مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشف بوزون هیگز به عنوان یکی از اکتشافات امسال جامعه علمی که صحبت‌های بسیاری درباره آن صورت گرفته می‌تواند توسط مجله تایم به عنوان شخص سال انتخاب شد

"بوزون هیگز" نامزد شخص سال شد

به گزارش خبرگزاری مهر، "شخص سال" عنوانی است که مجله تایم، هفته ‌نامه آمریکایی از سال 1927 هر ساله به کسی که در سال سپری شده، بیشترین توجه مثبت یا منفی را برانگیخته باشد اطلاق می‌کند. تا سال 1988 این عنوان "مرد سال" نام داشت.

بوزون هیگز یک ذره بنیادین است که به عنوان ذره بنیادی که جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی را توضیح می‌دهد.
بوزون هیگز ذره بنیادی دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده‌ است. ذره بوزون هیگز می‌تواند شکاف‌های موجود را پرکرده و به دانشمندان کمک کند این مسئله را درک کنند که چگونه ماده اتمی جرم می‌گیرد.

به طور خاص، بوزون هیگز، احتمالاً می‌تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند.

جرم ذرات بنیادی، تفاوت‌های بین الکترومغناطیس (که توسط فوتون‌ها ایجاد می‌شود) و نیروی هسته‌‌ای ضعیف (که توسط بوزون‌های W و Z ایجاد می‌شود) در ساختار میکروسکوپیک ماده مؤثر هستند؛ بنابراین، بوزون هیگز یک مؤلفه بسیار مهم در دنیای ماده ‌است.

دانشمندان امسال پس از گذشت بیش از 60 سال از نظریه پیتر هیگز از وجود چنین ذره‌ای، وجود این ذره را در برخورد دهنده بزرگ هادرون در سوئیس اعلام کردند. این ذره به احترام پیتر هیگز فیزیکدان بریتانیایی نامگذاری شده است.

شان کارول، فیزیکدان موسسه فناوری کالیفرنیا در کتابی با عنوان "ذره در پایان عالم: چگونه شکار بوزون هیگز ما را به لبه یک دنیای جدید رساند" توضیح داده است که همه چیزهایی که در عالم شناخته شده توسط بوزون هیگز حرکت می‌کند.

بدون هیگز الکترون‌ها و کوارک‌ها بدون جرم می‌شوند، درست مثل فوتون و ذرات نور. آنها خودشان با سرعت نور حرکت می‌کنند و تشکیل اتم‌ها و ملکول‌ها غیر ممکن خواهد بود. بدون این بوزون بی تردید دنیای جای کاملا متفاوتی می‌بود.

براساس گزارش‌های منتشر شده یا این ذره و یا مریخ نورد کنجکاوی ناسا عنوان شخص سال امسال مجله تایم را به خود اختصاص خواهند داد.

این اولین باری نیست که غیر انسان‌ها توسط تایم به عنوان شخص سال انتخاب می‌شوند. رایانه در سال 1982 به عنوان ماشین سال انتخاب شد و پس از آن زمین در معرض خطر به عنوان سیاره سال در سال 1988 انتخاب شد.

کد خبر 193070
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز