گروه ادب و هنر- احمد افشار: دبیر هنری کنگره شعر آیینی شفق از ارسال هزار و 178اثر به دبیرخانه این کنگره خبر داد و گفت: در آیین پایانی کنگره شعر شفق از محمدرضا سنگری و سیدعلی موسوی‌گرمارودی تجلیل می‌شود.

کنگره شعر آیینی شفق

 این رویداد فرهنگی و هنری در دو بخش شعر و پژوهش و در روزهای 20 و 21آذر‌ماه به میزبانی تهران و قم برگزار خواهد شد. پیش از این قرار بود نخستین کنگره شعر آیینی شفق تیرماه امسال برگزار ‌شود اما متولیان این کنگره تصمیم گرفتند برای انسجام بهتر و برگزاری مناسب و درخور، این کنگره را به پنج‌ماه بعد موکول کنند. محمدعلی مجاهدی، دبیر هنری کنگره در نشست رسانه‌ای که صبح دیروز در حوزه هنری برگزار شده بود، در مورد اهمیت این نوع شعر و چرایی آن گفت: بعد از انقلاب، نگاه به ادبیات مذهبی و شعر دینی نگاهی نافذ و لایه‌شکافانه بود، بدین معنا که ابعاد پنهان مستور در این نوع شعر و ناگفته‌های آن توسط بزرگان و اهالی قلم مطرح و لزوم پرداختن به آن یادآور شد.

وی در تعریف شعر آیینی نیز گفت‌: هر مقوله‌ای که به‌نحوی با آموزه‌های وحیانی، کتب آسمانی، ائمه معصومین(ع) و تاریخ متقن اسلام و سیره ائمه اطهار ارتباط داشته باشد در حوزه شعر آیینی به رسمیت شناخته می‌شود. وی با بیان اینکه بیش از 80درصد متون منظوم فارسی که در حافظه تاریخی شعر آیینی به ثبت رسیده صبغه دینی و مذهبی دارند، گفت‌: این نوع شعر به لحاظ محتوایی وامدار فرهنگ غنی اسلام، شیعه، فرهنگ سبز غدیر و فرهنگ سرخ عاشورایی و فرهنگ عالمگیر مهدویت است. مجاهدی شعر توحیدی، عرفانی، اخلاقی، اعتراض، مقاومت، شهادت، ولایی و جهاد را در قلمرو شعر آیینی عنوان و خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب فرصت خوبی برای پرداختن به این حوزه‌ها فراهم شده است.

ارسال یک هزار و 178 اثر از سراسر کشور به کنگره

در ادامه دبیر هنری کنگره با ارائه آمار آثار ارسال‌شده به بخش‌های مختلف کنگره نیز گفت: 81 اثر در حوزه شعر نبوی، 115 اثر در حوزه شعر علوی و غدیر، 112 اثر در حوزه شعر فاطمی، 92 اثر در بخش ائمه معصومین(ع)، 254 اثر در حوزه شعر مهدویت و انتظار، 293 اثر در حوزه شعر عاشورایی و 80 اثر در حوزه شعر کودک با مضامین آیینی به دبیرخانه ارسال شده است. وی افزود: در حوزه پژوهش در شعر و ادب آیینی و جایگاه آن در شعر فارسی نیز 12اثر و پژوهش‌های مربوط به آیت‌الله محمدحسین بهجتی پنج اثر به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

وی ادامه داد: در مراسم پایانی کنگره از دو چهره اثر‌گذار در حوزه شعر و ادب آیینی محمد رضا سنگری محقق نمونه و علی موسوی گرمارودی به‌عنوان شاعر تأثیر‌گذار در حوزه شعر عاشورایی تقدیر خواهد شد. وی کیفیت آثار رسیده به جشنواره را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: بیشتر آثار به لحاظ محتوایی، ساختاری، زاویه دید و نگاه مناسب قابل برگزیده شدن بودند و اگر چاپ شوند دو تا سه جلد کتاب منتشر خواهد شد. این نخستین کنگره‌ای است که بیشتر آثار شرکت‌کننده در آن به سطح آثار برگزیده نزدیک هستند.

آثار کنگره بی‌مانند است

در این مراسم ناصر فیض قائم‌مقام دبیر هنری نیز با اشاره به اینکه اگر حمایت‌های لازم انجام شود آثار واصله بسیاری قابل انتشار هستند، گفت: از میان هزار و 178اثر واصله به دبیرخانه، آثار بسیاری را دیدم که دارای نگاه، زاویه دید و استحکام زبان هستند.

وی افزود: بنده جشنواره‌های بسیار استانی و کشوری را داوری کرده‌ام اما این نخستین کنگره‌ای است که این میزان اثر رسیده در آن قابل اعتنا ست و در نهایت هزار اثر به مرحله نهایی رسیده‌اند اما ناگزیریم تعداد پیش‌بینی شده را به‌عنوان برگزیده معرفی کنیم. فیض در مورد جوایز منتخبان نیز گفت‌: به هریک از 14نفر برگزیده، مبلغ 20میلیون ریال اهدا خواهد شد.

کد خبر 192980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز