گروه شهری: تمدید وضعیت «هشدار» باعث شد آلودگی هوا 10میلیون تهرانی را خانه‌نشین کند، اما بی‌برنامگی دولت در این میان بیش از هر وقت دیگر بروز کرد.

آلودگی هوا

درحالی‌که رسانه‌های دولتی در روزهای یکشنبه و دوشنبه اعلام کردند در هیچ صورتی پایتخت تعطیل نخواهد شد، ظهر دیروز استاندار تهران اعلام کرد که تمامی ادارات و دستگاه‌های دولتی، نهادها، مدارس و مؤسسات وابسته به آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مهدهای کودک در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل هستند.

ناهماهنگی‌ها بیش از هر وقت در جمله‌ای نمود یافت که مسئول دولتی تهران اعلام کرد: با وجود اینکه گازهای سمی و خطرناک در هوای تهران «وجود ندارد» که باعث رسیدن وضعیت هوا به حالت «اضطرار» و «هشدار» شود، اما با توجه به افزایش غلظت آلودگی هوا به‌علت ذرات معلق کمتر از 2.5و 10میکرون روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تمامی ادارات دولتی، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های وابسته، مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه‌ها در شهر تهران تعطیل است. این در حالی است که اراک نیز امروز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده و در اصفهان نیز مهدکودک‌ها تعطیل هستند. دیگر کلانشهرهای کشور مانند مشهد، کرج و غیره نیز وضعیت هوای خوبی ندارند.

هشدار برای تهران

در برابر گفته‌های استاندار تهران اما سازمان‌های هواشناسی و محیط‌زیست به اتفاق اعلام کردند: شاخص کیفیت هوای تهران همچنان در شرایط «هشدار» باقی می‌ماند. در چنین شرایطی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز به استناد گزارش‌های هواشناسی اعلام کرد: وضعیت آلودگی هوا همچنان در شرایط «هشدار» قرار دارد. به گفته یوسف رشیدی مدیرعامل این مرکز دیروز شاخص آلودگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 158 بود و این به‌معنای پایداری هوای تهران در شرایط هشدار است. دیروز همچنین شاخص آلودگی هوا در ایستگاه شهرری 180، ایستگاه علم‌وصنعت و ایستگاه اقدسیه 175 بود.

براساس استانداردهای جهانی وضعیت کنونی آلودگی هوای تهران بسیار بد محسوب می‌شود و کمیته اضطرار آلودگی هوا باید در چنین مواردی درخصوص تعطیلی یا عدم‌تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات دولتی تصمیم‌گیری کند و در این میان وزارت بهداشت نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد. اما دبیر کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران با قطعیت اعلام کرد که هیچ‌گونه تعطیلی در دستور کار قرار ندارد.

نگرانی نمایندگان مجلس

مهرداد لاهوتی عضو فراکسیون شهری مجلس شورای اسلامی در این‌باره به همشهری می‌گوید: قانون راه بهبود وضع موجود را به روشنی مشخص کرده است. حمل‌ونقل عمومی و توسعه آن بهترین راه‌حل برای تغییر شرایط بحرانی آلودگی هواست. قانون در این‌باره تأکید دارد که دولت باید نیمی از امکانات عمومی حمل‌ونقل تهران را تأمین کند و شهرداری نیز نیمی از وظیفه را به‌عهده دارد، درحالی‌که فقط شهرداری حس وظیفه‌شناسی دارد.

به گفته این نماینده مجلس دولت براساس قانون حمل‌ونقل و سوخت باید چهار هزار میلیارد تومان در سال صرف حمل‌ونقل شهری کند. شهرداری‌ها نیم دیگر از سهم را تأمین می‌کنند اما آنها به توان مالی محدود خود وابسته هستند. دولت به وظیفه خود به‌طور کامل عمل نمی‌کند و به تبع آن کمبود حمل‌ونقل عمومی به آلودگی هوا می‌انجامد. مترو به‌عنوان بهترین راه‌حل برای رفع معضل آلودگی هوا، افق‌های روشنی دارد. مدیریت شهری نشان داده در سال‌های اخیر درصورت وجود منابع، امکان تغییر چشمگیر در صنعت حمل‌ونقل شهر را دارد اما دولت به تعهدات خودش عمل نکرده و در این مسیر شهروندان متضرر می‌شوند.

علی‌اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوای پایتخت می‌گوید: بیشترین جابه‌جایی ما در شهر با اتوبوس، تاکسی و مترو صورت می‌گیرد. هرچقدر این وسایل نقلیه بتوانند به سوخت سبز و گاز و سایر تجهیزات نوین مجهز شوند، شرایط آلودگی در پایتخت کمتر رخ می‌دهد. به گفته این نماینده مجلس، توسعه خطوط مترو و بی‌آرتی در این میان فصل نوینی برای کاهش آلودگی‌های خطرساز است. مترو با ظرفیت‌هایی که در تهران ایجاد کرده تردد مسافران بیشتری را میسر می‌کند و اثرگذاری آن به‌مراتب بیشتر از سایر بخش‌هاست و دولت باید در توسعه این صنعت به مسئولان شهر کمک برساند.

کد خبر 193250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز