گروه اقتصادی: فشار آمریکا به ترکیه برای انصراف از خرید نفت و گاز ایران در قالب تحریم‌های اقتصادی اخیر شدت گرفته است.

به گزارش همشهری، در روزهای اخیر برخی مقامات ترکیه‌ای به‌ویژه نخست‌وزیر این کشور در پی فضا‌سازی‌ رسانه‌ای از تداوم روند خرید نفت و گاز از ایران خبر داده بودند. این اظهارات صریح با واکنش آمریکا مواجه شد. به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا دیروز از تحرک دیپلماتیک این کشور برای توقف مبادله طلا با نفت ترکیه و ایران خبر داد.

مارک تانر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ادامه مذاکره با ترکیه بر سر مسئله تحریم ایران، افزود: قطعا ما هر نشانه‌ یا مدرکی از مبادله‌ای که قابلیت تحریم شدن را داشته باشد، دنبال می‌کنیم.سفیر آمریکا در ترکیه نیز گفت: مقامات آمریکا در مورد این مسئله با دولت ترکیه در ارتباط نزدیک هستند اما در دیگر سو، وزیر انرژی ترکیه تأکید کرد که واردات گاز ایران مشمول تحریم‌های اقتصادی نمی‌شود. به گزارش رویترز، تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه افزود: ایران دومین تأمین‌کننده بزرگ گاز طبیعی ترکیه است و من معتقدم تحریم‌ها واردات ما از ایران را پوشش نمی‌دهد. تحریم‌هایی از این دست نه‌تنها علیه ایران است بلکه علیه ترکیه نیز هست.

سنای آمریکا هفته گذشته تحریم‌های جدید با هدف متوقف کردن صادرات طلا به ایران از ترکیه را تصویب کرد که درصورت تبدیل شدن به قانون، دوره سوم تحریم‌ها علیه ایران در یک سال خواهد بود.با وجود همه سنگ‌اندازی‌های مقامات کاخ سفید، دولت آنکارا تأکید دارد که تسلیم فشارهای یکجانبه آمریکا نخواهند شد و همچنان به واردات گاز از ایران ادامه خواهند داد.

کد خبر 193458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز