گروه سیاسی: «پهپاد آمریکایی اسکن ایگل بر فراز آب‌های خلیج‌فارس و در حریم هوایی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکار شد».

خبر، وزن بسیار سنگینی داشت و واکنش بسیاری از مقامات و رسانه‌های غربی را برانگیخت، زیرا دقیقا یک روز پس از سالگرد شکار پهپاد آمریکایی RQ-170، سپاه از شکار یک پهپاد دیگر خبر داد. شکار پهپادهای پیشرفته آمریکایی نشان از اقتدار نیروی هوافضای جمهوری اسلامی ایران دارد تا جایی که آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت:

یکی از موضوعاتی که درباره ادعای شکار پهپاد آمریکایی وجود دارد، توانایی مدیریت ایران برای شکار پهپاد اسکن ایگل بدون آسیب جدی به بدنه سبک و فیبری آن است حتی اگر منشأ ارسال آن، کشوری دیگر در خلیج‌فارس باشد. در این بین واکنش مقامات آمریکایی بسیار جالب بود، چرا که به سرعت تعلق این پهپاد را به‌خود تکذیب کردند اما این تکذیب‌ها حتی از نظر کارشناسان خارجی هم بدون پشتوانه بود و کریس‌کول، سردبیر مجله انگلیسی «جنگ پهپادها» شکار پهپادهای آمریکایی توسط ایران را حاکی از توانایی این کشور در مقابله با فناوری‌های سری ایالات متحده دانست و گفت که آمریکا سال گذشته نیز ابتدا شکار پهپاد RQ-170 را تکذیب کرد اما در نهایت مجبور به تأیید آن شد.

پرواز از ناو آمریکایی

کارشناسان در تهران می‌گویند با توجه به اینکه اکنون فقط یک ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج‌فارس حضور دارد، پهپاد اسکن ایگل قطعا متعلق به این ناو بوده است. پهپادهای اسکن ایگل فقط از روی ناوهای آمریکایی به پرواز در می‌آید و معمولا ارتش آمریکا از آنها در عملیات‌های زمینی استفاده نمی‌کند. پایگاه ایران هسته‌ای به نقل از یک کارشناس مطلع در تهران، پس از انتشار خبر تصاحب این پهپاد از سوی سپاه گفت: در واقع این موضوع به نوعی برای سپاه روتین شده است. وی ادامه داد: از لحاظ جنگ الکترونیک و سایبری ایران در موقعیتی است که می‌تواند این پهپادها را از طریق در اختیار گرفتن سیستم ناوبری و قطع ارتباط آنها با ماهواره‌های هدایت‌کننده یا مرکز کنترل مستقر روی عرشه ناوها تصاحب کند و سالم به زمین بنشاند.

شمارشگری برای پهپادها

اما سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در اقدامی منفعلانه خبر شکار هواپیمای بدون سرنشین این کشور توسط نیروی دریایی ایران را تکذیب و اعلام کرد: چندی پیش یک فروند از این نوع هواپیما مفقود شده است. ناخدا سوم جیسون سالاتا با تکذیب اینکه به تازگی هواپیمای بدون سرنشینی از مجموعه پهپادهای آمریکا در خلیج‌فارس مفقود شده باشد، مدعی شد: هیچ‌یک از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاورمیانه مفقود نشده است. سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در ادامه اظهار داشت:

تمام هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که در منطقه خاورمیانه حضور دارند مورد شمارش قرار گرفته‌اند. مسئول روابط عمومی سپاه اما در پاسخ به این اظهارات گفت که آمریکا دیر یا زود شکار این پهپاد را تأیید می‌کند. به فرمانده آمریکایی توصیه می‌کنم که یک‌بار دیگر پهپادهایش را به‌طور دقیق شمارش کند. سردار رمضان شریف اضافه کرد: اگر نیاز باشد اطلاعات جدیدتری از این شکار اعلام خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه این اقدام سپاه عظمت برای انقلاب و خفت و خواری برای آمریکایی‌ها به همراه دارد، تأکید کرد: چشم عقاب برای آنها خیلی مهم بود و برای همین دلشان نمی‌خواهد که در این قائله بازنده باشند.

سردار شریف ادامه داد: اطلاعات این پهپاد را تخلیه کرده‌ایم. مسئول روابط عمومی سپاه همچنین درخصوص ماموریت این پهپاد تأکید کرد: این پهپاد علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات نظامی، جمع‌آوری اطلاعات در حوزه انرژی و به‌ویژه تردد کشتی‌های حامل نفت از پایانه‌های نفتی ایران را دنبال می‌کرده است. طبیعتا شکار این پهپاد این کمک را به ما می‌کند که مختصات جغرافیای ذهنی آمریکایی‌ها را به‌دست آوریم که به‌دنبال چه نوع اطلاعاتی هستند.

پیگیری حقوقی تجاوز آمریکا

علی اکبر صالحی نیز در واکنش به شکار پهپاد آمریکایی اسکن ایگل به محض ورود به حریم هوایی کشورمان در خلیج‌فارس گفت که قبلا به اینگونه اقدامات آمریکایی‌ها رسما اعتراض و اعلام کرده بودیم که از حدود و ثغور خود به هر وسیله ممکن دفاع خواهیم کرد. وزیر امور خارجه افزود: به آمریکایی‌ها اعلام کرده بودیم که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی به آنان اجازه نخواهیم داد به مرزها و حریم ما تجاوز کنند اما متأسفانه آنان رعایت نکردند.

وی گفت: با توجه به اخطاری که به آنان داده بودیم عزیزان سپاه پاسداران توانستند پهپاد آمریکایی را به دام بیندازند و بار دیگر قدرت و توانمندی نیروهای مسلح کشورمان را اثبات کنند. صالحی تأکید کرد: البته قبلا اعتراض‌مان را به آمریکایی‌ها اعلام کرده بودیم، اما آنان ادعا می‌کردند که در حریم ما حضور ندارند؛ این پهپاد سندی در اختیار ماست که از آن در مراجع بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

کد خبر 193475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز