش پس از حادثه دلخراش آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد در پیرانشهر در مجلس حضور یافت و با وجود درخواست نماینده پیرانشهر برای استعفایش، گفت: درست نیست که وزیر آموزش و پرورش تا آخر عمر برای هر اتفاقی که در این وزارتخانه می افتد عذرخواهی کند.

حاجی بابائی

آتش گرفتن بخاری نفتی در یکی از مدارس منطقه پیرانشهر که موجب آسیب دیدن 29 دانش آموز این مدرسه شده بود، بار دیگر پای وزیر آموزش و پرورش را به مجلس کشاند تا حاجی بابائی در میان هیاهوی نمایندگان برای استعفایش، نه تنها عذرخواهی نکند بلکه با مقصر دانستن معلم این مدرسه، از زیر بار این مسئولیت همچون حوادث پیشین شانه خالی کند.

حاجی بابائی در بخش دیگری از صحبت‌های با بیان این موضوع که این درست نیست که وزیر آموزش و پرورش تا آخر عمر برای هر اتفاقی که در این وزارتخانه می افتد عذرخواهی کند، گفت: مقصر در حادثه آتش سوزی این مدرسه دخترانه، معلم مدرسه بوده که به جای اینکه دانش آموزان را از کلاس خارج کند قصد داشت بخاری را بجابجا کند که به علت داغ بودن بخاری از دستش رها شده و مدرسه آتش گرفته است.

وزیر در ادامه افزود: اگر این اشتباه اگر از سوی معلم انجام نمی شد و دانش آموزان زودتر از کلاس خارج می شدند شاهد چنین فاجعه ای نبودیم و به خاطر ایثار این معلم بود که دانش آموزان سوختند.

البته صحبت‎های اهالی مجلس در رابطه با حادثه مدرسه شین آباد به گفته‌های حاجی بابایی ختم نشد و پس از حاجی بابائی نوبت به رئیس مجلس رسید تا خواهان پیگیری کامل این موضوع شود و از سوی دیگر نیز نماینده پیرانشهر استعفا را به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد دهد.

خلاصه مباحث مطرح شده در جلسه امروز مجلس پیرامون آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد به نقل از فارس و مهر از این قرار است:

 

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش

  • وقتی این حادثه اتفاق افتاد من در اجلاس آیسسکو بودم که بلافاصله بعد از اطلاع از این موضوع ساعت 23:30 از فرودگاه مهرآباد به تبریز رفتم و ساعت 2:30 با مسئولان استان جلسه داشتم و با تک تک دانش آموزان و خانواده های آنان گفتگو کردم.
  • معتقدم باید همه اطلاعات این حادثه را سریع به نمایندگان بدهم. اینکه این نقل قول از من منتشر شده که "خبرنگاران باید من را مطلع می کردند" درست نیست و در این خصوص من با هیچ کس هیچ حرفی نزده ام.
  • این مدرسه 178 دانش آموز دارد که 36 نفر در کلاس حادثه دیده بودند. مدرسه همچنین سرایداری دارد که قبل از آغاز کلاس درس به داخل بخاری نفتی که ساخت شرکت ارج بود نفت ریخته بوده و متاسفانه این نفت به اطراف بخاری نشت می کند.
  • مقصر در حادثه آتش سوزی این مدرسه دخترانه، معلم مدرسه بوده که به جای اینکه دانش آموزان را از کلاس خارج کند قصد داشت بخاری را جابه‌جا کند که به علت داغ بودن بخاری از دستش رها شده و مدرسه آتش گرفته است.
  • اگر این اشتباه اگر از سوی معلم انجام نمی شد و دانش آموزان زودتر از کلاس خارج می شدند شاهد چنین فاجعه ای نبودیم و به خاطر ایثار این معلم بود که دانش آموزان سوختند.
  • خوشبختانه خطری که جان این دانش آموزان را تهدید می کرد برطرف شد و ابتدا پیش بینی می شد به خاطر رفتن حرارت در ریه آنها خطراتی پیش بیاید اما این مشکل حل شد و پیش بینی می شود دانش آموزان به زندگی و اجتماع برگردند.
  • آموزش و پرورش نیز تمام هزینه ها برای برگشت این دانش آموزان به زندگی را پرداخت خواهد کرد و در هر جای دنیا که نیاز باشد آنها درمان شوند هزینه اش را آموزش و پرورش تقبل می کند.
  • درست نیست که وزیر آموزش و پرورش تا آخر عمر برای هر اتفاقی که در این وزارتخانه می افتد عذرخواهی کند. من از پدر و مادر این دانش آموزان بسیار تشکر می کنم که در کمال احترام با من برخورد کردند که این نحوه برخورد آنها وظیفه ما را سنگین تر می کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس

  • این اتفاق حادثه تلخی بود و همه قلوب ملت ایران را متاثر کرد و باید در این خصوص چندین اقدام صورت گیرد.
  • ابتدا مقصر اصلی باید پیدا و با آن برخورد شود و از بروز چنین حوادثی با آموزش و تعلیم به دانش آموزان جلوگیری شود.
  • مسئولان تلاش کنند آسیب دیدگان به نحو درست مداوا شوند و هزینه درمان آنها را به عهده بگیرند تا بتوانند به راحتی به جامعه بگردند.
  • کمیسیون مربوطه هم پیگیر این موضوع باشد و مشکلات دانش آموزان مرتفع شده و آقای حاجی بابایی هم به قول هایی که داده است عمل کند.

رسول خضری نماینده پیرانشهر

  • فاجعه ای که شاهد آن هستیم جزو فجایع ملی کشور ماست. اگر در زمان حادثه تصادف دانش آموزان بروجن و اردوهای راهیان نور با جدیت ورود پیدا می کردیم امروز شاهد این حادثه دلخراش نبودیم.
  • در مدرسه ای که 500 متر دورتر از مرکز شهر است سیستم گرمایشی شوفاژ است در حالیکه در این مدرسه با کمال تاسف بخاری نفتی که مقرون به صرفه هم نیست استفاده می شود حتی بر اساس نظام مهندسی ساختمان نیز استفاده از بخاری نفتی ممنوع شده است. 10 سال است که این منطقه گازرسانی شده چرا نباید سیستم حرارت مرکزی داشته باشد؟ اگر این موضوع در هنگام ساخت مدرسه جدی گرفته می شد شاهد این حادثه نبودیم.
  • از اعتباراتی که برای مدارس و مقاوم سازی آنها تخصیص داده شده است یک ریال هم به مدارس پیرانشهر پرداخت نشده است.
  • چرا مانند زندان از نرده های آهنی در این محل آموزشی استفاده شده است که دانش آموزان در هنگام حادثه نتوانند جان خود را نجات دهند. آیا به خدمه و پرسنل آموزش و پرورش برای مواجهه با حوادث آموزش داده نمی شود؟ پس چرا اینقدر عدد و ارقام در این رابطه می دهیم؟ اگر معلم قبل از انتقال بخاری به خارج از فضای حادثه دانش آموزان را منتقل می کرد چنین حادثه ای پیش نمی آمد. کپسول آتش نشانی هم در این حادثه استفاده شده اما متاسفانه تاثیری نداشته است این حادثه از آن دست حوادثی است که خطای بشری در آن نقش مستقیم دارد.
  • درمان مصدومان تا لحظه بازگشت به زندگی عادی و بازگشت به اجتماع آنها باید مد نظر قرار گیرد همچنین از نظر زیبایی این دختران دچار مشکلاتی شده اند و دست و صورتشان سوخته است که نیاز به جراحی های متعدد دارد و من چون پزشک هستم می دانم این جراحی ها مستلزم هزینه های زیادی است و هزینه آن باید به تصویب هیات وزیران برسد.
  • همچنین باید از ملت ایران برای این حادثه عذرخواهی شود. هر جای دنیا این اتفاق رخ می داد وزیر مربوطه استفعا می کرد من همین توصیه را به حاجی بابایی دارم.
  • بحث اشتغال آنان در آینده و مباحث مربوط به اقتصاد و اجتماع آنان و همچنین مسائل روحی و روانی آنها باید مد نظر قرار گیرد. در این خصوص باید با تمام قدرت ظاهر شویم.

 

مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس

  • در ابتدا از آسیب دیدگان عیادت کردم و اطلاعات دانش آموزان به طور کامل اخذ شد و از سوی دیگر با مسئولان آذربایجان غربی و نیروی انتظامی دیدارهای داشتم.
  • این مدرسه شامل 3 ساختمان بوده که این اتفاق در 2 کلاس آن رخ داده است.
  • مدرسه سرایدار نداشته و تنها یک خدمتگزار در این مدرسه وجود داشته که ساعت 7:30 صبح روز حادثه به مدرسه می‌آید و اقدام به روشن کردن بخاری‌های نفتی می‌کند و سپس دانش آموزان وارد کلاس می‌شوند و معلم هم ساعت 7:30 سر کلاس حضور می‌یابد.
  • دانش آموزان دود کردن بخاری نفتی را می‌ببیند و لازم به ذکر است بخاری نفتی دارای کاربراتور و ساخت شرکت ارج بوده است و در زمان وقوع حادثه نفت سر کوره بخاری جمع شده بود و دانش آموزان سرریز نفت را دیده بودند.
  • حتی برخی از دانش آموزان در این زمان از معلم اجازه می‌گیرند که از کلاس خارج شوند اما معلم به آنها اجازه نمی‌دهد و سراغ خدمتگزار می‌رود و خدمتگزار نیز بدون کنترل بخاری دوباره آن را روشن می‌کند که این موضوع موجب آتش گرفتن بخاری می‌شود.
  • در این هنگام معلم کلاس مجاور، دانش آموزانش را از کلاس خارج می‌کند و سپس به کمک خدمتگزار می‌آید و بخاری را بلند می‌کند اما بخاری می‌افتد و نفت روی سطح زمین پخش می‌شود و دانش آموزان انتهای کلاس می‌مانند و آسیب می‌بییند.
کد خبر 193766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز