همشهری آنلاین: در حالی که اجاره بها در برخی از مناطق تهران توسط مالکان بالاتر از عرف بازار تعیین می شود اما هنوز نظارتی بر شیوه قیمت گذاری وجود ندارد و سامانه اطلاعات بازار مسکن هم کمک زیادی به این وضعیت نکرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، نرخ اجاره بها در برخی محل‌های تهران در جدول زیر آمده است:

محل

مترا‍ژ

ویژگی

قیمت رهن و اجاره

در محدوده مترو سبلان

30 متری

یک خوابه

8 میلیون رهن و 300 هزار تومان اجاره

جیحون

40 متری

 

10 میلیون تومان رهن و 300 هزار تومان اجاره

تهرانپارس

40 متری

 

26 میلیون تومان رهن

شهران

سوئیت 30 متری

با انباری

3 میلیون رهن و 450 هزار تومان اجاره

مجیدیه جنوبی 16 متری دوم

45 متری

با پارکینگ و انباری

8 میلیون تومان رهن و 450 هزار تومان اجاره

قصرالدشت

42 متری

بدون پارکینگ

10 میلیون تومان رهن و 290 هزار تومان اجاره

نیاوران

50 متری

 

50 میلیون تومان رهن

نواب

50 متری

یک خوابه

10 میلیون تومان رهن و500 هزار تومان اجاره

مهر نوشت: موضوع نظارت بر قیمت‌های پیشنهادی مسکن با وجود مشکلاتی که در این بخش وجود دارد هنوز به سرانجامی نرسیده است و مالکان با تعیین قیمت‌های دلخواه، مستاجران را با مشکلات زیادی مواجه می‌کنند.

در واقع برخی از موجری براساس نیاز مالی و شرایط اقتصادی که دارد سعی می‌کند تا اجاره بهایی را بالاتر از عرف معمول منطقه خود تعیین کند که همین امر قیمت‌ها را در یک محله یا خیابان بالاتر می‌برد.

دولت در چند ساله اخیر با ارائه برخی از راهکارها مانند بسته اجاره بها و یا سامانه اطلاعات بازار مسکن سعی داشته تا مستاجران را با قیمت‌های واقعی اجاره آشنا کند و راه افزایش قیمت را هم برای این دسته از موجران ببندد اما باز هم قیمت‌های سرسام آور برای اجاره بها تعیین می‌شود.

براساس آخرین نرخ‌ها، اجاره بها در میان آپارتمان‌های کوچک در تهران، قیمت بیشتری نسبت به متراژ خود دارد و این دسته از مستاجران که به دلیل هزینه کمتر به سراغ این دسته از آپارتمان‌ها می‌روند قیمت‌های بالایی را برای رهن یک واحد می‌پردازند.

البته اجاره آپارتمان‌های لوکس هم قیمت‌های بالایی را دارد که به دلیل تفاوت سطح درآمدی این دسته از مستاجران، قیمت‌ها مورد توافق طرفین است اما آپارتمان‌های مناطق متوسط و با سطح در آمد کمتر این موضوع چالش بیشتری را ایجاد می‌کند.

کد خبر 192541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز