گروه اقتصادی: عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی مبلغی درحدود 42میلیارد و 300میلیون دلار به 18بانک بابت هزینه‌های ارزی پرداخت کرده است، خواستار ارائه گزارش جزئیات هزینه‌کرد ارزی بانک‌ها شد و گفت:

در این ماجرا هم بانک مرکزی تخلف کرده و هم بانک‌ها. به گزارش همشهری، ششم خردادماه امسال شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در یک همایش تخصصی به‌صورت مشترک مدعی تخلفات گسترده ارزی بانک‌ها و تزریق شبانه ارز به بازار شدند اما با گذشت شش‌ماه این دو چهره ارشد اقتصادی هیچ اقدامی برای اثبات ادعای خود انجام نداده‌اند. چندی پیش هم معاون نظارتی بانک مرکزی از قرار گرفتن گزارش تخلفات ارزی بانک‌ها روی میز رئیس‌جمهور خبر داده بود. سؤال اصلی این است که سکوت مسئولان دولتی در برابر ادعای مطرح شده ناشی از چیست؟

به گزارش مهر، عزت‌الله یوسفیان ملا درخصوص برداشت شبانه دولت و بانک مرکزی از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت ارزی دریافتی اظهارداشت: مسئولان بانک مرکزی درجلسه‌ای که با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس داشتند اعلام کرده‌اند این بانک مبلغی درحدود 42میلیارد و 300میلیون دلار به 18بانک اعم از دولتی و خصوصی بابت هزینه‌های ارزی پرداخت کرده است. وی با اشاره به اظهارات مسئولان بانک مرکزی مبنی بر اینکه مسئولان این بانک‌ها از ارائه گزارش نسبت به صرف این مبالغ ارزی خودداری می‌کنند، گفت: درحقیقت مسئولان بانک مرکزی معتقدند این بانک‌ها مرتکب تخلفاتی شده‌اند و نمی‌خواهند عملکردشان در رابطه با چگونگی صرف مبالغ ارزی شفاف‌سازی‌ شود. عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود:

براساس گفته‌های مسئولان بانک مرکزی، برخی از این بانک‌ها ارز دریافتی از بانک مرکزی را در بازار آزاد به فروش رسانده‌اند و برخی دیگر این ارزها را در قالب جایزه خوش حسابی به مشتریان خود داده‌اند. وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به جای اینکه برخورد قانونی با این بانک‌های متخلف کند، خود مرتکب تخلف دیگری (برداشت شبانه از حساب بانک‌ها) شده است که اصلا قابل توجیه نیست. نماینده مردم آمل در مجلس اضافه کرد: اگر واقعا مسئولان بانک مرکزی اسناد و مدارکی دارند که نشان می‌دهد 18بانک کشورحدود 42میلیارد و 300میلیون دلار، ارز بانک مرکزی را برای مصارف غیرقانونی هزینه کرده‌اند، بیایند در مجتمع اقتصادی دادسرای عمومی تهران علیه این بانک‌ها اعلام جرم کنند تا در اسرع وقت به تخلف آنها رسیدگی شود نه اینکه اقدام به فرافکنی کنند. عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور تصریح کرد: مسئولان 18بانک کشور مکلف هستند ریز هزینه‌کرد ارز خود را به‌صورت شفاف ارائه دهند تا پیگیری‌های لازم در رابطه با آن انجام شود.

کد خبر 192692
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز