چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

بخشی از دیوارضلع شرقی محوطه باغ موزه شوش ریزش کرد. گفته می‌شود این دیوار پیش از تخریب بخشی از ساختار حفاظتی موزه شوش بود ولی فعالان میراث فرهنگی معتقدند که عدم‌رسیدگی به این موضوع صدمات جانی را به‌دنبال دارد.‌

میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، بارندگی‌های اخیر بخشی از دیوار ضلع شرقی محوطه باغ‌موزه شوش را تخریب کرد. طی این اتفاق بخشی از دیواری که محوطه باغ موزه را با محوطه تاریخی و قلعه شوش جدا می‌کرد به همراه ساختار حفاظتی موزه شوش تخریب شد. مجتبی گهستونی، دبیر انجمن تاریانا به خبر گزاری میراث فرهنگی گفت:

مسئولان میراث فرهنگی شوش و خوزستان درحالی بارها تخریب بخش‌هایی از قلعه تاریخی شوش را کتمان کرده‌اند که هم‌اکنون حاضر به اطلاع‌رسانی درباره فروریختن بخش‌هایی از دیوار محافظ قلعه شوش نیستند. به گفته وی، طول این دیوار تخریب شده بیش از هشت متر است و در حال حاضر به‌دلیل رفت‌وآمد بازدیدکنندگانی که به محل می‌آیند و نبود امنیت و حفاظت ممکن است بر اثر غفلت، خطرات جانی را برای بازدیدکنندگان به همراه داشته باشد.

بنابراین پایگاه شوش و سازمان میراث فرهنگی لازم است هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند. علاوه بر این دیوار خشتی ضلع غربی موسوم به جبهه‌گاه غربی کاخ آپادانا (در مجاورت میدان معلم و خیابان امام خمینی) که طی چند ماهه گذشته بخشی از آن فرو ریخته و همچنان به حال خود رها شده بود طی چند روز اخیر بر اثر بارندگی‌ها و عدم‌رسیدگی، مجدداً در آستانه تخریب و ایجاد خطرات جانی برای عابران قرار گرفته است.

این درحالی است که قلعه ذوزنقه‌ای شوش که به‌دلیل وجود انواع آجر به‌ویژه آجرهای کتیبه‌دار با ابعاد مختلف و منقوش مینایی، می‌توان آن را موزه آجر نامید از تزیینات فراوانی همچون نعل درگاه‌های قوسی، نماهای تزیینی با آجر و همچنین نقاشی‌هایی به سبک تلفیقی اروپایی و شرقی و آجرهای کتیبه‌دار برخوردار است که به‌دلیل مشکلات فراوان در بنا همواره در ورودی آن به روی گردشگران بسته است. 

کد خبر 193467
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز