چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

سمیه شرافتی: در آمریکا فشار شرایط اقتصادی - اجتماعی بر خانواده‌ها تاثیر بسزایی در پایین‌‌ آوردن کیفیت رژیم غذایی آنها دارد.

مطالعات یک گروه تحقیقاتی روی 4300 آمریکایی بین 29 تا 65 سال، نشان داده است که میزان درآمد این افراد، سطح تحصیلات و همچنین قیمت مواد غذایی، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر رژیم غذایی مردم آمریکا و جمعیت بزرگسال این کشور است. محققان برای به دست آوردن این آمار، شرایط اقتصادی - اجتماعی، فرهنگ تغذیه و دیگر موارد تاثیر‌گذار روی رژیم غذایی را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

دکتر می‌بیجون و دکتر یوفا وانگ از مرکز تغذیه انسانی در دانشگاه علوم پزشکی جان ‌هاپکینز در ایالت بالتیمور،‌ اعلام کرده‌اند که طبق مطالعات آنها، طبقات بالای اجتماعی - اقتصادی (بر اساس میزان درآمد و تحصیلات) رژیم غذایی باکیفیت‌تری دارند و چربی اشباع‌شده و کلسترول کمتری مصرف می‌کنند، به همین ترتیب فیبر، میوه و سبزیجات و همچنین کلسیم نقش بیشتری در رژیم غذایی آنها دارد.

به این ترتیب معلوم شده است در آمریکا فشار شرایط اقتصادی - اجتماعی بر خانواده‌ها تاثیر بسزایی در پایین‌‌ آوردن کیفیت رژیم غذایی آنها دارد؛ هر چند بر اساس آمارها تاثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی روی رژیم غذایی بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف نژادی متفاوت است.

 برای مثال زنان و سفید‌پوستان در ‌طبقات بالای جامعه نسبت به مردان سیاه‌پوست در همان طبقه رژیم غذایی بهتری دارند و میزان چربی اشباع‌شده و فیبر مصرفی آنها با هم متفاوت است.

 محققان می‌گویند به طور کلی آگاهی‌های پزشکی درباره رژیم و تغذیه یا درک فواید رژیم غذایی با کیفیت، انتظار رعایت رژیم غذایی بهتر را بالا می‌برد. معلوم شده است با افزایش این آگاهی، زنان نسبت به مردان رژیم غذایی با کیفیت‌تری دارند.

 پزشکان مرکز تغذیه انسانی همچنین در این مطالعات دریافتند اشخاصی که قیمت مواد غذایی مانعی برای رژیم غذایی آنها به حساب می‌آید،‌ رژیم‌های کم‌کیفیت‌تری دارند برای مثال آنها سدیم بیشتر و فیبر کمتری در رژیم خود دارند و این شامل همه طبقات اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

 این در حالی است که رژیم های غذایی که غنی از چربی و فقیر از فیبر هستند، در بروز سرطان روده‌های بزرگ نقش بسیاری دارند.

محققان می‌گویند این یافته‌ها می‌توانند تاثیر زیادی بر سیاست‌گذاری روی قیمت مواد غذایی داشته باشند چون قیمت مواد غذایی سالم و غیرسالم به طرز آشکاری در ایالت متحده با هم تفاوت دارند.

در واقع می‌توان گفت در طبقات پایین اجتماع قیمت بالای مواد غذایی تاثیر چشمگیری روی کاهش کیفیت مواد غذایی بخصوص از نظر انرژی، چربی،‌ سدیم،‌ و حتی قند دارد. بنابراین با درک این واقعیت باید برای افراد کم‌درآمد مواد غذایی سالم فراهم کرد به این ترتیب که قیمت مواد غذایی ناسالم را بالا برده و مواد غذایی سالم را ارزانتر کرد.

کد خبر 19319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز