گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو به محلی برای گلایه قطعه‌سازان از رکود تولید و تعطیلی شرکت‌های قطعه‌سازی‌ تبدیل شد.

این نمایشگاه روز گذشته بدون حضور مسئولان صنعتی کشور در حالی به‌کار خود پایان داد که اغلب قطعه‌سازان داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، کمبود نقدینگی، مطالبات معوق از شرکت‌های خودروسازی، کمبود مواداولیه تولید داخل و وارداتی، موانع ایجاد شده در مسیر صادرات قطعات خودرو به‌دلیل الزام قطعه‌سازان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به مرکز مبادلات ارزی و عدم‌حمایت وزارت صنعت‌، معدن و تجارت از این صنعت را عامل زمینگیر شدن قطعه سازان و تعطیلی روزافزون شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی قلمداد کردند. علاوه بر این کاهش حضور شرکت‌های داخلی در این نمایشگاه زمینه را برای حضور پررنگ‌تر شرکت‌های قطعه‌سازی چینی فراهم کرده بود و با وجود یدک‌کشیدن عنوان بین‌المللی، سایر کشورها حضور چندانی در این نمایشگاه نداشتند.

مطالبات معوق و مشکل سرمایه در گردش

مدیرعامل یک شرکت تولید‌کننده قطعات و کابل‌های خودرو، کمبود و گرانی مواداولیه وارداتی و تولید داخل به‌دلیل اعمال تحریم‌ها را عامل تعطیلی بخشی از کارخانه شرکت متبوع خود از حدود یک‌ماه پیش قلمداد کرد و گفت: با وجود این، شرکت‌های خودروسازی به بهانه‌های مختلف از پرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان خودداری‌می‌کنند. محمدجلال طالبیان با گلایه از عدم همکاری نظام بانکی در پرداخت تسهیلات افزود: کاهش شدید تولید خودرو طی هفت ماهه گذشته موجب رکود بازار شده و از سوی دیگر قیمت قطعات به‌دلیل افزایش قیمت مواداولیه تولید افزایش یافته که در کاهش تقاضا مؤثر بوده است.

بی‌برنامگی و قوانین یک‌شبه

مدیرعامل شرکت سازنده قطعات خودروهای سنگین نیز مشکل اصلی پیش روی قطعه سازان داخلی را ناشی از بی‌برنامگی و قوانین لحظه‌ای و متغیر تجاری دانست و گفت: اکنون چهار کانتینر قطعات صادراتی ما منتظر صادرات در گمرکات کشور است اما مسئولان سپردن تعهد ارزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به مرکز مبادلات را پیش شرط صدور مجوز صادرات قلمداد کرده‌اند.

محمد علی رحیمی با بیان اینکه با زحمات بسیار بازارهای صادراتی را برای قطعات تولیدی در کشورهای عربی مانند مصر، عربستان و امارات به‌دست آورده است گفت: اکنون نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات قطعات حتی در کشورهای عربی با مشکل مواجه است و امکان انتقال ارز به کشورمان وجود ندارد که با تداوم این شرایط ناچار به تعطیلی هستیم.

نوسان نرخ ارز

مدیرعامل یک شرکت تولید‌کننده انواع فیلتر خودرو مشکلات کنونی را ناشی از نوسان نرخ ارز دانست و گفت: با توجه به وارداتی بودن مواداولیه تولید، نوسان نرخ ارز و کمبود نقدینگی موجب افزایش بی‌رویه قیمت مواداولیه تولید و قیمت قطعات تولیدی در بازار شده است. اکبر نعمتی، دیوانسالاری اداری و تغییرات پی‌درپی قوانین تجاری را عامل دیگر مشکلات تولید‌کنندگان داخلی قلمداد کرد و گفت: بدهی‌های معوقه شرکت‌های خودروسازی داخلی به قطعه سازان که از دی‌ماه سال گذشته تا‌کنون نرخ ارز مرجع را مبنای تعیین قیمت قطعات کرده‌اند، موجب شده تا اکنون شرکت‌های قطعه‌سازی تمایلی به همکاری با خودرو‌سازان داخلی نداشته باشند؛ همچنین اکنون برخی خودرو‌سازان اقدام به ارائه خودرو به جای مطالبات قطعه‌سازان کرده‌اند.

کد خبر 193099
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز