علی شاکری: تنها چند هفته از آغاز بازی‌های لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران در این فصل گذشته بود که زمزمه‌های برخی از مربیان و تیم‌ها درباره اشتباهی که در پذیرش شیوه جدید برگزاری مسابقات پلی‌آف (با حضور چهار تیم) مرتکب شده بودند به گوش رسید.

ورزش - والیبال

در واقع آنها از سکوت یا جواب مثبتی که پیش از این به پیشنهاد ارائه شده از سوی مسئولان سازمان لیگ در جلسه شورای عمومی سازمان لیگ داده بودند، پشیمان شده و خواستار بازگشت شیوه انجام بازی‌های این مرحله از مسابقات پایانی لیگ به همان روال دوره‌های قبلی(با حضور هشت‌تیم) شدند. اگرچه در ابتدا در صحبت‌های مسئولان سازمان لیگ و به‌خصوص رئیس آن خبری از نرمش نبود و روزنه‌ای از تجدیدنظر در این خصوص دیده نمی‌شد اما با داغ شدن بحث و افزایش موافقان انجام پلی‌آف با حضور هشت تیم، ابتدا منوچهر پورحسن و سپس محمود افشار‌دوست، دبیر فدراسیون والیبال از بررسی این موضوع در تعطیلات ‌‌بین دو‌نیم‌‌فصل خبر دادند و آمادگی فدراسیون و سازمان لیگ را برای شنیدن نظرات موافق و مخالف و همچنین دریافت پیشنهادهای تیم‌ها درخصوص تغییر شیوه احتمالی مرحله پلی‌آف اعلام داشتند. در این گزارش به بررسی این موضوع و دیدگاه برخی از موافقان و مخالفان این طرح پرداخته شده است.

لیگ برتر والیبال ایران چند سالی است که از برگزاری رقابت‌های دوره‌ای به انجام بازی‌های چندمرحله‌ای به سبک لیگ‌های اروپایی معروف به پلی‌آف تغییر روش داده است. در چند دوره نخست، قهرمان لیگ برتر والیبال همواره از دل مسابقات پلی‌آف با شیوه هشت تیمی بیرون ‌می‌آمد تا اینکه در فصل گذشته عدم‌اشتیاق تیم‌های صعود نکرده به مرحله نیمه پایانی به ادامه رقابت‌ها به بهانه‌های مختلف ازجمله بی‌انگیزگی بازیکنان و صرفه‌جویی در هزینه و بی‌اهمیت بودن مقام‌های پنجم تا هشتم باعث شدکه مسئولان سازمان لیگ به فکر چاره دیگری بیفتند. این موضوع به نوعی در تصمیم امسال مسئولان در برگزاری مسابقات پلی‌آف با حضور چهار تیم برتر جدول دوره‌ای و انجام بازی‌ها برای دومین بار در تاریخ این بازی‌ها به شکل متمرکز در تهران و سالن 12هزار نفری بی‌تأثیر نبوده است. البته اینگونه هم نبوده که مسئولان سازمان لیگ پیشنهاد خود را بدون درنظرگرفتن رأی نمایندگان تیم‌ها اجرایی کنند بلکه پس از گرفتن رأی اکثریت حاضر در جلسه هماهنگی قبل از آغاز مسابقات این فصل به چنین تصمیمی رسیدند. حالا با تمام شدن بازی‌های نیم‌فصل که با برگزاری 66بازی طی 11هفته سپری شد و شرایط جدید و سختی که تیم‌ها عملا در جریان رقابت‌ها دور رفت تجربه کرده‌اند، برخی از مربیان و دست‌اندرکاران تیم‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اجرای همان شیوه سابق با توجه به پیشرفت تیم‌ها در این فصل می‌تواند سودمند‌تر باشد.

مقصران اصلی

طی فراخوان‌های متعدد سازمان لیگ در سال‌های گذشته، تعدادی از مدیران تیم‌ها و مربیان با نادیده گرفتن اهمیت برخی جلسات مهم شورای لیگ به آن پشت کرده و به بهانه‌های واهی به جای خود نمایندگان غیرمطلع را راهی فدراسیون والیبال و جلسه سازمان لیگ کردند و حالا معلوم است که این افراد به‌عنوان مقصران اصلی شرایط به‌وجودآمده امروز باید پشیمان بوده و خود را سرزنش کنند؛ مشکلی که بهروز عطایی، سرمربی کاله مازندران از آن چنین یاد می‌کند: «مسئله مهم‌ این است که چرا نمایندگان تیم‌ها در جلسه سازمان لیگ در شروع مسابقه‌ها یا شورای عمومی سازمان لیگ اظهارنظر نمی‌کنند و وقتی بحثی مطرح می‌شود نسبت به آن هیچ موضعی اتخاذ نمی‌کنند. معمولا جلسات سازمان لیگ طوری برگزار می‌شود که پس از صحبت 30دقیقه‌ای رئیس فدراسیون باقی اعضا و نمایندگان باشگاه‌ها هیچ نظری را عنوان نمی‌کنند. فکر می‌کنم چنین موضوع‌هایی می‌تواند در شروع یا پایان رقابت‌های لیگ به بحث گذاشته شود. تعجب می‌کنم چرا زمانی که نماینده باشگاه کاله درباره چگونگی به خدمت گرفتن بازیکنان ملی‌پوش خود درصورت قهرمانی برای جام باشگاه‌های آسیا اظهارنظر کرد، سایر تیم‌ها هیچ موضعی اتخاذ نکردند. آیا واقعا کاله در این فصل تنها مدعی قهرمانی است؟ پس چرا نمایندگان سایر تیم‌ها در زمان لازم حرف‌های خود را مطرح نمی‌کنند و حالا در طول رقابت‌ها خواستار تغییر در شیوه برگزاری مسابقه‌ها هستند؟» با این حال معتقدیم این اشکال به سازمان لیگ هم وارد است که هیچ‌گاه در سال‌های اخیر درصدد آسیب‌شناسی جدی لیگ در پایان هر دوره از رقابت‌ها و نظر‌خواهی از کارشناسان برای رسیدن به یک جمع‌بندی مناسب و مشخص برای دوره‌های بعد نبوده است.

موافقان و مخالفان

از روزی که بحث تغییر شیوه بازی‌های مرحله پلی‌آف به همان شیوه گذشته به میان آمده تا به امروز به نوعی شاهد صف‌آرایی موافقان و مخالفان بسیاری در این خصوص بوده‌ایم، درحالی‌که به‌نظر می‌رسد تعداد موافقان بسیار بیشتر از مخالفان است. از سرشناس‌ترین مخالفان هشت‌تیمی‌شدن پلی‌آف می‌توان از سرمربیان دو تیم موفق نیم فصل یاد کرد. میرحسینی به‌عنوان سرمربی تیم پیشگامان کویر یزد معتقد است که اصلا این کار درست نیست و تیم‌ها باید قبل از شروع بازی‌ها به چنین تفکری می‌رسیدند و امروز برای تغییر دیر است. وی اعتقاد دارد که با اضافه شدن بازی‌ها، برنامه‌ریزی آنها کاملا به هم می‌ریزد. از سوی دیگر مصطفی کارخانه، سرمربی متین ورامین هم با میرحسینی هم‌عقیده است و می‌گوید: «اگر قرار بر این بود که مرحله پلی‌آف با حضور هشت تیم انجام شود، چرا آقایان در جلسه هماهنگی در مقابل این پیشنهاد سازمان لیگ سکوت کرده‌اند و حالا که شرایط بازی‌ها را به دلخواه خود نمی‌بینند، از پلی‌آف هشت تیمی صحبت می‌کنند». وی می‌افزاید: «من این موضوع را به‌خاطر اینکه تیم‌ام هم‌اکنون در جایگاه دوم جدول است نمی‌گویم و حتی اگردر پایان بازی‌ها به جمع چهار تیم برتر راه پیدا نکنیم باز هم سر حرفم هستم. کارخانه حتی تهدید کرد که اگر فدراسیون والیبال زیر بار تغییر شیوه برگزاری مسابقات پلی‌آف برود، او تیمش را از لیگ برتر خارج می‌کند. پیمان اکبری، سرمربی پیکان جزو موافقان هشت‌تیمی شدن پلی‌آف است. او می‌گوید: «این اعتقاد را امروز پیدا نکرده‌ام و مطمئن هم هستم که تیم‌ام در هر شرایطی جزو چهار تیم برتر بازی‌های دوره‌ای خواهد بود اما با وجود این و با اینکه می‌دانم مسئولان سازمان لیگ روی حرف‌هایم حساسیت دارند، تأکید می‌کنم عدم‌برگزاری مرحله پلی‌آف با حضور هشت تیم برتر، ظلم بزرگی در حق تیم‌هایی خواهد بود که چندان فاصله‌ای با تیم‌های صعود‌کننده ندارند». پرویز کاظمی، سرمربی شهرداری تبریز هم با دید موافق به این موضوع نگاه می‌کند و معتقد است که لطف پلی‌آف به حضور هشت‌تیم در آن است نه چهار تیم و این در تمامی دنیا رایج است. جبار قوچانی‌نژاد(سرمربی میزان خراسان‌رضوی)، مجید ساداتی(مربی شهرداری ارومیه)، بهروز عطایی (سرمربی کاله مازندران)، فرهاد نفرزاده (سرمربی سایپا) و محمدرضا دامغانی (سرمربی آلومینیوم هرمزگان) نیز ازجمله موافقان تغییر تعداد تیم‌ها در مرحله پایانی لیگ برتر این فصل والیبال محسوب می‌شوند.

کد خبر 193744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز