گروه ادب و هنر: با گذشت سه روز از اکران عمومی فیلم سینمایی «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی اعتراض‌ها علیه اکران این فیلم همچنان ادامه دارد.

سینما - فیلم از نمازجمعه تا بهارستان

نکته جالب توجه، سکوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه است. میان مدیران وزارت ارشاد تنها کسی که به اظهارنظر شفاف در این زمینه پرداخته، سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی است. به گفته مهدی عظیمی، من مادر هستم فیلمی است که موفق به دریافت پروانه نمایش شده و از نظر وزارت ارشاد منعی برای اکران عمومی‌اش وجود ندارد. این درحالی است که حمید رسائی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای صدور پروانه نمایش اعتقاد دیگری دارد. رسائی می‌گوید که فیلم جیرانی مجوز اکران ندارد و صدور مجوز نمایش آن منوط به اصلاح برخی قسمت‌های فیلم است؛ اظهارنظری که واکنش سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی را به همراه داشت. عظیمی در پاسخ به صحبت‌های رسائی گفت: این نماینده مجلس گرچه عضو شورای صدور پروانه نمایش است، ولی مخبر این شورا محسوب نمی‌شود.

از سوی دیگر انصار حزب‌الله نیز پس از بیانیه‌ای که چند روز پیش علیه فیلم من مادر هستم صادر کرد، بیانیه دومی را منتشر کرد که در آن از مردم خواسته شده روز شنبه برای اعتراض به اکران فیلم جیرانی مقابل وزارت ارشاد تحصن کنند.جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز در فراخوانی از اهالی سینما برای حضور در مقابل وزارت ارشاد دعوت کرد. به گزارش ایسنا، در بخش هایی از متنی که از سوی حبیب کاوش، سخنگوی جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران ارسال شده، آمده است:

« از آنجا که ما اهالی سینما هم، یعنی همه ایرانیان خود را جزوی از حزب‌الله‌، شهدا و. . . می‌دانیم، لذا عزم کرده‌ایم بر سر دفاع از سینمای مظلوم اما پر تپش و پرخون اجتماعی‌مان مقابل ارشاد حضور داشته باشیم. »اکران فیلم من مادر هستم با ورود شخصیت‌ها و نهادهای سیاسی از موضوعی صرفا سینمایی خارج شده و به نظر می‌رسد سررشته امور نیز از دستان وزارت ارشاد خارج شده است.

من مادر هستم ازجمله فیلم‌هایی است که حوزه هنری آن‌را در فهرست تحریمی خود قرار داده و این فیلم در حالی مورد اعتراض واقع شده که «بی‌خود و بی‌جهت» دیگر فیلم تحریمی حوزه که همزمان با فیلم جیرانی اکران شده، هنوز با واکنش تندی مواجه نشده است.

وزیر استیضاح می شود؟

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد که اگر ایرادهای شرعی وارده به فیلم من مادر هستم محرز شود، طرح استیضاح وزیر ارشاد در مجلس به جریان خواهد افتاد. حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در نقد عملکرد وزارت ارشاد در حوزه فرهنگی و بی‌توجهی‌اش به‌نظرات مجلس به مهر گفت: این تأسف‌بار است که وزارت ارشاد نظرات مجلس را تأمین نمی‌کند. همچنین امام جمعه موقت اصفهان با تقبیح جریان مبتذلی که در سینمای امروز ایران رواج پیدا کرده است، قوه قضاییه را به برخورد قاطع با کسانی که عامل رواج چنین وضعیتی هستند فراخواند. حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر دیدگاه خود درباره فیلم من مادر هستم و انتقادهای مطرح شده بدان از سوی انصار حزب‌الله را اینگونه مطرح کرد: نه‌تنها در مورد فیلم من مادر هستم بلکه باید گفت سینمای کشور از اساس در حال پیمودن طریق ابتذال است. امام جمعه بابل نیز با انتقاد از اقدام وزارت ارشاد در نمایش عمومی فیلم مورد اعتراض من مادر هستم، گفت: ما در شهرستان خود اجازه نخواهیم داد که چنین فیلم‌های ضد‌ارزشی به نمایش درآید لذا از مسئولان می‌خواهیم با سازندگان اینگونه فیلم ها برخورد کنند. حجت‌الاسلام مجتبی روحانی در نمازجمعه این شهر گفت: شنیده شده به فیلمی مجوز اکران داده شده که برخلاف اهداف اسلامی و مبانی انقلاب و ارزش‌های آن بوده و مردم را از آموزه‌های دینی دور می‌کند و به سوی انحرافات اخلاقی و غیرانسانی سوق می‌دهد و ضمن ترویج فساد و فحشا اصول دین مبین اسلام را زیر سؤال می‌برد.

واکنش میرکریمی به حواشی

رضا میرکریمی نیز در پی حواشی این روزهای اکران فیلم من مادر هستم فریدون جیرانی یادداشتی منتشر کرد. این کارگردان سینمای ایران در این یادداشت که در اختیار ایسنا گذاشته آورده است: «دیشب فیلم جیرانی را در سینما جوان دیدم و نفهمیدم چرا با پخش آن مخالفت می‌شود. باید پذیرفت که درون هر هشدار اجتماعی، واقعیتی تلخ نهفته است و نمی‌توان از این منظر به لحن بی‌پروا و احیانا تلخ یک فیلم ایراد گرفت.»

کارگردان فیلم سینمایی« یه حبه قند» در بخش پایانی یادداشتش با اشاره به فیلم من مادر هستم نوشته است: «از محتوا که بگذریم، به‌نظرم این فیلم بهترین کار سازنده‌اش است.»

کد خبر 192830

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز