همشهری‌آنلاین - مهتاب بهریان: جمعه 17 آذر برج میلاد شاهد برگزاری بزرگترین مسابقه سودوکو در خاورمیانه و رقابت بیش از 1500 سودوکو باز حرفه‌ای بر سر حل سخت‌ترین مربع های 9 در 9 بود.

 


درهای برج میلاد در حالی راس ساعت هفت صبح در هوای پاک و سرد پاییزی صبح جمعه، به روی فینالیست های دومین جشنواره بزرگ سودوکو باز شد که همه فینالیست های این دوره از رقابت های سودوکوی همشهری از سرتاسر ایران آمده بودند تا در یک رقابت سالم و در عین حال سخت، گوی سبقت را از یکدیگر بربایند و خود قهرمان قهرمانان این دوره شوند.

17 آذر ماه، روز سرنوشت ساز  بالاخره آمد و طرفداران سودوکوی حرفه‌ای توانستند یکبار دیگر با حضور بی‌سابقه خود در یک مسابقه بی‌نظیر در خاورمیانه برای خود رکورد تازه‌ای را ثبت کنند.

فینال دومین جشنواره بزرگ سودوکو قرار بود ساعت 8 صبح روز جمعه آغاز شود، اما بیشتر شرکت کنندگان از ساعت شش به محل سالن همایش‌های برج میلاد آمده بودند و با وجود سرمای هوا با نظم بسیار تحسین برانگیز در صف ورود به سالن ایستادند، شرکت کنندگان شور و هیجانی وصف ناشدنی داشتند و اصلا معلوم نبود که برخی از آنان از راه های بسیار دور آمده بودند. جالب بود در بین شرکت کنندگان همسران جوانی دیده می‌شدند که به گفته خودشان یکسال تمام با یکدیگر 5‌‌شنبه‌هایی سودوکویی گذرانده بودند و حالا با خوشحالی و امید زیاد آمده بودند تا در مصاف با دیگر قهرمانان، قهرمان شوند.

هیجان و استرس زیادی در بین شرکت کنندگان موج می‌زد اما سراغ هر کدام از آنها که می‌رفتی اعتماد به نفس را در چمششان می‌دیدی. یک زوج جوان که بیرون از سالن مراسم، مشغول تمرین بودند از جمله این شرکت کنندگان بودند، این زوج که از یزد به تهران آمده بودند مطمئن بودند، یکی از برندگان خواهند شد: ما هر روز هفته را به امید 5‌شنبه سپری می‌کنیم تا در مسابقه سودوکو ویژه‌نامه شش و هفت شرکت کنیم و حالا که هر دو فینالیست شده‌ایم می‌خواهیم تمام تلاشمان را کنیم تا قهرمان شویم.

غیر از شرکت کنندگان، گروه دیگری نیز به برج میلاد آمده بودند که کمتر از فینالیست‌ها نبودند، آنها کسانی بودند که رتبه‌شان تا فینالی شدن فاصله کمی داشته است و متاسفانه فرصت شرکت در این دور از رقابت‌ها را از دست داده بودند، اما با دعوت شش و هفتی‌ها، این گروه نیز به این جشنواره آمدند تا ضمن تشکر و قدردانی از آنها برای تلاش‌های یکساله‌شان، به عنوان ناظر، سهمی در برگزاری بزرگترین مسابقه سودوکو داشته باشند.

ناظرین دعوت شده به این جشنواره،از تمام گروه‌های سنی بودند و از راس ساعت شش صبح در سالن همایش‌ها حضور داشتند تا برای برگزاری هر چه بهتر مراسم، پیش از آمدن فینالیست‌ها آماده شوند. البته این گروه پیشتر در یک جلسه توجیهی که از سوی مسولین جشنواره سودوکو همشهری برگزار شده بود شرکت کرده بودند و با مسولیت‌های خود کاملا آشنا شده بودند. آنها مسولیت داشتند تا بر روند مسابقه نظارت کنند و پاسخ‌ها را از بین فینالیست‌ها جمع آوری کنند.

هیجان و شادی که در بین شرکت کنندگان دیده می‌شد در بین ناظران نیز موج می‌زد چرا که به گفته خودشان، از حالا خود را در بین فینالیست‌های سال آینده تجسم می‌کردند و از اینکه فرصت تجربه مسابقه را پیدا کرده‌اند، خوشحال شده بودند.

اکرم ممتازی که از جمله این ناظران بود، از خاطره‌ای خوش می‌گوید: شرکت در این مسابقه به عنوان ناظر برایم تجربه ای بسیار شیرینی است و با اینکه نتوانستم رتبه کافی برای فینالیست شدن به دست بیاورم اما توانستم به عنوان ناظر در این مسابقه شرکت کنم و تجربه خوبی به دست بیاورم تا سال آینده با آمادگی بیشتری در این مسابقه حضور پیدا کنم.

آذر حاجی علی اکبری، 57 ساله، معلم بازنشسته تهرانی نیز که لبخندی گرم و صمیمی دارد، از هماهنگی و نظم این مسابقه اظهار رضایت کرد و گفت: این مسابقه علاوه بر سرگرمی یک تفکر خانوادگی است و اعضای خانواده را هر 5 شنبه برای چند ساعتی هم که شده دور هم جمع کرده و درگیر یک رقابت سالم می‌کند.

عکس از محمد و علی توکلی

بالاخره راس ساعت هشت صبح با ورود تمام فینالیست‌ها مراسم بعد از ارائه یک سری توضیحات از سوی مهدی فروتن و تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی، به طور رسمی آغاز شد و برگه‌های مسابقه مرحله اول توسط ناظران در بین تمامی شرکت کنندگان پخش شد.

حسین قربان‌زاده سردبیر همشهری نیز که از آغاز مسابقه در جمع شرکت کنندگان بود و بر روند برگزاری مسابقه نظارت داشت روی سن رفت و ضمن خوش آمد گویی به شرکت کنندگان به آنها قول داد که پس از پایان این مسابقه و مشخص شدن برگزیدگان نهایی، در روند این مسابقه بازنگری شود و همچنین در آینده نزدیک مجددا بین تمامی شرکت کنندگان قرعه کشی و به 10 نفر به قید قرعه مجددا جوایز نفیسی اهدا شود.

این سخنرانی موجی از خوشحالی در سالن به راه انداخت و شرکت کنندگان را به مرحله بعدی اهدای جوایز در قالب قرعه کشی امیدوار کرد. در ادامه مراسم 50 فینالیست آخر با هم بر سر حل جدول سخت، بسیار سخت و مردافکن رقابت کردند و در نهایت شش نفر آخر انتخاب شدند و بر سر مقام‌های اول، دوم و سوم با هم رقابت کردند.

در این مرحله خانم فریده فلسفی تنها کسی بود که توانست سه جدول  را درست حل کند و جایزه 10 میلیون تومانی را از آن خود کند و نفرات بعدی که نتوانستند جدول‌های خود را درست حل کنند برنده جوایز چهار میلیونی این دوره شدند. در پایان به 50 نفر فینالیست آخر جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶